Hoi hoi, Vanochtend ben ik met dochterlief (4 mnd) bij een kinderarts geweest (voor iets niet-voedinggerelateerds). Hij vroeg ook even naar de voeding, of ik nog steeds borstvoeding gaf en of ik al bijvoedde enzo. Toen zei hij daarna dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat bijvoeden eerder dan 6 maanden toch positief kan zijn (mits er geen allergieen oid in familie voorkomen). Hij benadrukte dat ik nu niet meteen moest gaan bijvoeden oid, maar dat ik gerust over een paar weken eens wat fruit kon proberen. Ik was best verrast door deze opmerking en ben nu erg benieuwd of dit een algemene opvatting is of alleen van deze ene kinderarts. Weet iemand op welke aanwijzingen (literatuur) hij doelde? Is het gebruikelijk dat hij dit meldde tijdens een consult, ik was in de veronderstelling dat alle artsen volledige BV tot 6 maanden 'moeten' promoten. Pure nieuwsgierigheid dus. Ga zelf ook nog even googlen zo...
Ze komen er idd op terug dat je persé moet wachten met fruit en groente tot 6 maanden.... Het mag dus weer eerder... en ze vinden het vaak lekker ook nog die kleintjes En nee de artsen hoeven bv niet zo te promoten... Artsen vinden het veel belangrijker dat moeder en kind zich goed voelen! De flesvoeding is tegenwoordig van zo een hoogwaardige kwaliteit dat het niet veel meer maakt. Wat moeten moeders anders die geen bv kunnen geven? Zich schuldig voelen omdat het niet lukt... ?!? Nee hoor.. niets aan het handje... Het gevoel moet goed zijn wat je ook geeft... of wanneer... Dat is het allerbelangrijkste... Wel is het belangrijk om altijd naar je kindje te kijken want elk kind is anders... Zolang je kindje er geen last van heeft... niet vreemd op reageert.. is er niets aan de hand. Toen ik het CB hier confronteerde met het feit dat het juist beter is voor de 6 maand te beginnen met bijvoeden gaven ze toe dat zij het ook niet weten. En dat het het beste is om het per kind te bekijken.. Is je kindje eraan toe... dan geven.. Is ie er niet aan toe.. dan niet geven! Met andere woorden: zoek het zelf maar uit!
Ze komen er idd op terug. Hoe dat zit met de voordelen van BV weet ik niet, maar de algemene opvatting dat bijvoeden pas handig is vanaf 6 mnd is idd alweer achterhaald: dat de darmpjes er niet klaar voor zijn, zou per kind verschillen en juist vroeger bijvoeden zou helpen om allergieen te voorkomen! Wij zijn hier bij 5,5 maand begonnen met bijvoeden: had met met 4,5 maand al eens geprobeerd omdat ze zo vaak wilde drinken, maar dat bleek toen echt de 4 maandendip en toen taalde ze er niet naar. Een maand later sliep Thirza niet langer dan 3 kwartier overdag op de BV en toen weer eens geprobeerd: toen rukte ze me de lepel gewoon uit handen, zo lekker vond ze het! En idd, toen ze na 2 dagen de slag wat te pakken had, ging ze ook weer veel beter slapen overdag.
Bedankt voor jullie antwoorden. Wel fijn eigenlijk dat je weer 'gewoon' kan kijken of je kindje eraan toe lijkt zonder je vervolgens schuldig te voelen dat je de 6 maanden niet netjes hebt afgewacht (niet te serieus reageren op deze opmerking aub) Heel logisch dat het per kind verschilt natuurlijk, dat wist ik wel, maar ik begreep toch altijd dat het rond die 6 maanden het beste was. Nu kan ik dus evt met 5 maanden al aan de slag als ze dat wil. Nog één (dom) vraagje: als je wat vroeger begint met bijvoeding, dan kan je nog niet echt stukken geven (a la rapley) neem ik aan?!
Ook dat zal per kind verschillen. Ik had hier bedacht dat ik Rapley ook wel handig vond, maar dat werkt echt totaal niet! Thirza verslikt zich er vreselijk in en krijgt niets binnen (dat is dan op zich wel normaal, van wat ik begrijp van Rapley), maar Thirza heeft het dus wel heel hard nodig... (en anders ik wel: zonder de bijvoeding meldde ze zich 's nachts elke 2 uur en overdag elke anderhalf uur). Gewoon proberen, zou ik zeggen, en dan merk je het vanzelf. Van een van de Bengels (zij is logopediste) hier op het forum heb ik begrepen dat de ontwikkeling van het kauwen wel pas tussen de 8 en 12 maanden begint, (ook dat verschilt dus per kind). Thirza zal wat dat betreft dan wel een late zijn...
ja, gewoon proberen was ook mijn idee. Heb ik bij mijn eerste ook gedaan en die kreeg uiteindelijk dus een combi van stukken en geprakt/gepureerd. Van 2 walletjes mee-eten (letterlijk) dus en dat beviel mij goed. Momenteel zit ik ook weer met een voeding om 5 uur terwijl ze eerst tot 7 uur doorsliep, helaas, maar dat zal de 4-maanden-dip zijn in combinatie met het feit dat mijn cyclus weer op gang is gekomen Daar ga ik nu dus nog geen fruit tegenaan gooien, ik wacht nog wel een maandje denk ik. Maar ik vind het dus wel fijn om te weten dat dat nu ook 'officieel' goedgekeurd lijkt te worden voor kindjes van 5 mnd oud, haha.
