Twijfels over advies consultatiebureau arts

Discussion in 'Borstvoeding' started by Tamar69, Oct 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tamar69

Tamar69 Actief lid

Apr 10, 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik belde net het consultatiebureau over de hoeveelheid bv die ik zou moeten geven uit een flesje voor wanneer mijn dochter naar de opvang gaat, en volgens haar was dit sowieso 150cc maar zeker niet minder. Mijn dochter is 10 weken, weegt rond de 4500gr en drinkt echt maximaal 90cc uit een flesje :$ Ik kan me niet voorstellen dat zij nu 150cc naar binnen zou kunnen werken, die 90cc red ze vaak niet eens..
    Dit is dus punt 1 waar ik me nu druk om maak.. Daarnaast zei de consultatiebureau arts dat ze nu ze doorslaapt 5 voedingen per 24 uur zou moeten krijgen dus minimaal 3 uur ertussen zou moeten laten. Maar ze krijgt op verzoek en 3 uur redt ze zelden.. nu wil de arts dus dat ik op vaste tijden ga voeden en dus ga rekken totdat er 3 uur tussen zit.

Ligt het nou aan mij of is dit een beetje een raar advies? Overal lees ik dat je nooit moet rekken bij borstvoeding en op verzoek moet blijven geven, ook als ze al na 1,5 uur zou willen.

Wat vinden jullie?

2. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

Mar 14, 2011
    1,460
    11
    38
    Female
    Ik kreeg als formule mee van het consultatiebureau 150cc/kg/24 uur
    Dus 150 x 4,5 = 675 cc /24 uur is dus bijv ca 110 cc bij 6 voedingen, maar weet dus niet hoeveel voedingen ze nog krijgt.

Zo kon ik dat telkens opnieuw uitrekenen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Klinkt als een flesvoedingsadvies.. En zelfs die hoef je niet zo strikt te volgen..

Gewoon op verzoek doen, en flesjes geven naar behoefte. Als dat voor jullie verder goed werkt.

4. Tamar69

Tamar69 Actief lid

Apr 10, 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ken idd de formule maar vind het erg lastig om die te hanteren omdat mijn dochter geen ritme heeft wat betreft voedingen, ze krijgt echt op verzoek. De ene keer komt ze al na 1,5 uur en de andere keer pas na 3 uur. Het verschilt dus gewoon heel erg.

Het ligt er ook aan of ze al goed gepoept heeft of niet, als ze een tijdje niet gepoept heeft lijkt ze "vol" te zitten en gaat ze heel vaak kleine beetjes drinken.

Juist omdat ik alleen maar lees dat je juist niet moet rekken bij borstvoeding vind ik dit zo'n raar advies maar misschien ligt dat aan mij en ben ik gewoon erg onzeker wat dat betreft. Maak me nu gelijk druk of mijn dochter wel genoeg drinkt, terwijl haar groeilijn wel mooi vloeiend is volgens het consultatiebureau.

5. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik vind het ook raar advies.
    Weer typisch advies van iemand die geen kaas heeft gegeten van borstvoeding. Ik kan hier soms echt moe van worden. Jemoet maar is kijken bijhet topic, domme opmerking bij het borstvoeding gedeelte.. deze kan er ook bij ;)

Om op je andere vragen in tegaan, je geeft dus af en toe al borstvoeding uit een flesje, waarom twijfel je aan de 90 cc die ze normaal drinkt? Wat de consultatiebureau arts zegt klopt namelijk niet, je kan borstvoeding niet zoals kunstvoeding benaderen. De enige manier hoe je weet hoeveel borstvoeding je kindje nodig heeft is aanbieden en kijken wat ze drinkt. Blijkbaar is dat dus ongeveer 90cc. Dat ze minimaal 150cc borstvoeding moet drinken is onzin, hangt maar net af van de voedingswaarde van je melk enz. Het is geen kunstvoeding waarvan je weet hoeveel precies een kindje nodigheeft.

Je andere punt, 5 voedingen, meid laat je niet gek maken, lekker op verzoek voeden, je bent hardstikke goed bezig. Is missch wel even puzzelen hoe je dat doet met de opvang en het flesje, maar daar kan iemand anders hier op het forum je vast tips over geven, ik heb daar geen ervaring mee.

6. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Die formule geldt voor kunstvoeding.
    Ik had het vorige week met een aantal lactatiekundigen/vrijwilligers VBN nog over het advies dat jij hebt gekregen en zij verbaasden zich heel erg over dat deze kunstvoedingsadviezen worden gegeven aan een moeder die borstvoeding geeft door het consultatiebureau.

