Ja, ze veranderen snel, je moet je eigen gevonden systeem / regels steeds aanpassen. Hoorndol werd ik daarvan!
Ook ik ben erg geschrokken van je openingspost! En vooral omdat je het vertikt om haar wat anders te geven als ze haar melk niet opdrinkt. Zie nu dat jezelf ook best geschrokken bent maar meid adem in en uit! Ik snap dat het frustrerend is als ze niks wilt drinken maar blijf positief. Melk gaat er hier al 2 maanden niet meer in of het nou fv, volle melk, pyjamapap of pap van een lepel is hij moet het niet dus klaar. We proberen het nog wel eens maar hij blijft weigeren. Blijf aanbieden in een flesje, tuitbeker, rietjesbeker of de eerste "echte" beker. zolang ze vrolijk is en voldoende plasluiers heeft is er niks aan de hand.
Hier ook een meisje wat vanaf 1 jaar bijna niets dronk. Nog minder dan jou dochter nu binnen krijgt. Helaas.. het komt vast wel goed. Blijf de hele dag door drinken aanbieden; water in jou geval, want dat lust ze. Drinkt ze is het mooi, drinkt ze niet dan niet. Vooral niet de druk laten voelen, ontspan en laat het bij haar zelf. Zolang ze vrolijk blijft, met traantjes huilt, plasluiers heeft en niet suf is, is er niets aan de hand! Mijn dochter is nu ruim 2 en drinkt op veel dagen nog maar 1 bekertje per dag. Tis niet anders.
Mijn kind, overigens NIET suïcidaal naar mijn weten, drinkt soms ook slecht. Wil dan geen melk. Lekker belangrijk, dan geef je appelsap (verdun ik met water). Maak je niet zo druk zou ik zeggen.
Drinken moeten ze 'leren'. Kinderen kunnen steeds minder gaan drinken en krijgen daardoor steeds minder snel dorst. Waardoor ze dus uiteindelijk nog maar 1 bekertje drinken per dag. Dat is niet goed idd. Zet bijvoorbeeld op diverse plekken in huis een rietjes beker met water neer, zodat ze die ziet en zonder aandringen kan pakken. Of diksap oid, wat ze maar lekker vind. Geef haar eens gepureerd fruit met een liga en extra water. Doe wat meer water in haar prak. Geef haar meer pap. Of een droomvoeding om een uur of 10??? En laat het wat los nu, je bent er nu te veel op gefocused. Succes!
Ja, haar rietjes beker staat heel de tijd bij haar in de buurt wanneer ze aan het spelen is. Pap wil ze op dit moment ook niet. Ik durf geen appelsap of andere zoete dranken geven, uit schrik dat ze haar eetlust gaan wegnemen en dat ze dan ook nog slecht zal eten. Water lijkt ze nog het liefste te drinken.
Mijn dochter drinkt heel goed haar melk maar toen mijn dochter net vast voedsel mocht was ik in het begin ook niet erg flex wanneer er maar 2 hapjes ingingen. Ik zat te stressen en werd ook een beetje wanhopig. Ik heb daar toen op gegoogled en ik las toen een heel fijn stukje; wanneer je kindje goed groeit, zich goed lijkt te voelen dan laat het gaan. Gaan er 2 hapjes in? Top, dan heeft ze die in ieder geval binnen. Jouw dochter lijkt het goed te doen, ze is blij en energiek. Daarnaast nemen kindjes wat ze nodig hebben. Ikzelf was een extreem slechte drinker, mijn ouders waren ook radeloos, ik ben echt met lepeltjes melk grootgebracht. En met mij is het ook goed gekomen . Het lijkt misschien dat we makkelijk praten hebben met 'word wat relaxter' maar we zeggen dat omdat we (ik in ieder geval) die les ook hebben moeten leren. Alles draait die eerste tijd om je kindje en je wil het goed doen, hebt daar wellicht ook al een bepaald beeld bij en misschien krijg je ook wel opmerkingen uit je directe omgeving, maar draai het soms eens om, verplaats je in die kleine, en vraag jezelf af, als jij je dochter zou zijn wat zou ze nodig hebben van haar moeder? En dat is vooral veel liefde, vertrouwen en goede zorg, in dit geval het blijven aanbieden van 3457 soorten vocht en daar heel relaxed onder blijven haha. Sterkte! En geef je meisje een knuffel.
