Baby slaapt weinig overdag. Ritme invoeren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RobinBird, 13 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Lieve forummers,

    Alvast bedankt voor het lezen!

    Mijn baby is nu bijna 4 maanden. Na 1 maand begon zij eigenlijk al met overdag vrijwel niet slapen. Ik maakte en maak mij daar nog steeds zorgen over. Ik heb gelezen dat er een bepaalde tijd aan wakker-zijn is voor baby's, maar dat gaat voor mijn baby dus niet op. Iemand enig idee of mijn zorgen terecht zijn?

    Ik som even wat op, zodat jullie misschien mee willen denken:

    -Ze is heel vrolijk, eet goed, groeit goed, ontwikkeld zich prima.

    -Ik denk rond de 2 maanden dat ik door begon te krijgen dat het voor mijn baby niet werkt om in een prikkelrijke omgeving te slapen.

    -Ook begon ik toen te merken dat ze drukke bewegingen gaat maken als ze lang wakker is (overprikkeld?).

    -Ze heeft reflux. Sommige periodes hevig, andere periodes minder. Krijgt sinds twee weken johannesbroodpitmeel. Ze lijkt geen last te hebben van het spugen. Althans, ze lacht als ze spuugt.

    -Sinds deze week besef ik dat ze regelmatig overstrekt of heel erg uitrekt. Dit doet ze zo nu en dan. Ik denk nu te merken dat dit op momenten is dat ze niet chill is. Honger, moe, etc.

    - In de nacht slaapt ze redelijk goed. Ook daarin heeft ze geen vast ritme, maar meestal gaat het zo: rond 20.00 laatste voeding. In slaap vallen tijdens deze voeding, wegleggen. Ergens in de nacht rond 3 a 4 nog een nachtvoeding. Soms dan nog rond 7 uur een voeding. Vervolgens slapen we uit tot ongeveer 10 uur. Dit verschilt en is soms bijvoorbeeld 9 uur maar ook wel eens 11 uur.

    -Na de ochtend doet ze 1 a 2 hazenslaapjes van een half uur a drie kwartier. Vervolgens rond 17.00 a 18.00 slaapt ze weleens een uurtje.

    -Als ze overdag moe begint te worden dan probeer ik haar meteen naar bed te brengen. Meestal duurt het vervolgens minstens een half uur voordat ze slaapt. Ik blijf altijd bij haar tot ze slaapt. Ik heb ook wel eens geprobeerd haar zelf in slaap te laten vallen maar dan moet ze huilen.

    -Ze slaapt in een cosleeper naast mij.

    -We hebben geen verduisterende gordijnen. Overdag is het dan ook redelijk licht/schermerig in de slaapkamer. Ik lees hier verschillende dingen over. Enerzijds dat dit goed is zodat ze dag en nacht van elkaar leert onderscheiden. Anderzijds dat dit de oorzaak kan zijn van overdag slecht in slaap vallen.

    -Als ze overdag slaapt, is dat geregeld ook als ze aan het drinken is.

    -Ze gaat twee keer per week in bad. Hier zit geen regelmaat in. Vaker in bad wil ik niet ivm droog huidje. (en eerlijk gezegd ook omdat ik hier gewoonweg de tijd niet voor kan vinden...)

    Ik wil heel graag dat ze voldoende slaapt. Ik vind het lastig in te schatten of dit het geval is. Ik heb besloten een ritme (niet tijdgebonden) in te gaan bouwen maar merk dat dit erg lastig is. Ik denk mede doordat ik voed op verzoek.

    Mijn plan is als volgt:
    1.Wakker worden
    2.Verschonen
    ~.In ochtend: Wassen
    3.Borstvoeding
    4.Johannesbroodpitmeel
    5.Rechtop zitten 10 minuten
    6.Spelen/knuffelen/activiteit
    7.Eerste signaal moeheid
    8.Verschonen
    9.Slaapzak aan
    10.Gordijn dicht
    ~.In avond: Vitamine D en laatste voeding
    10.Liedje zingen & knuffelen
    11.Wegleggen, speen in, instoppen

    Uiteraard heb ik ook het consultatiebureau om advies gevraagd. De tip die zij geven is dat ik moet doorzetten met het ritme en ook dat ik haar best even kan laten huilen in bed. De tip van het huilen kan ik niks mee en wil ik ook niet gaan toepassen. Dit gaat volledig tegen mijn gevoel in namelijk.