Je doet het super, volg je gevoel!
    Je hoeft niet naar 5 voedingen, als je op verzoek voedt dan kan je kindje heel goed aangeven wat ze nodig heeft.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,942
    113
    Female
    Met 10 weken naar 5 voedingen? MOETEN? Hoezo MOET dat?:$
    Borstvoeding kan onbeperkt, al geef je 12 voedingen, de volgende keer zou je kunnen vragen..WAAROM;)? Borstvoeding is ook iets dat zo persoonlijk is..de ene baby drink heel effectief en zit op 5 voedingen met 10 weken (hoewel ik het nog best weinig vind) en de ander heeft er 10 nodig, is meer een snacker.
    Rekken is gewoon te belachelijk voor woorden.
    Borstvoeding werkt als volgt: honger=eten.

Overigens, ja het is een kunstvoeding-advies, maar ook kindjes die de fles krijgen zijn niet allemaal hetzelfde. Er zullen er genoeg tussen zitten die 6 flesjes per dag krijgen.

Ik kan me ZO kwaad maken over de vreselijk foute voorlichting. Is er een lk aan jouw consultatiebureau verbonden? Die zou je eigenlijk eens moeten aanspreken op het feit dat de arts zulke adviezen geeft.

Wat betreft de flesjes, laat je kindje de hoeveelheid bepalen. Ook hier geld:honger is honger, vol is vol. Ze is pas 10 weken, de flesjes worden vanzelf wel groter

Je doet het super hoor! Je volgt je kindje en kijk eens hoe goed ze het doet:p

8. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Mijn dochter heeft echt maanden max 80cc gedronken per keer. Met 6 mnd nog! Bij mij dronk ze zeker meer, maar uit de fles niet meer dan hoogst noodzakelijk kennelijk. Met 9 mnd dronk ze wel 120 a 150 cc.
    Staat wel tegenover dat ze vaker dronk natuurlijk, eerder 12x dan 6x per dag.

9. Corry

Corry Bekend lid

Aug 14, 2012
    622
    0
    0
    #9 Corry, Oct 10, 2013
    Last edited: Oct 10, 2013
    ik snap ook niet dat je persee precies alle voedingen bij zou moeten houden, ik kijk nergens na en als ik aan het einde van de dag moet zeggen hoe vaak hij heeft gedronken??? de ene keer zit er 4 uur tussen, en de andere keer nog geen half uur.... sja geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een voeding te gaan rekken, zie het nut er ook niet van in....
    wij hebben wel een gulzige drinker, zelfs uit een flesje en het was bij ons wel zoeken naar een goed balans hoor. Maar die hebben we nu. want als je hem 200 cc voorschuift kloekt hij dat lekker op. Nou dat heb ik dus ook maar 1 keer gedaan, want toen was het ritme bij ons zoek. ik kan niet eens meer 200 cc kolven (in het begin makkelijk uit 1 borst maar nu echt niet meer hoor)
    Maar toen mijn man hem dus om 3 uur had gevoed als experiment om te kijken hoe het ging met flesje, en meneer dus vrolijk 200 cc opdronk wilde hij niet eens meer drinken voor het slapen gaan bij mij. Sja en toen werd meneer om 9 uur wakker omdat hij toen dus wel weer honger kreeg ( nou die nacht had ik ineens 2 nachtvoedingen nodig ipv 1). nu krijgt hij dus rond die tijd 130 cc en dan kan hij nog lekker drinken voor het slapen gaan, en dan is ons ritme als normaal (droomvoeding als ik te bed ga en nog een nachtvoeding rond 4 uur meestal?) En dan doet hij het goed. Dus ik denk dat het gewoon even zoeken is, maar vooral niet vasthouden aan gemiddeldes maar aan je eigen gevoel. Heb ik ook gedaan, en ik weet zeker als ik het tegen de consultatiebureau zou zeggen, dat ik heel veel commentaar krijg.

ons ventje weegt nu ook al bijna 9 kg en volgens de cijfers zou ik al heel lang geen nachtvoedingen meer mogen geven, en moet er minimaal 4 uur tussen de voedingen tussen zitten volgens het consultatiebureau... Ik doe altijd maar ja en amen na het consultatiebureau toe en trek onze eigen weg. Want dat zal best wel eens bij mensen werken, maar bij mijn ventje en mij werkt dat gewoon niet. Maar ons ventje groeit super goed volgens de curve dus waarom zou ik er iets aan veranderen, als ik tevreden ben en ons ventje dan hebben we toch bereikt wat we wilde ;)

10. vogel

vogel Actief lid

Oct 23, 2009
    276
    0
    0
    Gelderland
    Lekker blijven voeden op verzoek, zo vaak en wanneer de kleine maar wil :). 5 voedingen... tttsssttt... minimaal 5 misschien ;)
    Als 90 cc nu de max is wat ze weg kan drinken, zou ik flesje van 90 a 100 meegeven.

11. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Mijn zoontje is 7 maanden en drinkt al maanden maximaal 150 uit een flesje. Normaal is echter ongeveer 100.
    Ik kolf in 3 keer ongeveer 400 per dag en dat drinkt hij op. Soms is er nog wat kv nodig, soms blijft er wat over. Daar zit sinds het begin van het werken en kolven geen dalende of stijgende lijn in.

