1 jaar... hoe omgaan met driftaanvallen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Reintje85, Oct 28, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

Jun 28, 2009
    981
    0
    16
    Hoi,

Mijn dochter heeft vaak driftaanvallen. Dit gebeurt als er dingen gebeuren die ze niet leuk vind. Zo vind ze het soms niet leuk om op de commode neergelegd te worden, andere keer geen probleem. Soms als ze in de box gaat, andere keer geen probleem, enz. Of als ik iets uit haar handen pak wat ze niet af wil geven.

Ze word dan rood, gaat gillen/schreeuwen/huilen maar vooral gooit ze zichzelf naar achter. Als ze op de commode ligt zorgt dit voor enge situaties. Ik moet haar dan echt met 2 handen+lichaam vasthouden tot ze weer bedaart, dit duurt meestal niet lang, max een halve minuut en het gaat vaak over als ik haar afleid.

Komt jullie dit bekent voor en hoe gaan jullie ermee om? Negeren,afleiden boos worden? ben benieuwd!

2. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Komt wel bekend voor. Afleiden werkt hier toch het beste. En met hele simpele dingen werkt het beste. Bijvoorbeeld op de commode niet gelijk neerleggen, eerst zitten en dan geef ik haar de doekjes in handen. Dan pas neerleggen en mag ze alle doekjes eruit trekken :p vindt ze prachtig (maar goed, ook niet altijd hoor.. en je moet snel werken want ze is er ook zo weer klaar mee ;)) Of een doosje met een papiertje erin, vindt ze ook mooi om even mee te spelen.
    Tja en ik hoop dat het overgaat als ze wat ouder is ;)

3. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    1,660
    0
    0
    Als mijn dochtertje dat op de comode doet (in de andere situaties niet)
    Dan pak ik haar beet kijk haar aan en zeg met een neutrale stem dat ze niet zo boos moet doen.
    Meestal is het dan weer gelijk over.
    Ik moet dan vooral niet gefrustreerd raken want dat werkt averechts.

4. juffie roos

juffie roos Bekend lid

Oct 8, 2010
    959
    1
    18
    Ik herken dit heel erg (heb er laatst een topic over geopend)
    Vind het ook erg lastig.
    Hoop inderdaad dat het snel minder wordt.
    Hij heeft het vooral als ik dingen van hem afpak wat hij graag wil hebben.
    Afleiden werkt dan inderdaad het beste...
    Succes!

5. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,815
    19,109
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, hier ook hoor! Hij kan zich vol drama op de grond laten vallen en met zijn hoofd op de vloer bonken. Ook op de commode is het soms echt een drama. Een tijdje terug moest ik hem verschonen in een restaurant. Er kwamen gewoon mensen kijken wat er aan de hand was.:)

Afleiden werkt hier niet zo goed. Sterker nog: 9 van de 10 keer wordt het dan alleen maar erger. Dus ik laat hem meestal maar gewoon even begaan. Even negeren dus. (Alleen op de commode gaat dat natuurlijk niet, dus dat eindigt vaak in een soort houdgreep. ;) Poepluiers verschonen wij als dat kan met zijn tweeën.)

Inmiddels komt het wel minder vaak voor, trouwens. Dus ik zeg: fase. (Wel een lange!)

6. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Hier hebben ze het over kindjes van twee maar een driftbui is een driftbui. Misschien heb je er wat aan:

Peuterpubertijd
    Je kan ook even op de site van Posirief Opvoeden kijken voor tips.

Succes!!

7. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

Jun 28, 2009
    981
    0
    16
    Fijn te horen dat het vaker voorkomt... Vond het zo vroeg om al van die driftaanvallen te hebben en het maakte me ook een beetje onzeker of ik iets fout doe ofzo:)

Net weer een enorme driftaanval gehad... Ik zocht iets dus had haar op mijn arm en zette haar even op de grond neer, vervolgens wou ze daar niet meer weg nou een keel dat ze opzette. Dat gaat echt door merg en been. Ik probeer het gewoon een beetje te negeren en zo mogelijk af te leiden, maar wil haar ook leren dat dat gillen absoluut niet gewaardeerd word.

Haha we willen het allemaal zo goed doen he...:D

8. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    wij hadden rond de 13 maanden dat hij ineens zo driftig kan doen. Als ik hem aan het verschonen ben op de commode dan hou ik hem wel vast maar anders laat ik hem gewoon gaan.

Hij ging hier echt op de grond liggen en schreeuwen en uithalen enz. Dat hebben we genegeerd en toen was het ineens over. Soms was het alleen al genoeg als ik alleen al zei nee en mn zin nog moest afmaken....

Momenteel heeft hij weer iets anders bedacht: als ik boos ben of mijn zin niet krijg, ga ik mn hoofd ergens op bonken. Ook dit proberen we zoveel mogelijk te negeren (al is dat soms best moeilijk want we hebben een plavuizen vloer ;) )

Ow en afleiden helpt hier ook niet echt meer want als ik hem dan wat geef dan vliegt het op dat oment door de kamer heen van woede. Wat ik soms wel probeer ( wat nog weleenshelpt) is fluisteren: luister eens , wat hoor ik nu? of hoor ik daar nu een vogeltje/poesje/hond? Dan is ie ff stil en dan komt hij vaak wel bij.

xxx

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ze zijn nu toch al wat groter, dus ik zou nu ook gewoon beginnen met alles aankondigen en uitleggen wat je gaat doen en waarom. Hier ook een pittige tante doe zich al vanaf 8 mnd niet meer wilde laten verschonen bijvoorbeeld. Luiers doen we al tijden staand of bij erge poepluiers samen idd.

Idd op de commode alles stapje voor stapje doen scheelt, en dingen uit haar handen pakken doe ik niet meer, ze kan het nl prima zelf geven als ik erom vraag. Dat lukt natuurlijk niet altijd :D maar als principe pak ik het eerst zo aan nu en dat scheelt wel hoor.

Als ze zich dan toch op de grond gooit en huilt met lange uithalen probeer ik wel nog even te "erkennen" dat ze het niet leuk vindt, maar dat nu niet kan/niet mag omdat/etc. Maar er verder geen aandacht aan te geven en haar zeker niet haar zin te geven. Wel iets anderd aan te bieden.

Wel opvallend: haar "drama-queen" gedrag hadden ze op het kdv nog nooit gezien...

Share This Page