1 jaar; hoeveel voedingen en hoe afbouwen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door tupp, 22 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.202
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hallo,

Ik geef nu een jaar met veel plezier borstvoeding en wil daar nog wel even mee doorgaan. Maar ik loopnwel tegen een paar dingen aan en ik merk dat de praktische informatie over bv toch vaak gericht is op de jongere kindjes.

Ik lees vaak dat grotere kindjes alleen nog een avond- en ochtendvoeding krijgen. Ons zoontje krijgt er (op de dagen dat ik vrij ben) aanzienlijk meer. Op zich geen probleem, maar er vallen een paar voedingen op lastige tijden. Ik ben voorstander van "borstvoeding op verzoek" maar het is de laatste tijd meer een "eis" dan een verzoek. Zo vindt zoonlief dat hij rond een uur of vijf moet drinken bij mama. Vlak daarna eten wij warm en dat hoeft hij dan dus niet meer. Dus geven we hem die voeding niet. Alleen raakt hij dan helemaal overstuur en eet hij uiteindelijk nog niet, omdat hij zo over zijn toeren is. (schreeuwen, zich op de grond laten vallen, niet in zijn stoel willen) We hebben al vanalles geprobeerd: afleiden met speelgoed of teletubbies, alleen hele lekkere hapjes aanbieden, paar slokjes en dan afkoppelen: het helpt niks.
    Alleen als ik helemaal niet in de buurt ben, dus als hij me nog niet heeft gezien of gehoord, gaat het goed. Maar als mama er is wil onze lieve kleine junk gewoon MELK.

Ook rond een uur of 4-5 's ochtends wil hij nog drinken. We zijn een tijdje van de nachtvoedingen af geweest (Mag ook wel op deze leeftijd toch?) Maar nu is het weer schreeuwen en huilen geblazen tot hij zijn zin krijgt. Hij krijgt trouwens pas rond half 7, dus dat duurt vaak lang. (Op advies van cb zijn we bezig geweest met de kiekeboemethode. heeft even gewerkt maar nu niet meer.)

Verder gaat de bv heel goed. Ik voel me er goed bij en ik zie dat hij het heerlijk vindt, dus ik ga er graag nog een tijd mee door. Maar het huilen 's nachts begint me steeds meer op te breken. En het dwingende gedrag rond vijf uur en het niet willen eten is ook absoluut iets wat we niet prettig vinden. Hij heeft die warme maaltijd ook echt nodig, denk ik.
    Soms speel ik half met de gedachte om dan maar helemaal te stoppen met bv. In de hoop dat hij er na een week of 2 niet meer aan denkt en we van die drama-momenten af zijn. Maar die gedachte komt meer omdat ik gewoon niet weet hoe we dit op moeten lossen. Want het liefst wil ik nog even door! Zeker omdat hij er blijkbaar nog zo veel behoeft aan heeft.

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hallo Tupp,

Wat goed dat je al een jaar met veel plezier borstvoeding geeft! Respect. Eigenlijk betreft jouw vraag meer de OPvoeding dan de BORSTvoeding ;)
    Stoppen met de borstvoeding lijkt me geen goed plan. Je gaat daar spijt van krijgen en het lost uiteindelijk je probleem niet op.

Veel moeders geven op deze leeftijd idd alleen nog de ochtend en avond voeding (en soms nog een nachtvoeding). Het afbouwen van die overdag voedingen is een kwestie van opvoeden van je dreumes. Maak een plan voor jezelf en houd je er zelf dan ook aan. Of laat het los en accepteer dat het gaat zoals het gaat. Er is geen goed of fout, alleen een keuze die jij zelf moet maken. Welke manier van opvoeden bij jou past weet ik niet, maak daarin je eigen keuzes.

Sterkte meid!

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.202
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Bedankt voor je reactie. Ik had zelf ook al het idee dat het meer opvoeding dan voeding is, maar ik het leek me toch de moeite van het proberen waard. Jij hebt er in iede geval meer ervaring mee dan ik. :)

Ik heb er de laatste tijd veel over nagedacht en met verschillende mensen gesproken. He lastige is dat ik verder geen langvoedsters in mijn omgeving heb en de meeste mensen vinden 1 jaar lang zat en zien dus het probleem niet zo. ("Dan stop je er toch gewoon mee.")
    Je hebt gelijk dat ik consequent moet zijn. Nu hinkte ik vaak op twee gedachten. De ene keer neigde ik toch weer naa voeden op verzoek en de andere keer vond ik het gewoon niet nodig dat hij weer bij mij dronk ipv "gewoon" te eten. Ik heb nu dus besloten vrij rigoreus te stoppen met het voeden overdag en alleen de ochtend- en avondvoeding over te houden. (Qua productie moet dit kunnen, op werkdagen voedde ik sowieso maar drie keer.) Zoonlief zal hier gewoon aan moeten wennen. Ik denk dat dit ons uiteindelijk allebei meer rust geeft. Het moet voor hem ook lekker zijn om niet steeds te moeten "zeuren".

Bedankt voor het meedenken!

4. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Helemaal goed! Misschien heb ik nog een tip voor je. Ik heb bij mijn jongste de BV afgebouwd toen hij al ruim 3 jaar was. Iedere keer als hij wilde drinken (en ik niet wilde dat hij dronk) mocht hij een stikker plakken of iets anders doen wat hij leuk/lekker vond. Maar misschien is jouw dreumes nog niet zo goed af te leiden. Als jij achter je keuze staat gaat het lukken.

Deel Deze Pagina