1 jaar, tijdelijk minder slapen of toch naar 1 slaapje?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door elsa, 26 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    hoi,

mijn zoontje van 1 sliep overdag altijd nog 2 keer 2 uur. op dit moment is het hooguit 3 kwartier en dan is hij weer klaarwakker, terwijl hij wel echt moe is als ik hem op bed leg. hij is niet vervelend de tijd dat hij wel wakker is (tot het begin van de avond) en de avond en nacht slaapt hij daarentegen nog wel steeds super goed, ooit in de ochtend wel tot 9.30 uur :D :D

ik wil dus ook absoluut niet klagen ofzo, maar ik ben gewoon benieuwd of er mama's zijn met wat oudere kindjes die hier ervaring mee hebben. was het tijdelijk dat je kindje overdag minder sliep of was dit toch de tijd om naar 1 slaapje te gaan.

ik heb dit gisteren geprobeerd, maar toen sliep hij evengoed maar van 13.00 uur tot 13.45 uur, daarna de rest van de dag niet. hij gaf in de ochtend wel al aan moe te zijn, maar heb hem extra lang proberen op te houden in de hoop dat hij dan toch weer 2 uurtjes zou pitten. rond 17.00 uur werd hij toch wel heel erg jengelig. toen toch nog even op bed proberen te leggen, maar dat wilde hij absoluut niet.

een lang verhaal lees ik nu, maar ik ben gewoon benieuwd of het nu de tijd wordt om hem naar 1 slaapje te krijgen of dat dit een fase is......ervaringen?

2. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Tsja, dat wisseld natuurlijk per kind. Hier gingen we geloof ik rond de 1,5 jaar over op 1 slaap.
    Ons kind sliep ook een tijdje iets minder lang tijdens de 2 slaapjes, maar wij hebben ze toch zo lang mogelijk aangehouden. Zeker als ie verder niet vervelend gaat doen in bed en vrolijk is en zo, zou ik het zo houden.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle ging precies na zijn 1e verjaardag over naar 1 slaapje en de eerste 2 dagen was dat ook maar 3 kartiet 's middags... Het is vanzelf beter geworden en daarna sliep hij 2 tot 2 en een half uur 's middags...

4. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    dat hoor ik inderdaad van meer mensen, dat het eerst maar een slaapje is van 3 kwatier maar daarna wordt het vanzelf langer, bedankt voor het berichtje!

ik denk dat we het een weekje aankijken en als hij dan nog steeds maar 2 keer 3 kwartier slaapt we proberen over te gaan naar 1 slaapje.

en anders 2 keer per dag een uurtje, valt natuurlijk ook weer iets voor te zeggen.......

ik vind die veranderingen bij de kleintjes altijd zo lastig. ik ben nl. altijd graag "in control" en als er iets is wat niet werkt bij kleintjes is het dat wel. loslaten zegt men dan en zien waar het op uitkomt.......wat vind ik dat moeilijk! jammer dat er geen gebruiksaanwijzing bij je kindje zit :) :)

5. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Hier ook vanaf de 1e verjaardag naar 1 slaapje "geforceerd". Hij sliep 's nachts vaak maar 10 uur en wij werden daar niet blij van haha. En dan 's ochtends anderhalf en 's middags een half tot anderhalf uur. Heb gewoon op een dag het initiatief genomen en hem opgehouden tot na de boterham en om half 1 in bed gelegd en hij sliep meteen 2,5 uur. En de nachten werden ook beter, nu variërend van 10,5 tot 12 uur. Dit ritme lijkt dus beter bij hem te passen. Vooral de nachtrust vind ik belangrijk.

6. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Ik begin nu ook de indruk te krijgen dat ons meisje naar 1 slaapje toe wil gaan. Hoewel dat eigenlijk te weinig is voor haar. Maar ze ligt vaak nog zo lang te feesten in haar bed! Soms blijft ze maar wakker. Ze is natuurlijk ook veel bewegelijker dan een tijd geleden en dan is ze te druk met gym-en zeg maar om rustig te gaan liggen. Ach we zien wel hoe het zich ontwikkelt!

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij hebben Jelle trouwens in die eerste week wel steeds vroeg in de middag op bed gelegd.. Dus om 11.30 zijn boterham en dan om 12.00 naar bed. Als ik dat niet deed was hij zo oververmoeid dat hij niet kon slapen... Later is dat vanzelf verschoven zodat hij nu om 13.15 naar bed gaat.

Het is idd tijdelijk even lastig, maar ik vind zelf 1 lang slaapje fijner als 2 korte. Nu heb ik in de middag tenminste wat tijd voor mezelf.. Als Jelle 2x kort slaapt heb ik net iets onderhanden en word hij alweer wakker... Ook niet fijn...

8. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Hier precies zo.

9. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

hier het luxe probleem dat hij 's ochtends als hij niet naar het kdv hoeft pas rond 9.30 uur wakker is.

dan krijgt hij een papfles, dan kan ik hem toch moeilijk om 11.30 uur alweer zijn brood geven of zal dat geen probleem zijn? jullie kindjes zijn dan misschien wel eerder wakker?

zijn fruit geef ik hem in ieder geval niet ook nog tussendoor, dat wordt dan maar 's middags als hij wakker wordt.

hij heeft nu om 12.00 uur zijn brood gehad en rond 12.30 uur ging hij naar bed, benieuwd hoe lang hij vandaag slaapt. hij ging in ieder geval wel meteen slapen......

10. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Toen Fenja 1 werd zijn we ook over gegaan naar 1 slaapje. zij deed twee keer een slaapje van dre kwartier en ik werd daar gek van. Dus heb ik haar naar 1 slaapje "gedwongen". Dat lukte goed en toen sliep ze weer langer, alleen wel maar 1 keer.

11. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    das heel verschillend per kind

maar jelle slaapt al een hele tijd 1x perdag alleen 'smiddags

12. MamaBianca

MamaBianca Actief lid

12 mrt 2008
    478
    0
    0
    Drieborg
    Esmee begint er nu ook een beetje mee. Meestal slaapt ze nog wel 2x op een dag, maar heel soms ook maar 1x. Alleen ligt ze dan wel al om 18.00 uur op bed, want later trekt ze dan nog echt niet.

13. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Hier sinds een week over naar 1 slaapje. onze uk sliep nog maar 2 keer een half uur. van de één op de andere dag wilde hij in de ochtend gewoon niet meer slapen. sinds dien gaat hij om 13.00 naar bed en slaapt meestal 2 uur. ben er heel blij mee, is veel fijner. :)

groetjes, Miranda

14. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    gisteren ging het goed, hij heeft van 12.30 uur tot 15.30 uur geslapen! wel tussendoor een keertje wakker, maar sliep weer lekker verder......ben benieuwd hoe het vandaag gaat, so far so good!

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    :) Dat probleem ken ik... :D Wat wij hier doen is dat mijn man Jelle een flesje geeft rond 7.30 voordat hij gaat werken. Hij legt Jelle dan terug en ik haal hem rond 8.30 uit bed. Doe ik dat niet slaapt Jelle ook tot 9.30 met als gevolg dat hij 's midddags niet zo moe is en maar 3 kwartier slaapt. En dan red hij het echt niet tot na het eten.

16. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    bedankt voor je antwoord! florian moet ik juist nog niet eerder uit bed halen 's ochtends anders haalt hij het niet met 1 slaapje.....toen hij nog 2 slaapjes had haalde ik hem wel op rond 8.30 uur, maar dat is nu veel te vroeg.

laat hem nu lekker liggen, en dat is rond 9.30 uur dat hij dan wakker wordt :). morgen gaat hij weer naar het kdv, dus ik kijk wel even hoe het dan gaat, hoop dat hij dan uit zichzelf gewoon 2 slaapjes doet en niet teveel merkt van het ritmeverschil........scheelt voor hem 2,5 uur!

tot nu toe gaat het 1 slaapje goed, 2 tot 3 uur tussen de middag en de res van de dag een vrolijk kind, jippie!

17. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hier ook rond haar 1e verjaardag overgegaan naar 1 keer slapen op een dag, gelijk na de boterham van 12 uur valt ze in slaap en presteert ze het om weleens 2 / 2,5 uur te slapen! Hier is het ook geleidelijk van 3 kwartier naar 2 uur gegaan moet ik zeggen.

Hier is het typische dat op de dagen dat we haar zelf wakker laten worden ze 1 keer slaapt en als we haar 's morgens moeten wakker maken ze twee keer slaapt (op het kdv slaapt ze dus de hele dag! Haha)

Hoe gaat het nu?

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    alicia heeft sind een maand of 1 nog maar een slaapje. dit is als tussen 2 en 4 als ik heb gewerkt en op mijn vrije dagen tussen 12 en 2 uur.

soms maar 30 minuutjes soms 2,5 uur. savonds gaat ze tussen 7 en 8 naar bed en is wakker tussen 6 en 8 uur

19. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Hier sinds 2 weken maar een slaapje op een dag, deze varieert van 45 minuten tot 1,5 uur.
    Ze is altijd tussen 6:30 en 7:30 haar bed uit, ook op de dagen dat ze niet naar het kdv gaat, en haar slaapje is tussen 10:15 en 11:00 uur, daarna lunch en 17:00 avondeten, tussen 18:30 en 19:30 weer naar bed.

20. Niels slaapt vanaf dat hij een maand of 10/11 is nog maar een keer per dag; van ong. 11.45 tot 15.00 uur (als hij op het KDV is andere tijden) en hij gaat 's avonds om ong. 20.00 uur naar bed.

Deel Deze Pagina