    Liefs, RobinBird.
     
  2. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Is ze niet al oververmoeid als ze signalen gaat vertonen? Kun je niet beter gewoon na vb 75 minuten wakker weer in bed leggen? (Of 90 min. Net wat voor jouw kind werkt) met oververmoeidheid werd hier slecht geslapen in elk geval.
    En in slaap voeden heb ik persoonlijk geen probleem mee. Heb ik regelmatig gebruikt maar dat is een persoonlijke half keuze
     
  3. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Oke dat zou wel kunnen ja. Heb dat een paar weken terug wel geprobeerd overigens, maar dan duurde het juist veel langer voordat ze in slaap viel. Vind het zo lastig om te bepalen of ze nu wel of niet voldoende slaap krijgt.
    Met eerste signaal moeheid bedoel ik trouwens gapen of oogjes wrijven bijvoorbeeld.
     
  4. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Als ik een schema van 90 minuten zou aanhouden, zou dit dan wat zijn?


    5 minuten . Verschonen en wassen
    30 minuten . Voeding
    15 minuten . Johannesbroodpitmeel & rechtop zitten
    30 minuten . Spelen/activiteit
    10 minuten . Slaapritueel:
    -Verschonen
    -Slaapzak aan
    -Gordijn dicht
    -Liedje
    -Kusje & knuffel
    -Wegleggen
    -Speen in
    -Instoppen
     
  5. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    En dit alles op vaste tijdstippen of?
     
  6. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Hoe slaapt ze? Hier ging het bij alle 4 op de buik stukken beter dan op de rug.

    En ik voedde ze vaak in slaap maar met jbpm is dat lastiger denk ik (ik gaf borstvoeding)
     
  7. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Op haar rug. Met johannesbroodpitmeel is dat inderdaad lastiger maar niet onmogelijk. Had jij een bepaald ritme, waarbij je zo uitkwam dat de voeding voor het slaapje kwam? Ik geef ook borstvoeding.
     
  8. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Mwa niet strak. Uit bed, verschonen/verzorging, box oid tot ze begonnen te jengelen. Luiercheck. Voeden.

    Ik weet niet waarom, het werkte zo bij alle 4 fijn, eerst voeden en dan spelen niet. Groeide vanzelf zo.
    Maar ik ben een hele slechte laten huilen als ik ze kan pakken. Was ik aan het koken kon ik makkelijker denken "pech voor jou, koken moet even nu".
     
  9. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Had jij een volorgde?
     
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Slapen voeden verschonen spelen slapen (En als hij dan overstuur was omdat ik te laat was nog een paar slokkrn)
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Onze dochter was een huilbaby en daarom was het brengen van een ritme van belang. Ik hield de wakkertijd aan en die is bij een 4 mnd oude baby 90 minuten. De boeken van Stefanie Lampe hebben ons erg geholpen. Daarbij alles in een vaste volgorde. Eten, even rechtop in de wipstoel 15 minuten of op schoot, daarna spelen in de box. Verschonen was het enige wat verschilde. Ook een standaard slaapritueel. Omkleden, slaapzak aan, toedekken, muziekje aan en weg. Hier is de slaapkamer overigens wel donker, want slapen in licht werkt gewoon niet voor onze dochter. Wij lieten onze dochter alleen wel huilen, want dit is haar manier om in slaap te komen. Wel geleerd bij welk huiltje wel en niet troosten nodig is.

    En erachter gekomen en geleerd dat het pas vanaf een maand of 7 makkelijk wordt.
    Succes!
     
  12. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Wauw bedankt voor deze uitgebreide reactie en dat je jouw ervaring deelt. Goed ook dat je even zegt dat de luier iedere keer verschilt. Daar kom ik namelijk ook steeds niet in uit qua ritme.
    Werkte jij met vaste tijdstippen? Maakte je haar ook wakker bijvoorbeeld zodat de regelmaat aangehouden kon worden? Wakker maken zie ik zelf niet zo zitten. Hoe lang liet jij haar jammeren? Ik ben zo bang dat ik het de afgelopen maanden helemaal verkeerd heb gedaan :(... Arm kind. Straks heb ik haar helemaal uitgeput al die tijd doordat ik haar gewoonweg niet goed kon interpreteren.
     