Ik vind het gewoon moeilijk om te weten wat ik dan moet doen... erop vertrouwen dat ze wel zal drinken wanneer ze dorst heeft. En als ze haar fles niet wil, dan gewoon genoegen nemen met een paar slokjes water. Of toch gewoon alles doen zodat ze toch zou drinken? Bijvoorbeeld afleidingsmanoevres toepassen zodat ze haar melk als pap zou opeten? Hoe weet ik nu wat juist is?
Je weet wat juist is door uit te proberen hoe ze wel drinkt. Is dat met afleiding, doe je het met afleiding. Is het maar een paar slokjes melk, geef je een paar slokjes melk. Wil ze wel water, geef je water. Zo lang ze maar goed groeit/plast/poept/blij is... doe je het goed.
Dat is ook lastig. In dat bewuste artikel stond ook dat je je niet teveel moet laten verleiden tot afleidingsmanoeuvres. Maar ja, ik ken mensen die waren ook de wanhoop nabij en hun kind at alleen met afleiding, achteraf vonden ze dat niet handig van zichzelf, maar op dat moment werkte dat voor hen. Volgens het boekje moeder zijn bestaat niet want er zijn wel 1000 boekjes, en papier (of internet) is geduldig en staat soms ver af van de werkelijkheid. Want baby's doen het ook niet volgens de boekjes . Probeer te doen wat je hart je ingeeft, gemengd met een beetje verstand. En op het kdv gaat het beter, toch? Mooi! Dan krijgt ze daar tenminste meer. Mijn dochter is bijvoorbeeld altijd vrolijk op het kdv, en als ze chagrijnig is, is ze dat bij mij, omdat we dan 1-op-1 zijn, dan krijgt ze alle aandacht. Niet altijd leuk voor mij, maar ik ben allang blij dat ze het daar zo naar haar zin heeft en dat ze bij mij van zich af durft te mopperen . En als je echt twijfelt aan haar gezondheid laat haar dan checken.
Ik zou je dochter lekker zelf laten eten als ze dit wil. Misschien krijgt ze dan maar een paar hapjes binnen maar dat heeft ze dan maar mooi binnen. Mag ik vragen hoe je het eten aanbiedt? Uit potjes of stukken? Hier krijgt dochtertje stukken fruit en ik voer haar (ze zit in de fase dat ze alles op de grond gooit) maar ze mag zelf de stukken afbijten. Of probeer, als ze dat wil, om de beurt een hapje. Dus zij mag zelf een hapje nemen, daarna geeft mama een, dan zij weer, etc. Drinken zou ik proberen om een drank naar keuze (appelsap bijvoorbeeld) aan te lengen met water. Dan raken ze minder snel vol. Laat haar lekker spelen met eten, dat is juist goed voor ze. Met het warme weer krijgt dochter hier buiten een bekertje water en ze probeert zelf te drinken. Gaat niet altijd goed natuurlijk maar ze probeert het steeds weer en zo krijgt ze toch wat slokjes binnen.
