Geachte heer/mevrouw, Ik heb aantal vragen. Mijn zwangerschap verlof verloopt rond 15 augustus, wanneer moet je eigenlijk ziek melden als je weet dat je geestelijk niet in orde en je loopt al bij psychiater ivm mijn keizersnede en de bevalling? Dus moet je eerst wachten tot dat je verlof afgelopen is en dan ziek melden of moet je dit eerder doen? Als je je ziekt meld stop gelijk dan ook alle betaling? Dus ontvang je 4 weken geen geld tot dat de uwv iets beslist? Indien je eerder doet stop gelijk je wazo uitkering? Of wordt dit gewoon door betaald tot dat de arts van de uwv vaststeld dat je daadwerkelijk ziek ben? En stel de arts van de uwv aanneemt dat je ziek bent, blijft de wekelijkse betaling die je ontvangt tijdens de zwangerschap verlof het zelfde en ook wekelijksbetaald? Alvast bedankt
Beste Hazan, Je hebt een aantal vragen over de ziekmelding na je verlof. Mijn zwangerschap verlof verloopt rond 15 augustus, wanneer moet je eigenlijk ziek melden als je weet dat je geestelijk niet in orde en je loopt al bij psychiater ivm mijn keizersnede en de bevalling? Heb je nog een werkgever? Meld je ziek bij de werkgever uiterlijk op de eerste werkdag na je verlof. De werkgever kan een Ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen als je klachten gerelateerd zijn aan je zwangerschap en/of bevalling. Heb je geen werkgever? Een ziekmelding kan je doen op de eerste werkdag na je verlof. De ziekmelding geef je telefonisch door aan UWV Telefoon werknemers 0900-9294. Als je je ziekt meld stop gelijk dan ook alle betaling? Dus ontvang je 4 weken geen geld tot dat de uwv iets beslist? De ziekmelding doe je op de eerste werkdag na je verlof. Dan is de WAZO al gestopt. Uiterlijk vier weken na datum ontvangst van de ziekmelding ontvang je een besluit. Is je Ziektewet-uitkering toegekend? Dan wordt er gelijk een betaling met terugwerkende kracht gedaan. Indien je eerder doet stop gelijk je wazo uitkering? Of wordt dit gewoon door betaald tot dat de arts van de uwv vaststeld dat je daadwerkelijk ziek ben? Een ziekmelding kan je niet eerder doen dan op de eerste werkdag na je verlof. Heb je nog een werkgever? Dan betaalt de werkgever je loon door. Is je dienstverband beëindigd? Dan ontvang je de eerste betaling uiterlijk 4 weken nadat je de ziekmelding hebt gedaan. En stel de arts van de uwv aanneemt dat je ziek bent, blijft de wekelijkse betaling die je ontvangt tijdens de zwangerschap verlof het zelfde en ook wekelijks betaald? De verzekeringsarts stelt vast of je klachten inderdaad gerelateerd zijn aan de zwangerschap en/of bevalling. Is dit het geval? De hoogte van de Ziektewet-uitkering zal hetzelfde zijn als van de WAZO. Ben je ziek ten gevolge van andere klachten? De hoogte van de uitkering is 70% van het dagloon. De betaling van de Ziektewet is een wekelijkse betaling zoals je gewend bent bij de WAZO. Actuele informatie over het aanvragen van de Ziektewet-uitkering als je geen werkgever hebt, vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare