Hoe kunnen ze me dit aandoen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door AnneLiesje, 25 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Ik moet even mijn verhaal kwijt

Afgelopen april ben ik van baan gewisseld binnen hetzelfde bedrijf. Ik werk hier al 6 jaar maar had het binnen mijn huidige functie wel gezien er was geen uitdaging meer.
    Ik zou eerst nog een paar maanden 50-50 werken met 2 banen en dan per 1 september overgaan.
    Ik heb aangegeven dat we bezig waren met zwanger worden dat vond ik wel zo netjes. Een maand later was het al raak.

Ik heb niet de meest fantastische zwangerschap, zit voor 8uur per week in de ziektewet en zit eigenlijk een beetje mijn tijd uit tot mijn verlof.

Op de afdeling waar ik nu werk is een hoop aan het veranderen, er komen mensen bij, werkverdeling word anders etc.

Nu is mij vanmiddag gezegd dat er na mijn zw. verlof geen plek meer voor mij is, maar dat ik wel kan terug komen in mijn oude functie...

Wat moet ik daar nu mee, ik ben daar niet voor niets weg gegaan, maar als ik niet terug ga zit ik zonder werk met een kindje straks.
    En nu gaan sollictieren met mijn dikke buik is ook geen optie.

Ik moet eigenlijk nog 5 weken werken, maar heb daar helemaal geen zin meer in.

Pfff zie het even helemaal niet meer zitten.

Heel verhaal, maar bedankt voor het lezen!

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Tjemig wat balen zeg!
    Maar als er mensen bij komen kunnen ze jou toch niet dwingen terug te gaan naar je eigen functie?
    Kan je het niet aanvechten?

3. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Ik werk straks 24uur en er komt dan iemand in de plaats voor mij voor 40 uur.

Aanvechten heb ik geen zin in, wil daar niet eens meer werken. Dan heb ik toch heel de tijd het gevoel dat ze me niet moeten.

4. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    jeetje anneliesje, wat een verhaal!
    ik denk dat je er weinig tegen kan doen!
    Ik zou tot op dit moment die oude functie accepteren en toch gaan kijken voor iets anders...
    En ook proberen te zoeken naar iets, er zijn vast wel bedrijven die je aan nemen ook al ben je zwanger. sterkte en suc6 meid!

5. woezeltje

woezeltje Fanatiek lid

2 mrt 2007
    1.623
    0
    0
    he meis wat naar voor je.
    kan begrijpen dat dit je van slag maakt.

wat ikzelf zou doen is de oude functie accepteren en na de bevalling in je zwangerschapsverlof solliciteren als je dit nog wilt.na de geboorte ga je net iets anders denken.

ik ben zelf na de geboorte van mijn zoontje van 36uur als bedrijfsleidster terug gegaan naar 32 uur waarnemend en ik vond het zalig.mijn zoontje kwam op de eerste plaats en mijn werk werd een stuk minder belangrijk.
    minder uitdaging maar wel ontspannen als ik thuis kwam ;)

ik hoop dat je er wat aan hebt

dikke knuffel
    kristy

6. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    Ik zou ook de oude functie accepteren en straks op zoek gaan naar een andere baan. Heb je trouwens een vast dienstverband? en heb je een wijziging van je arbeidsovereenkomst gehad bij wisselen van functie?

7. 00Marij

00Marij Actief lid

17 mei 2007
    407
    0
    0
    ze kunnen je niet zomaar je functie afpakken omdat je zwanger bent en je straks minder wilt gaan werken! dit ruikt naar discriminatie! alleen maar omdat je vrouw bent met een kind op komst willen ze je baan afpakken? dat kan echt niet!

de vraag is of je je huidige (nieuwe dus) functie in minder uren kan doen. als dat antwoord ja is, hebben ze geen poot om op te staan.

Ik zou mijn oude functie opeisen, en wanneer ze dat weigeren een klacht indienen bij de raad voor gelijke behandeling (hoe heet dat precies? wel terug te vinden op www.minszw.nl ) Ga ondertussen dan wel in je oude functie terug, en wacht af wat die raad voor uitspraak zal doen!

meid, laat je niet kisten hoor. je zit minder goed in je vel maar ze kunnen dit niet maken!

8. 00Marij

00Marij Actief lid

17 mei 2007
    407
    0
    0
  9. Lefbekkie

Lefbekkie Bekend lid

16 apr 2007
    682
    0
    0
    Onderwijs en jeugdhulpverlening
    Kudelstaart
    annelies wat een klote verhaal zeg! Ben je lid van de bond? Volgens mij kan en mag dit helemaal niet! Eerst even goed uitzoeken en anders inderdaad zodra je terug ben op zoek naar een andere baan en per morgen ben je ziek! zoiets...

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Rechtsbijstand erop zetten zou ik zeggen. Dit komt van de site van DAS Rechtsbijstand:

Stel, je werkgever keurt minder werken alleen goed als je een andere functie aanneemt. Moet je dit accepteren?

Nee, het recht op parttime werken is een wettelijk recht. Parttime werken kan na het eerste dienstjaar worden aangevraagd en daarna één keer per twee jaar. Je dient een verzoek om parttime te morgen werken vier maanden van tevoren schriftelijk in te leveren bij je werkgever. Je moet dan wel duidelijk aangeven welke verandering je wenst en wanneer je dit in wilt laten gaan.

De werkgever mag jouw verzoek in principe niet weigeren tenzij hij zwaarwegende belangen kan aanvoeren waardoor het parttime werken niet in alle redelijkheid door kan gaan. Het kan dan zijn dat je werkgever aangeeft dat het slechts mogelijk is om parttime te werken als je functie wordt aangepast. In dat geval kun je daar zelf mee instemmen, maar het hoeft dus niet.

11. Niet meer actief

Jeetje meissie, wat een rotsituatie! Mijn eerste gevoel is ook: oude functie accepteren en dan op zoek gaan naar een nieuwe baan. Maar volgens mogen ze dit ook niet eens zeggen! Je zou het ook aan kunnen vechten dus maar kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt.

Zei je laatst zelf ook al niet dat je stiekem toch ook weleens rond wilde kijken naar een andere baan? Als dat zo is, zou ik zeker je oude functie accepteren en op zoek gaan naar iets anders. Ik weet zeker dat je iets anders vindt meissie, want volgens mij ben je hartstikke goed in je werk!

Zullen we anders samen iets voor onszelf beginnen? :D

12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Wat naar Anneliesje! Ik denk dat bovenstaande adviezen goed zijn, ik hoop dat je daar iets mee bereiken kunt.
    maar zoals je zelf al zegt wil je liever weg, tja dan moet je toch op zoek na de zwangerschap ofzo en totdan proberen uit te zingen bij deze baas?

Sterkte!

13. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Dank jullie wel voor de lieve reacties.

Ik heb me vanochtend ziek gemeld, kon alleen maar huilen en heel de nacht wakker gelegen met harde buiken. Dat lijkt me niet gezond voor de kleine.

Het ergste vind ik nog dat ze me na ruim 6 jaar zo aan de kant zetten, ik heb me altijd voor meer dan 100% ingezet en heb echt geholpen aan de opbouw van de afdeling. Mijn beoordelingen waren dan ook ieder jaar prima.

IK ga inderdaad na mijn verlof rustig op zoek naar iets anders. Lekker in mijn eigen woonplaats en niet meer 1/2 uur rijden. (probeer er de voordelen maar van in te zien ;) )

14. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    groot gelijk dat je je ziek gemeld heb. Lekker ziek blijven en aan jezelf denken meis!
    Probeer je niet te druk te maken.

Deel Deze Pagina