Hoe meer aandacht je besteed aan slecht eten en drinken en hoe meer je pusht, hoe meer je kind zal weigeren: dit is de leeftijd waarop ze eigen regie gaan ontdekken en dat ook gaan uitproberen en dat gaan ze meer willen doen als ze meer het gevoel krijgen daarin sterk beperkt te worden. Daarnaast: hoe gestresster jij bent, hoe gestresster je kind wordt en hoe slechter het ook weer gaat. En: een ziek kind gaat vaak nog slechter eten en drinken. Laat los. Het is algemeen bekend dat kinderen tussen 1 en 4 (en soms nog langer) erg slecht kunnen eten en drinken. Ze lijken van lucht en liefde te kunnen groeien, en zolang ze groeien en goed plassen, is het ook gewoon OK. Dan hoef je niet te gaan pushen. Groeit ze niet goed en/of plast ze niet voldoende, dan is het handig om verder te kijken. Ik weet niet of je bij de kinderarts loopt precies voor dit onderwerp, of dat er al andere klachten waren? KNO is uitgesloten schrijf je, maar is er verder al onderzoek gedaan dan? Qua opvoeden: laat ook dat een beetje los. Je hoeft niet strak de opvoedschema's te volgen om een gelukkig en gezond kind te krijgen Drinkt ze geen melk, maar wel water? Dan geef je haar water. Drinkt ze niets, maar wel chocolademelk, om maar iets te noemen. Nouja, dan geef je dat. Na verloop van tijd zie je dan meestal wel dat een kind ook wel weer andere dingen gaat nemen. Zoals je klinkt, denk ik dat je zelf wel een portie zelfvertrouwen kunt gebruiken: ga leren om jezelf niet te vergelijken met anderen en jezelf niet zo druk te maken. Het allerbelangrijkste is dat je van je kind houdt, de rest komt wel, als je je gezond verstand een beetje gebruikt
mee eens! ik vond het in het begin lastig maar sinds ze 1 is laat ik het ook wat meer los. Wil je niet eten? dan niet. Ik geef haar dr maaltijd en als ze het niet eet krijgt ze niks anders. Wil ze dr brood niet? krijgt ze niks anders tot dr volgende maaltijd. wat drinken betreft heb ik hier geen klagen, melk, diksap en verse jus krijg ik er wel in. drinken vind ik belangrijker dan eten
Wow, 1 jaar en je vertik iets te geven als ze melk niet drinkt? Opvolgmelk is niet noodzakkelijke iets. Geef haar alternatief als water, rijstenmelk, verse sap etc. Geef haar gewoon normaal eten als brood met beleg, haver/teef pap, vlees, vis, groente, fruit. Mij dochter al met alles va 10mnd en geen opvolgmelk meer
Wat ze drinkt/eet wat niet, gewoon aanbieden. Niet zo gefocust zijn of zit ze op -2 lijn? Groeit niet goed? Ontwikkelt niet goed? Ik denk weinig baby/kind drinkt beker wol water?! Hier stond rietjes beker altijd op tafel ik bod het steeds aan ook buiten.
Zoals ik al eerder schreef: Ik geef haar uiteraard steeds water. Maar dat blijft bij een paar slokjes. ze drinkt nooit een hele beker leeg. Verspreid over de dag drinkt ze op een goeie dag 50 ml water. Diksap, appelsap, andere melk, groeimelk, gewone melk, thee, roosvicee, alles heb ik al geprobeerd. Water drinkt ze nog het beste.
Ik hoop dat ik in mijn eerdere posts mij voldoende heb verduidelijkt en verontschuldigd, dat ik ik heel veel spijt heb van mijn formulering. Mijn kindje krijgt uiteraard steeds water, de hele dag door, maar ze drinkt er gewoon amper wat van. Ik heb mijn post geschreven in een vlaag van enorme frustratie, onmacht en onzekerheid.. Het doet me pijn om zo'n opmerking nog te krijgen. Maar zoals ik eerder zei, kan ik het wel begrijpen en heb ik het wel verdiend.
Nah, nu mijn excuses dan.. heb na je eerste post niet verder gelezen.. Je zal al wel genoeg tips gehad hebben maar in fruit (eventueel smoothie's), ijsjes etc zit ook vocht.. Hopelijk is ze snel de oude.
Misschien vindt ze zelfgemaakte smoothies lekker om te drinken? Mijn dochter wil nu ineens helemaal geen melk meer maar ze is gek op een smoothie aardbei/banaan met wat water. Dat drinkt ze uit een open beker en vindt ze helemaal geweldig. Je zou het eens kunnen proberen.. Verder schrik ik van je toon van praten over je dochter. Ik hoop oprecht dat je deze houding niet aanneemt wanneer je met haar bezig bent. Ik kan me goed voorstellen dat her vreselijk frustrerend is maar pas er alsjeblieft mee op.