1 jaar - suïcidaal??? niet drinken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Belle1984, 9 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik denk eerlijk gezegd dat jij jouw verwachtingspatroon beter kunt veranderen.

Waarschijnlijk is jouw dochter niet geschikt voor de Belgische voedingsschema, welke ik persoonlijk heel bizar vind, want kinderen worden 4x per dag volgepropt met mega hoeveelheden eten of drinken, en naar weinig eetmomenten.

Probeer die los te laten en even logisch na te denken:
    - waarom moet ze s ochtends een kwart liter melk opdrinken? Dat is toch belachelijk veel voor zo'n kleintje? Ik krijg het amper op in 1X
    - waarom moet ze 'grote hoeveelheid' komkommer op? Jij eet toch ook niet 1 hele komkommer op als tussendoortje? Een paar happen is gewoon prima
    - bied haar veel meer eet en drinkmomenten aan. Ze IS nog gewoon klein, haar maag is nog klein. Dat ze een beetje per keer eet is niet erg. Juist heel natuurlijk.

Laat haar zelf eten en drinken, ze is geen baby meer. Ja, ze moet het leren, dat moeten alle kinderen. Maar ze is al 1 jaar, zeker de tijd om ermee te beginnen.

2. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Allebei mijn kinderen hebben rond die leeftijd een periode van maanden gehad dat ze nauwelijks dronken. In de ochtend wel een fles van 200 ml, maar verder alleen wat slokjes hier en daar. Gelukkig zit in fruit en groente ook veel vocht.
    Ze waren verder gewoon vrolijk en niet ziek. Ik heb het altijd losgelaten. Je kunt het niet afdwingen of forceren. Zodra je dat gaat doen wordt het een machtsmiddel voor je kind een ga je alleen maar een aversie creëren.
    Ik zou zeker ook andere dingen dan alleen melk aanbieden.

3. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben het er woord voor woord mee eens.

4. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Smoothies heb ik nog niet geprobeerd en ga ik zeker doen, banaan en aardbei zijn haar favoriete fruit.

Nee, zo'n houding neem ik tegenover haar niet aan, dat zou ik niet over mijn hart krijgen... Daar wil ik even duidelijk over zijn, ik hou van mijn kindje met hart en ziel. Het is gewoon al moeilijk geweest van in het begin dat ze vanaf haar vier maanden geen flessen meer wilde drinken en soms wordt het me te veel ... Ik ben een mens en maak jammer genoeg fouten. We hebben er lang over gedaan om zwanger te worden (via icsi dan wel snel gelukt) en met verborgen reflux hadden we een moeilijke start gehad. En ik ben dan ook heel onzeker.

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou ook proberen er een stuk relaxter mee om te gaan en wat meer eet/drink momenten inpassen.
    Als je kindje al geen grote eter/drinker is kan je niet verwachten dat ze in maar 4 eetmomenten genoeg binnen krijgt.
    Ik zou er dus voor kiezen om het 'Nederlandse' schema aan te houden, om het zo maar even te noemen:
    Ontbijt
    Tussendoortje
    Lunch
    Tussendoortje (evt. 2 momenten in de middag)
    Avondeten
    Laatste drinken voor het slapen gaan (kan een fles zijn, kan ook wat ander drinken zijn).
    Hier heeft hij ook echt moeten leren drinken uit z'n rietjesbeker, maar ik bied inderdaad ook de hele dag door aan, zeker met water is dit geen probleem, tast de tandjes niet aan.
    Verder is hier ook regelmatig een periode dat hij afgeleid moet worden, zoontje is hier ook net 1 jaar.
    Tegenwoordig eet hij ook met 2 lepels en 2 vorken. 1 voor hem en 1 voor ons. En ja, vanmiddag heeft hij voor het eerst een paar hapjes zelf geschept en in zijn mond gedaan, met wat sturing van ons. En hij was reuze trots op zich zelf! Af en toe prikt hij ook zelf een stukje brood, maar dat is nog lastig. En als er dan een stukje brood aan zit, trekt hij het met z'n handen er weer af en stopt het in z'n mond. Ja, dat wordt een kliederboel, maar dat is de ontwikkeling die ze doormaken. Natuurlijk kunnen ze nog niet netjes zelf eten, maar wel op hun manier oefenen en leren om het zelf te gaan doen.

Ik zou dus echt wat relaxter gaan doen en als je je echt zo'n zorgen maakt, hulp gaan zoeken. Want 't feit dat je op deze manier een topic opent (ook al heb je er achteraf spijt van), is niet echt goed...

6. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja, je hebt gelijk. Het is mijn eerste kindje en in mijn onzekerheid lees ik dan veel (ook hier) en denk ik dan dat mijn meisje die normen toch zou moeten halen om gezond te zijn. Als ik lees wat kindjes hier allemaal eten en hoeveel eetmomenten er in Nederland zijn, dan vraag ik me net af dat ze veel te weinig drinkt en eet... Ik heb haar (met de tips van iedereen en een gerust(er) gemoed) haar fles gegeven daarnet, die ze helemaal op dronk. Dan heb ik een mooi bordje stukjes fruit voor haar neergezet en zelf laten eten en naast haar een boterham gegeten waar ze dan ook nog een stuk van wilde en op at. Ik vecht er al maanden mee om het los te laten... Mijn meisje is flink, ik ben degene die nog veel moet leren.

7. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dan heb je toch al heel veel bereikt in deze korte tijd! Top!

8. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik denk dat jij je te veel focust op die fles. Ze kan ook op andere manieren vocht binnen krijgen. Denk aan een fruit hap of gewoon water uit een beker. Laat het los en laat je dochter zelf haar ritme en eten kiezen. Ik denk dat dit veel rust brengt.

Overigens vind ik je dochter suïcidaal noemen wel erg ver gaan....

9. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Helemaal mee eens. Schokkend om te lezen hoe jij over je kind praat. En wat maakt het uit wat ze drinkt? Als ze maar drinkt.
    Prioriteiten stellen dus. En zoek Hulp. Echt. Want het is absoluut niet normaal zoals jij over je dochter praat.
    Als je dit al schrijft wil ik niet weten wat je denkt...:(

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ben jij wel helemaal lekker?

11. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier heb ik me voor verontschuldigd en besef ik zelf ook dat dit misplaatst is. Het is gewoon de frustratie die me teveel is geworden.

12. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Toen ik m'n eerste post postte had ik niet verder gelezen dan de eerste pagina. Dat heb ik inmiddels wel gedaan. Sorry voor mijn eerste harde reactie.

Ik snap dat je je verhaal uit onmacht en frustratie hebt geschreven en dat je niet meer weet wat je moet doen. Wil je een hart onder de riem steken.
    Mijn dochter is een enorme slechte drinker. Op sommige dagen komt ze niet boven de 200cc uit en ze is ruim 2. We hebben het er ook moeilijk mee gehad.
    Het leverde mij vooral veel stress op, mijn man kon het beter loslaten. Van alles geprobeerd. Tot een maand of 6 geleden nog een flesje voor het slapen gaan want dat dronk ze dan tenminste.
    Nu komen we met kunst en vliegwerk en veel loslaten aan een redelijke hoeveelheid vocht. Sojamelk met een smaakje drinkt ze bijzonder graag, er zit suiker in, maar zeker met het warme weer bied ik haar dat aan. Toch weer 200cc vocht.
    Knijpfruit, komkommer, tomaat, meloen, ijsjes (zelfgemaakt van puur fruit of yoghurt met fruit), etc.
    Mocht je het fijn vinden je hart te luchten dan mag je me natuurlijk pb-en. Geen idee waar je woont maar wellicht kan ik je steunen, evt via whatsapp. Sterkte.

13. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Mijn zoon mag nu met de rietjesbeker spelen. Naast de vaste eet en drinkmomenten. Hij staat altijd bij hem in de buurt en eerst was het m.n gooien en rollen en nu neemt hij tijdens het spelen vaak ineens een slok. Alles bij elkaar toch weer wat vocht. ;)

Hij houdt ook van smoothies en dan m.n met een rietje uit een grote beker. Ook je eigen beker weleens geprobeerd? Vaak is alles van papa en mama interessant. Dan moet er natuurlijk gewoon water, sap of melk in;)

En niet te hard voor jezelf. Je mag zelfs lief zijn voor je eigen onzekerheid, want dat is niet geks.

Het reageren op je eerste post is wel klaar wat mij betreft. Genoeg over gezegd... ;)

14. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik vind je heel eerlijk en dat siert je. Alle moeders twijfelen wel eens en niemand heeft alle antwoorden. Probeer je niet te veel aan te trekken van de (in mijn ogen) gemene opmerkingen die je hier nu krijgt.

Mijn jongste zoon heeft onlangs ook ineens besloten dat hij niet zo nodig melk hoeft. Van 3 flessen van 180 ml naar nauwelijks melk willen. Dat was voor mij ook echt even omschakelen en zoeken naar andere bronnen van vocht. De belangrijkste graadmeter is je dochter, hoe zij zich ontwikkelt en haar groei. Hoe zijn haar groeicurves?

Ik denk dat je ontzettend je best doet en je geeft zelf al aan dat je je in je eerste post niet zo handig hebt uitgedrukt. Dan verdien je het niet om hier zo hard aangepakt te worden. Probeer te vertrouwen in je eigen vaardigheden als moeder. Heb je een partner? Kun je je onzekerheden met hem bespreken?

