Mijn zoontje mag aan de papfles, en is er ook echt aan toe. Hij komt 's avonds steeds eerder voor de laatste fles en 'smorgens is ie weer vroeger wakker, dus heeft honger. Nu zegt het CB dat ik de 3de fles als papfles moet aanbieden. Maar vind dat zo raar? Het lijkt me logischer om rijstebloem door de laatste fles te doen. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Je MOET niks! Persoonlijk zou ik er (nog) niet aan beginnen maar oke dat was niet je vraag. Ik zou het inderdaad in zijn laatste fles doen om te kijken of hij daardoor meer verzadigd is. Hou wel even goed in de gaten of hij er geen krampjes van krijgt, ik hoor regelmatig dat die kleintjes er nog niet tegen kunnen.
Je moet niks he Naja, eeuwige discussie bijvoeden ken je vast wel.. Krijgt hij nog 5 flessen? Hij kan ook gewoon tijdelijk wat meer honger hebben. Hier deed ik vanaf 4,5-5 maand de rijstebloem als papje tussendoor. Naast 4 flessen kreeg hij dan rond 17.00 60/2+rijstebloem van de lepel. Dat werkte hier goed tussen het slaapritme door. Dan werd de avondfles dus weer iets later. Wanneer je de pap doet is jou keuze. In de 3e zou kunnen, want dan is het buikje niet zo heel vol in de nacht, en slapen ze vaak dieper. Andere kindjes kunnen op de laatste fles prima rijstebloem hebben om langer door te slapen. Is ook een kwestie van proberen eigenlijk.
Tja het is misschien even uitproberen.. Maar toch lijkt mij in de laatste fles logischer. Wij zijn toen van 5 naar 4 flessen gegaan. Laatste fles was eerst om 22.30u en de op een na laatste fles om 19.30u. Nu is de laatste fles om 20.30u met rijstebloem en hij gaat door tot ca 7.00u. Hier was het soms ook een beetje rekken met de flessen, maar nu met fruit en groentehap tussendoor, wordt het weer wat makkelijker (vind ik persoonlijk). Maar ja ieder kind is anders, dus dat het hier goed gaat, wil niet zeggen dat dat bij jou ook zo gaat Je zegt zelf al dat hij er echt aan toe is, dus gewoon uitproberen!
Wij gaven eerst een week de fles met bambix rijstevlokken in de 2de fles.Dan konden we zien hoe hij erop reageerde want als je die in de laatste fles doet en ze krijgen en buikpijn en krampjes van dan zit je de halve nacht wakker.Dan heb je het liever in de ochtend en middag of niet??? (tipje hihi) Daarna zijn we met elke week verder een fles met vlokken erbij gaan doen.(begonnen op 16w oud) Na een maand zat hij met elke fles vlokken.Met 6 1/2 maand oud gaven we het als bordje melkpap in zijn eetstoel. Nu eet hij alleen maar melkpap en geen flessen meer. Succes
Hoeveel flessen drinkt je kindje nog, nog 5 of ben je al terug naar 4? Als je kindje eerder komt voor de fles en je al 4 flessen geeft, dan zou ik gewoon terug naar 5 flessen gaan. Rijstebloem ligt zwaar op de maag maar qua voedingswaarde stelt het weinig voor. Ik zou zowizo zelf nooit ervoor kiezen om zo'n klein kindje al bijvoeding te geven, vind het ook absurd dat het CB dat aanraad buiten het wereldwijde advies om, namelijk de eerste 6 maanden exclusief (moeder)melk!
Onze kids krijgen 4 flessen en wij doen bij de laatste fles (rond 20.00) bambix. We moeten ze vaak wakker maken om 7.00 Ik vind het ook een beetje vreemd om hem bij de 3e fles te geven. En nog even over bijvoeding. Het blijft een discussie. Ik vind dat je als ouder zelf moet bepalen wanneer je dat gaat geven. Hier hebben we het bij 4 maanden gegeven en ze reageerde er super goed op en vinden het beide erg lekker. En als je 4 maanden te vroeg vindt begin je toch gewoon met 6 maanden bijvoeding te geven.
