1 jaar: groeicurve buigt af...

Discussion in 'Voeding' started by Nele87, Mar 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Hoi,

Dochter weegt nu 7640 gram, en 73 cm.

Exact 3 maanden geleden woog ze 7280, en 70 cm.

Haar groeicurve is afgebogen. We worden door de kinderarts opgevolgd owv de vroeggeboorte.

Volgens haar moeten we ons nog een zorgen maken. Ik moet wel over een maand opnieuw naar het CB, om dochter te laten wegen. Dat moet ik dan doorbellen naar de kinderarts, zodat ze dit opnieuw kan bekijken. Voorlopig zouden we nog niets moeten veranderen. Maar toch maak ik me wat zorgen.

Hierbij haar groeicurve van borstvoeding.com. Op de groeicurve die het CB gebruikt, ziet het er erger uit (maar deze curve kan ik online niet vinden). Op hun curve zit ze nu helemaal op het onderste lijntje....

Dochter krijgt BV ( ongeveer 6 keer per dag, waarvan 3 voedingen in de nacht)
    Schema is als volgt:
    8u BV + boterham, maar hier eet ze niet veel van
    11u warm eten, ze kan wel blijven eten dan
    14u fruit
    16u koekje
    17u30 BV, nadien boterham, sommige dagen kan ze 2 boterhammen op
    19u BV en slapen

Ik begrijp niet waarom ze zo weinig is bijgekomen... Naar mijn gevoel eet ze echt veel.

Op de boterham krijgt ze meestal margarine. (dit zou ik kunnen veranderen naar roomboter?)

Wat denken jullie? Zou ik nog iets extra kunnen doen? Of gewoon afwachten?

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Ze is wel iets licht idd, is ze niet gaan kruipen en meer bewegen? Goed dat ze het in de gaten houden.

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Ja klopt, sinds 11 maanden kan ze kruipen, en zichzelf rechttrekken.
    Zou dat zo een invloed kunnen hebben?

4. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vind het eigenlijk niet heel erg zorgelijk. mijn nichtje is van 11 tm 18 mnd eigenlijk maar 500gr aangekomen. Als de lengtegroei niet stokt is het volgens mij niet erg. DAt kruipen kost veel calorietjes.
    Ik zou misschien nog een extra bv voeding rond 2 u invoeren en volle kwark en volle melk enzo. En misschien meer banaan en roomboter en ohhh hoe heet die melige groente/fruit met een grote pit vanbinnen...die is ook heel calorierijk.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dat was hier ook zo, en is heel normaal. Als ze meer gaan kruipen/bewegen kan de curve af gaan wijken. Ook precies rond di eleeftijd van 1 jaar, en het zal nog vaker voor kunnen komen.

Mijn dochter was toen de hele dag aan het tijgeren. Als ik dat zelf eens probeer ben ik na een paar keer al doodmoe :D logisch dus dat ze dan een beetje stagneren of een dipje hebben.

Daarbij: ze groeit wel, en ze eet goed. Verder ontwikkelt ze zich ook goed, dus ik denk echt niet dat er reden is tot zorg.
    Omdat ze een bv-kindje is, is de curve van WHO betrouwbaarder. De curve van het CB is meer gebaseerd op KV-kinderen en die groeien anders.

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Avocaat?

7. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

Sep 27, 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is volgens mij heel normaal dat op deze leeftijd de groeicurve afbuigt. Mijn dochter is bijna 1 jaar en vorige week op het cb bleek ze maar 400 gram te zijn aangekomen in de afgelopen 2 maanden. Nou is zij heel groot, en zit ze altijd bovenin de lijntjes, maar toch...ik vond het enigszins vreemd dat ze niet meer was aangekomen.
    De arts vertelde me dat het heel normaal is, want ze bewegen veel meer en hebben minder nodig.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Avocado

Wel een rijpe gebruiken :)
    Hier waren (en nog steeds) ze er helemaal gek op!

9. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Okee, nu ben ik weer een beetje gerustgesteld.
    Blijkbaar komt dit veel voor rond 1 jaar...

Avocado krijgt ze al regelmatig, dat gaat er altijd heel erg goed in :)
    Elke dag krijgt ze ook een halve banaan.

10. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

Jan 12, 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    haha avocado dus! thanks.

komt goed hoor, lekker veel bv en volle producten.

11. fafa

fafa Niet meer actief

Nee, geen advocaat geven... daar zou ik nog zeker 17 jaar mee wachten ;)

12. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind de curve er niet zorgwekkend uit zien :).

Hier boog de curve met 14 maanden ook wat af. Ze eet nog steeds flinke hoeveelheden en krijgt ook borstvoeding. Op het cb zeiden ze dat veel kindjes rond die leeftijd wat afbuigen op de curve doordat ze vaak veel in beweging zijn.

Share This Page