Ik heb een vraagje. Ik heb sinds 1 augustus 2007 een voorlopig contract tot 1 augustus 2008. Ik heb voor die tijd hier stage gelopen 10 maanden, nog een tijdelijk contract gehad van 2 maanden en nu dit contract. Kunnen zij het maken dat ze dit verlengen als ik zwanger ben? Want ik was toen ik stage liep zwanger, dus met het gesprek voor de baan vroegen ze of ik weer zwanger wilde worden. Ik zei uiteraard nee, maar goed, het gaat hun niks aan... Nu ben ik bang, dat als ik straks een kindje krijg, ze mijn contract niet verlengen!
Ze mogen je tot 6 weken na terugkeer van je verlof niet ontslaan omdat je zwanger bent/bent geweest. In principe ben je in principe tot na je verlof ingedekt door je jaarcontract. Mochten ze je contract echter neit verlengen en daar een andere reden voor geven dan kun je weinig doen.
hi Lola het zou inderdaad kunnen dat ze na je verlof je contract niet verlengen maar het kan ook zijn dat ze toch kiezen om je contract wel te verlengen. Je bent inmiddels wel helemaal thuis in het bedrijf en dat kan een groot voordeel zijn ten opzichte van een nieuwe kracht die alles nog moet leren. Wat voor werk doe je eigenlijk? ik zou er denk ik voor kiezen niet al te lang te wachten met een gesprek. hierbij kun je ook aangeven dat je graag bijtijds wil weten wat voor plannen ze met je hebben. Het ene bedrijf zal er moeilijker over doen dan het andere. ik hoor bijv. dat in de comerciele sector de bazen en bazinnen niet zo blij zijn met zwangerschappen terwijl andere sectoren, bijv. zorg en onderwijs daar minder moeilijk in zijn! succes in elk geval en ohja gefeliciteerd! x M
Bedankt voor jullie reacties! Ik werk in de verslavingszorg, dus geen commerciele sector, maar de welzijn! Jammer dat mijn teamleidster echt voor het bedrijfsleven geschikt is en niet in deze sector! Ik ga ook aangeven dat ik mij zorgen maak over mijn verlenging, dan kunnen ze mij misschien geruststellen of meteen zeggen dat het moeilijk wordt. ze weten wat ze aan me hebben, omdat ik hiervoor 10 maanden stage heb gelopen. Het probleem is dat we personeelstekort hebben en er geen geld is voor een nieuw iemand! Misschien dat ze mij kunnen vervangen door een stagiaire die er nu zijn, net zoals ik vervanging heb gedaan voor een collega! Nou ja, ik zie het wel! Ik ben jong met een mooi cv, willen ze mij niet kan ik altijd ergens anders aan de slag, maar het zou jammer zijn om dat dit een wereld baan is!
Aaah, ik heb wat nuttige informatie gevonden. Misschien dat iemand er wat aan heeft! Ik zelf wel! Tijdelijk contract Als je zwangerschap doorloopt tot in de periode van het bevallings- en zwangerschapsverlof, dan loopt het contract gewoon af. Je krijgt wel doorbetaald over de hele 16 weken verlof. Volgt er geen verlenging van het contract, dan kun je WW aanvragen. Als de werkgever je in een eerder stadium een contractverlenging heeft toegezegd (schriftelijk of mondeling), dan mag hij daar niet zo maar op terugkomen. Gebeurt dat toch, dan kun je altijd de bond inschakelen voor juridisch advies.
ik heb bij mijn werkgever juíst een verlenging gekregen toen ik zwanger was. ik had ook veel angst over wat er zou gebeuren, heb dit kenbaar gemaakt en toen heb ik juist al heel vroeg een verlenging gekregen om mij gerust te stellen. ik heb nu een contract tot 1 oktober 2008.
bij mij ook zo, ik heb ook aangegeven dat ik snel duidelijkheid wilde, omdat het mij niet gerust stelde. Ik kreeg daardoor een half jaar eerder een vast contract.
Je werkgever krijgt van de overheid een vergoeding ter hoogte van jouw volledige salaris om je vervanging te regeln tijdens je verlof! Het kost ze dus geen cent extra. Deze regeling is er om te voorkómen dat bedrijven geen vrouwen aan zouden nemen ivm vervanging tijdens de zwangerschap. En je gaf aan dat ze naar je zwangerschapsplannen gevraagd hebben tijdens je sollicitatie: daar mag een werkgever dus noooooooooit naar vragen (is wettelijk bepaald!), je hoeft daar echt geen antwoord op te geven. Dat je daarover hebt 'gelogen' mogen ze dus ook nooit tegen je gaan gebruiken!