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier dronk ze 80-100cc, eigenlijk nooit meer. Ze kwam rond 3 mnd 7x daags.
    Vanaf 4 mnd legde ik voor en na t slapen aan en dronk ze vaker.
    Pas vanaf 8 mnd wat minder voedingen.

13. Tamar69

Tamar69 Actief lid

Apr 10, 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de reacties! Was mijn gevoel toch niet zo raar richting het consultatiebureau.. werd er al helemaal onzeker van omdat ze gewoon totaal geen ritme heeft. Wanneer ze wil drinken drinkt ze. Gelukkig zijn we dus gewoon goed op weg :D
    Ze krijgt idd zo nu en dan een flesje als ik van huis ben (zo'n 3x per week denk ik) waarvan ze dan elke x maar 90cc drinkt. Voor haar is dat dan dus voldoende.

Ik zal eens navragen of er een lk verbonden is aan mijn consultatiebureau, ik geloof het niet.. maar zal eens checken.

Nog een vraagje voor degene met doorslapertjes; hoelang laten jullie max tussen de laatste voeding en de eerste ochtendvoeding? Mijn dochter krijgt tussen 22:00-23:00 haar laatste voeding (als ze slaapt geef ik haar tussen 22:30-:23:00 een droomvoeding) en slaapt door tot een uur of half 7-7 uur. Soms zelfs half 8.
    Vraag me af of er nu niet teveel uur zit tussen de voedingen?

14. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    :( wat een flut advies. Mijn zoon heeft tot zijn een jaar maximaal 120 per fles gedronken. ....Toen ik overstapte naar kv idd gingen de hoeveelheden omhoog! Gewoon doorgaan zoals je doet, dat doe je goed!

15. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Die hoeveelheid moet je inderdaad geen rekening mee houden.

Mijn dochtertje, bijna 7 maanden, weegt nu 6.5 kg, zij drinkt ook "maar" 100 cc uit een flesje.
    Zij krijgt trouwens ook nog 8 voedingen per 24 u ;)

Ga maar gewoon door, zoals je bezig bent!

16. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

Feb 8, 2012
    1,138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze kindjes zijn ongeveer even oud en mijn dochter drinkt ook nooit 150cc uit een flesje. Ben allang blij dat ze überhaupt uit de fles drinkt nu want dat was ook een probleem hier. Zolang je kindje voldaan is na de voeding, zal het goed zijn. Ik heb ook altijd meer dan 5 voedingen.

's Nachts laat ik haar gewoon slapen, zit iets korter tussen de voedingen dan bij jou. Maar dat lijkt me ook prima hoor! Ik denk dat je gewoon goed bezig bet:)

17. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hadden een doorslapertje. Ik heb toen de lk gebeld omdat ze klokje rond sliep met 12 weken. We hebben een uur per pond lichaamsgewicht aangehouden en op verzoek gevoed. Ze kwam alleen overdag wat sneller. Ze regelde het dus zelf. Rond 4 maanden wel een droomvoeding gaan even ivm borstweigeren aan 1 kant. Ik kolfde wel savonds voor ik ging slapen toen ik geen droomvoeding gaf.

18. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vergeet erbij te zetten, wij hielden snachts wel een max van 12 uur aan.

19. fafa

fafa Niet meer actief

Herkenbaar :p
    Zat de vorige keer bij het consultatiebureau:
    "Op hoeveel voedingen zit je per dag?" (6 a 7? Stelde ze zelf voor)
    "Ehhhhh... tsja, ehhh, weet ik eigenlijk niet"

Zat ze me meewarig aan te kijken, zo van: dat mens heeft geen idee waar ze mee bezig is ;)

Ik weet alleen dat het meer is dan 6 a 7 en dat ik ook niet zozeer denk in "voedingen" als wel in "keren aanleggen". Want soms leg ik aan tegen de honger, maar soms ook omdat ze slaperig is, maar de slaap niet kan vatten of soms zelfs om een hikbui weg te werken.

Voed (leg aan) vooral lekker zo vaak als jij en je kindje willen. 5x per dag vind ik persoonlijk erg weinig. En je doet je kind er -nu, én in zn latere leven- absoluut geen plezier mee om haar tegen heug en meug vol te stoppen om maar op minder eetmomenten uit te komen.

20. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gaf kleine flesjes en nog wat meer halve porties mee en stopte die laatste daar in het vriesvak. Als ze dan haar hele flesje op had en ze hadden de indruk dat ze meer wilde ontdooiden ze dus nog wat. Of ik gaf een grote fles mee met de instructie ip 80 aan te bieden (kleine drinkster) en dan nog extra beetjes per 30 cc als ze nog hongerig leek.

Na veel uitleggen/herhalen deden ze dat heel lief voor me. Voeden op verzoek vergt wat flexibiliteit, en zeker als je niet zo ruim in je melk zit (zoals ik dus toen).

Share This Page