Ik snap de discussie, maar zelfs de kinderarts raadt het aan omdat ons zoontje zware reflux heeft. Ik geef nog geen groente en fruit, maar begin rustig aan met wat rijstebloem.
Gewoon lekker doen wat je zelf wil, je gaf al aan dat hij er aan toe was, dus rustig aan met rijstebloem beginnen! Die discussie zal altijd blijven
Ik denk dat hierin de reden ligt waarom ze aanraden om het overdag te geven. Refluxkindjes hebben al een gevoelige maag en overdag kun je goed kijken hoe hij erop reageert. Rijstebloem is iets anders dan voeding indikken met jbpm, want rijstebloem is bijvoeding en de maag kan er anders op reageren. Mijn zoontje (ook reflux) kon er bijv absoluut tegen, hij kreeg er vreselijke krampen van, al gaven het pas met 5,5 maanden. Ik zou het ook overdag geven en daarme de vierde en de vijfde fles later zetten zodat hij het trekt tot de volgende ochtend.
Met eerst overdag geven kun je inderdaad beter zien hoe het valt zonder meteen een slapeloze nacht te hebben. Voor de reflux op zich heeft rijstebloem geen nut als verdikkingsmiddel. Het wordt o.i.v. de enzymen in het speeksel al in d slokdarm vloeibaar, terwijl johannesbroodpitmeel tot inde maag dik blijft.
Hoi Ik heb de papfles (rijstbloem) inderdaad geprobeerd. Maar in combinatie met zijn AR voeding en nutriton werd het met 1 schepje al zo dik dat hij het niet meer kon drinken. En zonder nutriton kan hij echt niet. Vandaag heb ik voor het eerst 30 cc voeding zonder nutriton met een schepje rijstebloem op een lepeltje aangeboden. De rest van de voeding met de normale hoeveelheid nutriton aangemaakt, en nu lijkt het goed te gaan. Morgen moet ik naar het cb, dus ga ik even verder overleggen. Meneertje heeft echt honger dus we zullen wat moeten...
Nou inderdaad, wel lastig dat het dan weer zo dik wordt, dat het niet te drinken is.. Wij hebben geen AR voeding, dus dat scheelt alles dan denk ik, maar wij gebruiken wel nutriton. Ik doe s avonds 1 schep nutriton en 2 scheppen rijstebloem in een fles 180/6.. Die krijgt hij dan leeg met de Avent 3 speen.. Gelukkig spuugt Lars bijna nooit bij zijn laatste fles, omdat hij dan al snel gaat slapen, daarom kan ik er dan maar 1 schep nutriton in doen, normaal gaan er 2 flinke scheppen in een fles..
Ja hij is net bij de KA geweest? Maar wat heeft het een met het ander te maken? N. is gewoon een heel groot kindje wat veel verbrand, dus ook genoeg voeding nodig heeft denk ik.
Vaak willen drinken KAN alles met reflux te maken hebben. Zolang de baby drinkt voelt ie geen pijn en ongemak van de maagzuur. Babys vragen dan alsmaar om drinken zodat ze de pijn kunnen stillen. Het is belangrijk dat de reflux-medicatie constant aangepast wordt aan het gewicht.
Oh oke, zo. Maar ik heb niet het idee dat ie pijn heeft. Hij komt gewoon steeds eerder voor een volgende fles. Slaapt niet meer lekker door. Als ik de flessen voller doe is hij tevreden, maar dat is nu juist niet de bedoeling.
Hier ook een ventje met veeeel honger. Ook reflux (en nog een ph meting gehad terwijl hij aan de medicijnen was en die was helemaal goed. Medicijnen helpen dus nog voldoende). Wij moeten waarschijnlijk binnenkort beginnen met rijstebloem. Nutriton zwellen zijn ogen van op, dus dat is geen optie. Vorige KA raadde tapiocameel aan, maar daar werdt hij heeel onrustig van. Wat ik achteraf niet gek vond want het is veel zwaarder dan rijstebloem. Nou krijg ik vandaag te horen of en hoe we rijstebloem gaan introduceren en wij moeten het dan ook elke fles gaan geven. Het zal ongetwijfeld helpen tegen de honger. Maar het is hier vooral om in te dikken.