Toch is het niet helemaal waar, vooral op het gebied van allergieën, want eerder beginnen met bijvoeden heeft ook zijn nadelen. Bij kindjes die gevoelig zijn voor bepaalde soorten voedsel wordt sowieso al geadviseerd om zeker tot 6 maanden te wachten met bijvoeden. Omdat het immuunsysteem en de darmen nog niet optimaal werken is de kans in het eerste jaar, en met name in de eerste zes maanden, het grootste om nog meer overgevoeligheid te ontwikkelen. Bovendien is alles wat ze als bijvoeding eten, weer minder borstvoeding wat ze krijgen. En dan profiteren ze niet optimaal van de voordelen die borstvoeding biedt. Desondanks vind ik ook dat men meer naar ieder kindje afzonderlijk moet kijken, en minder de algemene richtlijnen klakkeloos op moet volgen.
Ik sluit me volledig aan bij Cossy. Ik denk dat je gewoon goed naar je eigen situatie moet kijken. Ik ben gestart met bijvoeden toen zoonlief de stukken peer zowat uit mijn mond keek En dan niet gelijk een peer prakken en naar binnen lepelen maar er gewoon eens op laten sabbelen. Mijn zoon was toen 5 maanden. Bij de volgende wil het weer zo doen, maar misschien toont die pas interesse in andere voeding met 7 of 8 maanden Het is wel zo dat wanneer er veel allergieen in de familie voorkomen het volgens mij word aangeraden om 6 maanden uitsluitend bv te geven. DAt geeft de beste bescherming.
@Cossy en Lilly: en recent onderzoek toont dus juist aan dat wachten met bijvoeden de kans op allergieen verHOOGT. En dat het dus verstandig is om bij 4 mnd al te beginnen met bijvoeden... Ik moet zeggen dat ik er zelf wel een beetje het heen en weer van krijg hoor, ene onderzoek zegt dit, andere zegt dat. Ook ik houd het dus maar op: naar m'n kind kijken en daarbij aansluiten,
oja en ik heb als kind zoals ieder ander ook bv gekregen en gewoon bij 3 maanden bijvoeding en geen allergieen in de fam. en wat heb ik: juist een koemelk allergie. Tja.....
Hier zeggen ze het ook bij het CB inmiddels: Het aantal allergieën onder de kinderen is nog nooit zo hoog geweest als sinds ze begonnen zijn met het bijvoeden met 6 maand of later... Dat is dan ook meteen de reden dat ze er toch maar weer van af gestapt zijn... Daarnaast is het ook belangrijk dat een kind zo vroeg mogelijk alle smaken leert te eten.... Ik voed mijn kindje bij... en dan hebben we het echt over een paar happies... meer wil hij ook nog niet... Zo vervangt het echt de melk nog niet... Want dat is nog steeds wel zo... De melk is beneden de 6 maand wel de hoofdvoeding... En de hoeveelheid die ze krijgen moeten ze dan ook nog echt hebben... Daarom heet het ook bijvoeding en is het geen vervanging... Ik gebruik de potjes van Olvarit en Bon a bee (of hoe heet het ook weer) en dat bevalt prima. Volgens het CB hier is het uitstekend om dit te geven omdat het de juiste dikte heeft en er is zelfs wat extra aantoegevoegd voor de kleintjes wat ze nodig hebben. Een kind moet eerst leren eten van een lepeltje voordat het ook nog eens de stukjes kan verwerken. Het is gewend om te zuigen... Eten is een heeeeel andere beweging. Hier op het CB zeggen ze dus ook: eerst leren eten... als ze dat goed kennen zit je rond de 6 maandpotjes die alweer wat groffer zijn dan de 4 maand. En zo leren ze langzamerhand echt te eten... stapje voor stapje zonder zich echt te verslikken....
Naar je kindje kijken! Dat is het beste advies. Wishgirl: Ik vind je reactie dat bv of fv niet veel verschil maakt niet kloppen. BV kent idd geen voordelen, het is gewoon de basisbehoefte van je kind. FV kent nadelen. En lutk bv niet? Dan is het idd fijn dat fv er is, maar ga niet beweren dat fv een gelijkwaardig alternatief is in het algemeen. Dan moet je je misschien beter in de bv-literatuur gaan verdiepen, dan weet je tenminste waar je over spreekt.
