heleboel vragen

Discussion in 'Alleenstaande moeders' started by ikke1981, Jun 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    en dan niet voor mij, maar voor een vriendin.

Zal het proberen kort te houden.

Mijn vriendin en haar relatie is over, en heeft een zoontje van 3 jaar.
    zij hebben samen een koophuis, die op het moment niet verkocht kan worden, omdat ze anders met een flinke schuld komen te zitten.
    Dus het huis verkopen gaat dus niet, en mijn vriendin gaat dus ergens anders wonen, en blijft voor voorlopig mede eigenaar van het huis. Zij gaat nu dus een huisje huren.

Maar wat haar vraag is op het moment, waar heeft zij nu eigelijk allemaal recht op.
    De meningen zijn nogal verdeeld erover, de een zegt dat ze wel huurtoeslag krijgt, en de ander niet.

Naar ons idee heeft ze dus wel recht op, zorgtoeslag, 1 ouderkorting, kindergebonden budget, kinderopvang toeslag.

Klopt dit?

Wie heeft er nog tips voor haar waar ze op moet letten, enzo.

Alvast bedankt voor het lezen en de tips

2. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

voor de toeslagen kan ze bereken op www.toeslagen.nl

voor de alleenstaande ouderkorting etc. moet je in een jaar ten minste 6 jaar alleen met kind wonen heb ik hier wel eens gelezen.
    ik geloof dat Annetske hier nogal veel wist over dat soort zaken.

3. lilia

lilia Actief lid

Mar 9, 2010
    184
    0
    0
    Op het moment dat zij zich uitschrijft op haar oude adres (koophuis) en zich samen met kind inschrijft op nieuw adres (huurhuis) is ze officieel alleenstaande moeder en heeft hiermee (als ze inkomsten uit werk heeft) recht op:
    - alleenstande ouderkorting (indien samen met kind langer dan 6 maanden ingeschreven op 1 adres in het jaar van aanvraag) --> afhankelijk van loon, hoe hoger de loon, hoe hoger deze korting met een max van 902,-/ jaar (2010)
    - (eventueel) aanvullende alleenstaande ouderkorting --> afhankelijk van loon, hoe hoger de loon hoe hoger ook deze met een max van 1484,-/ jaar (2010)
    - inkomensafhankelijke combinatiekorting (niet zozeer alleen voor alleenstaanden) --> idem afhankelijk van loon met een max van 1765,-/ jaar

- kindegebonden budget wordt hoger dan het geval was met ex samen (indien ze die uberhaupt kregen, als alleenstaande krijg je gauw iets)

- kinderopvangtoeslag; de hoogte hiervan is afhankelijk van inkomsten en heeft niets te maken met alleenstaand of niet. Als alleenstaande heb je vaak lagere inkomsten, dus een hogere toeslag.

Wat zorg- en huurtoeslag betreft, weet ik niet hoe het precies met het koophuis. Als er een overwaarde op zit, kan het zijn dat deze als vermogen wordt beschouwd. Aangezien zij mede-eigenares is, kan het zijn dat deze vermogen invloed heeft op het wel/ niet krijgen van (1 van) deze 2 toeslagen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

4. kimvnb

kimvnb Lid

Jul 14, 2008
    26
    0
    0
    Limburg
    Je krijgt gewoon alles, ook huurtoeslag en zorgtoeslag...
    Succes voor je vriendin

5. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Haha daar ben ik al :) 6 jaar is wel heel lang... ;) nee 6 maanden moet je alleen zijn. dus voor 1 juli alleenstaand en uitgeschreven bij haar ex (bij de gemeente) en elders alleen met haar kind ergens in geschreven staan dan kan je de alleenstaande ouderkorting aanvragen. Als ze bijv per 2 juli echt alleenstaand is met haar kindje dan moet ze wachten tot 2011 om het aan te vragen... (had ik zelf ook in 2008 helaas...) maar als ze bij haar ouders gaat wonen o.i.d. heeft ze er ook geen recht op ze moet echt alleen met haar kindje wonen dus en dit wordt gecontroleerd bij de gemeente. Werkt je vriendin er ook nog bij dan heeft ze ook nog recht op de inkomensafhankelijke combinatie korting en de aanvullende alleenstaande-ouderkorting (deze kortingen kunnen "hoog" oplopen omdat de overheid alleenstaande ouders aan het werk wil hebben dus zo beloond worden)

Toeslagen die kunnen is evt. huurtoeslag, Kind gebonden budget, zorgtoeslag en kinderopvang toeslag. De toeslagen worden alleen berekend naar haar inkomen dus niet meer het inkomen van haar ex er bij. meestal krijg je het volle pond als alleenstaande ouder of ze moet heel veel verdienen (wat ook kan uiteraard :)) Mijn advies is altijd zet het toetsingsinkomen (het inkomen waar de toeslag op gebasseerd wordt) hoger dan je echte inkomen zodat je niet hoeft terug te betalen en achteraf als het echte inkomen vrij komt je nog een spaarpotje hebt en de rest krijgt uitbetaald. Ik zelf doe dit ook en dan heb je achteraf nog een leuk "spaarpotje" om eens wat 'groots" te kopen of gewoon om te sparen :) als je meer vragen hebt kan je mij altijd een PB sturen!

O ja mbt. het koophuis zou ik even met de belastingtelefoon bellen, daar weet ik zelf te weinig vanaf... maar daar komt ook nog wat bij kijken. Wat ik er van weet is dat zolang het koophuis er is en jij niet uitgekocht bent dat jij ook recht hebt op de hypotheekrente aftrek gaat dan nl 50/50. Maar dan kan je even bellen dan helpen mijn collega's je die daar in gespecialiceerd zijn.

Share This Page