Je geeft aan dat je een hele leuke dochter hebt, dus je zult het echt wel goed doen ;)

15. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Maar denk je niet dat je deze frustratie overbrengt aan je kindje??? Kindjes reageren sterk op emoties, ook de onmacht van mama.

Gelukkig lees ik dat het eten en drinken weer wat beter gaat.

Nu mag mama nog leren ontspannen;)

16. Belle1984

Belle1984 Actief lid

14 jan 2013
    304
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dankjewel, dat is heel lief! En fijn om te horen dat ik er niet alleen ben in mijn onzekerheid. Ik heb een hele lieve man die me ook echt wel wakker schud en zegt dat het allemaal wel goedkomt. Hij kan het veel meer loslaten dan in. Mijn dochter lijkt ook heel erg op hem: heel enthousiast, leergierig, actief, vrolijk, gek, altijd lachen, ... Daarom is drinken en eten voor haar bijzaak, ze wil veel liever de wereld veroveren :)

Haar curve volgt ze goed (na een dipje rond vier maanden ivm verborgen reflux). Ze weegt niet veel, een goeie 8,5 kg maar ze is best lang 76 cm. Dus boven gemiddelde lengte, onder gemiddeld gewicht. Ze is ook gewoon vaak ziek geweest het afgelopen jaar en dat maakte alles nog moeilijker. Zodra ze ziek is, gaat het eten en drinken achteruit.

@ username: bedankt, dat is heel lief. Ik stuur je morgen zeker een pb, nu even wat rusten en slapen. Het was een emotionele dag. We zijn ondertussen weer de MMM in voor een tweede kindje en volgende week dinsdag wordt een cryo'tje teruggeplaatst. Zit dus ook lekker vol hormonen :) op dagen als vandaag twijfel ik dan ook wel, dat ik een goede mama ben.. En dat de natuur me gewoon zegt dat ik beter geen kinderen zou hebben. Maar als ik naar Olivia kijk, dan ben ik fier op de lieve meid die ik op de wereld heb gezet. Ze verdiend zeker en vast een bruusje :)

@samurai: bedankt voor het hart onder de riem!

Ook aan alle andere mama's bedankt. Ook de harde opmerkingen helpen me in zekere zin.

17. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Frustrerend hee, als t niet lukt zoals je het graag zou zien!
    Je kindje is 1 geweest toch?
    Dus hoeft niet perse melkflessen te drinken, geef je ook weleens wat anders?
    Ik weet van mn zoontje dat hij een hoop dingen qua eten en drinken ook niet volgens t boekje deed.
    Hier wilde het nog weleens helpen om echt samen aan de tafel te zitten en dingen te eten of drinken. Misschien vind ze het leuk om met jouw hulp uit een gewone beker te drinken of rietjesbeker of tuit.
    Ik gaf ook roosvicee, want had dan t idee dat hij nog wat binnenkreeg.
    Rond zn eerste verjaardag vond hij ook van die knijpyoghurtjes en knijpfruit erg interessant. Heb je ook van evt goedkopere merken. Heb je ook weer vocht.
    Suicidaal zal je kindje niet zijn denk.
    Misschien heeft ze wel last van haar oren, dan doet drinken uit een fles zeer aan de oortjes. En ook tandjes en kiezen kunnen vervelend zijn. Soms door een wat hogere of lagere temperatuur van drinken lukt t wel.

Je bent volgens mij een lieve mama die erg bezorgd is. Ook al luste mn zoontje rond zn eerste elke dag wel knijpfruit of yoghurt, hij is er niet aan 'gewend' geraakt,want hoeft t nu niet meer....

18. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    De natuur zegt jou niet dat je beter geen kinderen zou kunnen hebben. Dat doen die rothormonen in de MMM :(
    Sterkte, helemaal niet raar als alles je zo aanvliegt als je juist weer zo'n traject gestart bent! Maar houd jezelf dat dus wel steeds voor, want erin meegaan, is voor niemand goed ;)

19. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Melk vult meer als appelsap oid hoor....

20. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Wat een ander en eerlijk bericht ;). Snap je gevoel heel goed. Ik denk niet dat je kind ondeugend wil zijn en opvoeden heeft wat eten betreft weinig zin. Zo min mogelijk aandringen helpt hier het beste. Elke maaltijd wordt een feestje want zoonlief eet het beste als hij het zelf mag doen. Levert hele leuke foto's, een blij jongetje en een blije moeder op. En het opruimen van de rommel kost veel minder energie dan er bovenop zitten. En ook 's avonds pap is toch geen enkel probleem? Menger lekker wat fruit door...

Probeer wat te ontspannen. Ze is nog aan de beterende hand. Geef haar lekker de tijd en vooral: Geniet van haar en samen met haar! Als ze onderzocht is en er is geen reden gevonden voor wat minder eten, dan is dat wat bij haar hoort...

Deel Deze Pagina