Ik ga niet voor de zoveelste keer een discussie aan op dit gebied... Ik zeg alleen maar wat artsen hier ook zeggen.... BV wordt zeker de laatste tijd veel te veel opgehemeld en fv teveel de grond ingeboord. Ik heb ook niet gezegd wat beter is... wil ik ook niet zeggen.. Ik heb alleen gezegd dat artsen het het belangrijkst vinden dat zowel moeder en kind zich er goed bij voelen! Meer niet... En bv is niet altijd beter... Als je zelf allergieën hebt weten ze helemaal niet of het dan wel goed is om bv te geven en soms heb je ook gewoon niet alle voedingsstoffen in de bv zitten en kun je daar niets aan doen... etc. Wil je bv geven en kun je dat... prima... Wil je fv geven... prima! Maar goed... daar gaat dit topic niet over en ik zeg er dus ook niets meer over... Wat een ander ook zegt.. Ik heb er mijn eigen mening over die gebaseerd is op wat artsen mij verteld hebben.
Tja, zonder weer in een discussie te vervallen. Borstvoeding is de norm, in de hele wereld,de WHO, adviseert BV, tenminste 6 maanden exclusief. Niet alleen vanwege allergien, maar vanwege het feit dat de darmen rond de 6e maand pas zijn ontwikkeld, en dan pas ander voedsel als melk-eigen-eiwitten, kan verteren. veel mensen denken dat een kinderlichaam af is bij geboorte, dat is niet zo,ik kan het niet vaak genoeg zeggen. En zo´n opmerking als wishgirl kv=bv....daar reageer ik maar niet meer op. Maar nog even voor iedereen die het lezen wil, BV valt niet na te maken, wordt gemaakt uit bloed van de moeder, speciaal voor dat kind, met specifieke antistoffen, vezels en eiwitten. Dit valt niet na te maken. En dus is Bv de norm.
Heb ik niet gezegd... bv=kv Ik vind kv dus een term die mij de rillingen bezorgd.. Dat is neerbuigend doen over fv. En nee fv is geen afgekolfde melk uit een flesje... Dat is nl. nog steeds moedermelk... Fv is de poedermelk... Dat werd als eerste fv genoemd en dat zal ook zo blijven... Kunstvoeding is astronautenvoeding...
Flesvoeding geeft aan dat het een voeding is die via de fles gegeven wordt. Kunstvoeding is wat het is, namaakvoeding en dat wordt via fles/beker gegeven. Borstvoeding is voeding wat uit de borst komt. Borstvoeding kan ook via de fles gegeven worden. Dan is de toedieningsweg flesvoeding, dit heeft dus niets met het soort voeding te maken. Kunstvoeding zegt precies wat het is, het is nagemaakte melk, zoveel mogelijk proberen te gelijken op moedermelk. In feite is kunstvoeding het juiste woord en niet flesvoeding. Ik snap dat je het een rotwoord vindt, maar het is zoals het is, waarom zou je het mooier maken.
En toch hoe je het ook went of keert. Borstvoeding is echte melk, en poedermelk is na maak melk. Dus kunst. Zoals je een echte knie hebt en je hebt een prothese -> een nepknie een kunstknie. Borstvoeding = Borstvoeding en gekolfde borstvoeding uit een fles is volgens dit forum flesvoeding (daarom is ooit mijn vraag over de flesjes gevuld met borstvoeding verplaatst naar het flesvoeding gedeelte). Kunstvoeding = Poedermelk, flesvoeding of kuntsvoeding.
En om ook nog even on topic te reageren. Ik ben het eigenlijk wel eens met wat Jingels in haar ene post zegt. Maar je moet gewoon doen wat jij denkt dat prima is voor jou kindje. Vind jij dat bijvoeding voor de 6 maanden nodig is? Dan lekker doen. Vind jij dat het echt niet nodig is, dan lekker niet doen. Gewoon doen dus waar jij je goed bij voelt. En de ene arts zegt dit en de andere zegt dat, kortom ze spreken elkaar lekker tegen en je hebt er geen drol aan! Lekker doen wat je zelf het beste vind en waar jou ideeen bij aansluiten!
Dit vind ik wijze woorden en sluit ik me bij aan... (al hebben artsen ook wel eens gelijk hoor Hanneke hahaha) En tis ook wat ik eerder al zei: Kijk naar je kindje en laat je kindje bepalen waar hij/zij aan toe is...
Ach doe toch gewoon wat jij het beste vind voor je kindje klaar! Als er geen alergieen in de familie voorkomen, mag je best geven vanaf 4 maanden, soms geven mensen hun kindje al wat eerder, jij weet het beste of je kindje eraan toe is en wat goed voor hem/haar is. Ik ben mijn zoontje vanaf 4 maanden gaan bijvoeden hij vind het heerlijk en dat maakt mij ook weer happy. Wat betreft BV en FV, laten we heel even eerlijk zijn, we weten ALLEMAAL dat borstvoeding het allerbeste is voor je kindje KLAAR! En ik vind trouwens het woord 'kunstvoeding' een negatieve klank hebben, ik spreek liever over 'poedermelk', of 'flesvoeding', maar niet kunst, lijkt net of we het dan hebben over een schilderij of zo (ja sorry hoor). En er is niks mis met FV, in Nederland hebben ze prima FV van zeer goede kwaliteit, maar het kan natuurlijk niet tippen aan BV.