  13. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Je hebt niets verkeerd gedaan! Het is gewoon enorm zoeken en elkaar leren kennen. Dat heeft gewoon tijd nodig;)

    Ik maakte onze dochter niet wakker. Enige tijden die ik wel aanhield zijn uiterlijk 8.00 uur opstaan en liefst niet voor 19.30 uur naar bed. (Onze dochter gaat graag vroeg naar bed. Met als gevolg dat de ochtenden ook erg vroeg waren). Ik maakte haar ook niet wakker in de avond en nacht voor een voeding. Daar kwam ze zelf wel voor als dit nodig was.

    En wat me hielp was ook inzicht te krijgen in de verschillende ontwikkelingsprongen. Hier veroorzaakte dat enorm veel onrust die ik eerst niet kon plaatsen. En doorslapen kwam hier echt pas met een maand of 8. Tot 6 a 7 maanden heeft onze dochter in nacht regelmatig bijna dagelijks bij ons geslapen. Daarna merkte ik dat ze er een spelletje van maakte en het wel erg gezellig vond dus toen zijn we dan ook gaan aanpakken.

    Qua huilen hield ik eerst om de 5 minuten aan. Ik beloof je nu al, dat duurt een eeuwigheid voor je gevoel. Dan liep ik naar boven aai over haar wang, speen weer erin en ik liep weg. En ook wel eens eerder als ik aan haar huil hoorde dat ze haar speen kwijt was of last van buikkrampen.

    Geef jezelf de tijd! Ik heb echt geleerd dat je de eerste 6 maanden gewoon mee moet gaan met je baby zoveel als kan. Ik denk dat we rond een maand of 8/9 echt een duidelijk ritme hebben. Toen kon ik zelf ook hierin relaxter worden en loslaten. Onze dochter is nu 10 maanden en vanaf 9 maanden maak ik haar bijvoorbeeld max 1 uur slaap in de ochtend wakker en in de middag na max 2,5 uur (uiterlijk tot 16.00 uur). En mijn wekker staat standaard op 7.30 op mijn vrije dagen. Dit werkt voor ons het beste. We zitten nu al even in het 2-3-4 ritme.

    Echt het komt vanzelf! Geef jezelf en elkaar tijd!
     
  14. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    @Eikeboompje
    Bedankt!!!
    Ook voor de geruststelling.
    Heb evengezocht wat het 2-3-4 ritme is. Interessant! Zal nu voor deze leeftijd nog wat te vroeg zijn, maar wie weet over een tijdje! Alhoewel, nu slaapt ze overdag nòg minder dus wat dat betreft...
    Ik overweeg het boek te bestellen waar je het over hebt. Werkt dit ook bij baby's die hazenslaapjes doen?

    Wat me vooral onzeker maakt is als ik hoor over de maximale wakkertijd. Dan ben ik echt bang dat ik mn baby verpest heb de eerste maanden ofzo (per ongeluk), of dat ik iets niet goed doe.
     
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Allereerst, je hebt je kind niet verpest hoor! Iedere moeder doet waarvan zij denkt dat het goed is.
    In alle verhalen hoor je altijd over die (makkelijke) baby's die wel gaan slapen als ze moe zijn, op schoot of in de box of je legt ze in bed en ze gaan blijkbaar zelf slapen, maar na een poosje kom je erachter dat dat bij die van jou niet zo werkt.
    Hier ook 2 van die kindjes gehad en waarbij bij elk kind het toch weer anders werkte waardoor ook niemand je de juiste gebruiksaanwijzing kan geven, enkel tips waaruit jij hopelijk binnenkort een gebruiksaanwijzing van je dochter kan schrijven. ;)
    Beide kinderen vielen hier dus niet makkelijk zelf in slaap, ik heb dit afgebouwd van op de arm in slaap vallen naar zelf in bed in slaap vallen. Begon hier bij beiden rond de 3 maanden mee. De jongste had het met 2 weken helemaal door en kon toen ook lange slaapjes maken. Ik heb daar echt in geïnvesteerd omdat de oudste daar zoveel moeite mee had. Die werd standaard na 3 kwartier wakker, zette het op een brullen en ik haalde hem eruit. Als je dat een poosje doet dan raken ze er aan gewend dat ze gelijk uit bed worden gehaald, hij kon bijv. ook nooit op z'n fles wachten, was (en is) ook gewoon een ongeduldig mannetje. Later heb ik dus wel eens gedacht, ik had moeten investeren in het leren doorslapen na die 3 kwartier, maar op de 1 of andere manier lukte dat ook gewoon niet bij hem.
    De jongste was een geduldig meisje, kon ook prima een uurtje langer zonder voeding als ze net lekker lag te slapen of we waren nog even onderweg ofzo. De oudste begon na stipt 4 uur te brullen en stopte niet tot de fles in z'n mond zat.
    Wat ik dus bij de jongste heb gedaan is haar in eigen bed gelegd en elke keer als ze ging huilen terug gelopen naar boven, speen erin, muziekje aan en weer weglopen, zij viel redelijk makkelijk zelf in slaap, anders nam ik haar even op de arm, wiegde haar tot ze rustig was en dan legde ik d'r weer weg. Werd ze na 3 kwartier wakker dan deed ik eigenlijk hetzelfde. Bij huilen even naar d'r toe, speentje, muziekje enz en dan weer weg. In het begin lag ze soms wel een uur wakker in bed (niet huilen hoor, gewoon rond kijken). Bij de oudste vond ik dat zielig, nu niet meer omdat ik weet dat rust ook heel belangrijk is. Naar mate de tijd verstreek was de tijd dat ze tussen de slaapjes wakker was steeds korter en na 2 weken hoefde ik tussendoor vrijwel niet meer naar boven, soms even 1x voor een speen (in het begin wel 15-20x) en maakte ze zelf lange slaapjes van rond de 2 uur.
    Ik had bij haar dus ook een heel fijn ritme voor echt wel een paar maanden waar ik redelijk op kon bouwen.
    Ik voedde ongeveer op verzoek. Dat hield in dat ik haar overdag niet wakker maakte tenzij er langer dan 4,5-5 uur tussen de fles zat en ik probeerde altijd wel weer te sturen op de laatste fles rond 20.00/21.00. Na die tijd liet ik ze gewoon slapen en kwam ze vaak zelf 1x in de nacht, waarna ze weer doorsliep tot een uurtje of 8.00. Bij de oudste had ik eigenlijk een vergelijkbaar ritme.
    Verder hield ik wel een redelijke volgorde aan, namelijk wakker worden, verschonen, fles drinken, even rechtop, dan even in wipstoel, box o.i.d. en hier konden ze dan op die leeftijd in totaal 2 uur wakker zijn en dan weer naar bed. Als ze tussendoor extra verschoning nodig hadden deed ik dat natuurlijk. Ik lette eigenlijk hoofdzakelijk op de wakker tijd en daarnaast de flestijd. Ook in wakker tijd weer verschil met de oudste en de jongste. De oudste kon ik beter dood en dood moe laten worden, dan sliep hij na even huilen zo in. De jongste kon ik beter een kwartier te vroeg in bed leggen, dan lag ze nog even wat rond te kijken en ging dan vanzelf slapen. Als ik bij haar te laat was, kon ik het vergeten, dan kwam ze heel moeilijk nog in slaap.
    Nou heel verhaal geworden, hopelijk zitten er nog wat bruikbare tips voor je tussen.
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  16. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Je hebt zeker niet je baby verpest! Ter geruststelling doordat ons meisje een huilbaby was, bestonden haar slaapjes ook uit hazeslaapjes eerst! Pas vanaf f ongeveer 5 maanden werden de slaapjes overdag echt consequent beter. Geen hazeslaapjes meer. Aantekening hierbij dat onze dochter een huilbaby was en veel laat had van darmkrampen. Geen blije baby.

    Ik heb zelf de boeken droomritme, blije baby en slaapconsult bij de bibliotheek geleend. Stefanie Lampe heeft ook nog een boek over baby reflux en andere onruststokers. Mijn tip als je lid bent on eerst even in de bibliotheek te kijken.

    En laat je even weten hoe het?
     
  17. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik zelf geloof niet echt in ritmes omdat ze zo vlug ontwikkelen en elk kind zo anders is, Je heb echte slapers of zoals mijn zoon die toen die 1 was overdag niet meer sliep, Mijn dochter valt vaak in slaap aan de borst of als ik ga wandelen in de wagen (boodschappen doen) of met de draagzak.

    En je kan niet teveel liefde geven of je baby verpesten met aandacht het is heel belangrijk als ouders goed kunnen slapen dus als de nachten redelijk gaan is het toch goed? Ik begrijp niet dat er van baby's dingen worden verwacht als doorslapen en op vasten tijden slapen etc dat lukt mij als volwassenen namelijk ook niet zonder kinderen werd ik ook zo 3 keer wakker per nacht. En de meeste volwassenen willen ook niet aleen slapen.
     
  18. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Het is net wat je verstaat onder een ritme. ;)
     
  19. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Hier kwam pas een beetje ritme met 4-5 maanden. Maar nog niet echt met tijdstippen. Nu inmiddels wel. Alleen de laatste fles had ik een vast tijdstip voor.

    Ik ben wel vanaf 3 maanden hem elke keer op bed gaan leggen zo'n 20 minuten na de fles. Ik merkt dat hij na het drinken vrijwel moe was, zelfstandig in slaap vallen heeft wel even geduurd, maar bleef dan naast zijn bedje zitten. Maar lukte dit niet dan lag hij ook vaak boven op mij te slapen of ging ik met hem in ons bed liggen en dan deed hij daar een dutje (45 min). Wij hebben hem gewoon gevolgd. De tijden van de flessen wisselden destijds ook behoorlijk.

    Inmiddels hebben we sinds 2 weken een lekker ritme en slaapt hij bijna klokje rond. Bij ons ziet het er sinds 2 weken zo uit, dit heeft hij zelf zo geregeld.

    07.00 wakker fles 200cc
    09.30 proberen of hij een dutje wil doen.
    10.30/11.00 fles 200cc
    11.00/11.30 op bed, slaapt dan vaak 1,5 uur
    14.30/15.00 fles 200cc
    15.00/15.30 op bed tot 18.00
    18.00 groente hap en een beetje lauwe thee
    19.30 laatste fles 200cc

    De ene keer slaapt hij door tot 07.00 en soms wordt hij 's nachts nog wakker, maar dan is een speentje voldoende. Mocht dat niet zo zijn dan krijgt hij nog een klein flesje 90/3
     
  20. Asley

    Asley Actief lid

    4 apr 2018
    492
    156
    43
    Vrouw
    Onze man is ook 4 maanden en doet ook korte slaapjes. Heb het ook vaak geprobeerd te veranderen, maar ik merk dat hij het beter doet met de korte slaapjes. Hij slaapt dan vooral in de nacht beter. Lijkt wel alsof hij snachts teveel is uitgerust als hij overdag lange slaapjes doet. Jouw baby is vrolijk en heeft een soort van ritme toch? Volgens mij is een ritme het belangrijkste om te hebben. Het CJG zei teven mij dat alle slaapjes vanaf 30 min. gewoon goed zijn. Onze man slaapt altijd 30-45 min. Wel vier keer per dag ipv 2 of 3 keer. Maar hij doet het er goed op. En gezien zijn wakkertijd ook nog geen uren is, is het volgens mij ook logisch dat hij korte slaapjes doet. Als hij lange slaapjes gaat doen, dan zou hij 17 uur op een dag slapen, dat heeft hij helemaal niet nodig. Een baby van 4 maanden slaapt volgens mij 14-15 uur per dag. Zo lang ze dat doen en vrolijk zijn, lijkt er mij geen probleem? Tenzij ze natuurlijk de nacht niet slapen...

    Onze man doet nu ongeveer dit:
    7 uur wakker
    08:30 slapen (meestal 45 min)
    11:00 slapen (meestal 30-45 min)
    13:30 uur slapen (meestal 30-45 min)
    16:00 uur slapen (meestal 30-45 min)
    18:30/19:00 naar bed en dan slaapt hij door tot 07:00 ( om 20:00 geven we hem slapend de fles)

    Elke baby is anders. Waarschijnlijk gaat geen enkel ritme van hier bij jouw baby passen. Waarom wil je het eigenlijk veranderen? Of heb ik ergens overheen gelezen?:thumup:
     

Deel Deze Pagina