Mijn dochter van anderhalf laat absoluut niet toe dat we haar neusje spoelen met fysiologisch water. Ze draait haar hoofd weg, draait haar hele lijf of kruipt van de tafel. Enige manier waarop het nu lukt is als een van ons haar hoofd echt vastklemt, en de ander spuit. Dat is natuurlijk geen kindvriendelijke oplossing, en ook niet handig met een papa die vaak laat thuis is. Maar met een stevige verkoudheid is spoelen toch echt nodig. Hoe doen jullie dat met een koppige peuter?
Oh nee ik ga niet voor kindvriendelijk bij zulke dingen, even worstelen en dan is het klaar, het is op zich ook zo gedaan. Verder spuit ik alleen als ze niet kunnen slapen s'nachts, anders niet.
Fysiologisch zout in zo'n neusspray-pompje werkt hier goed. We maakten er iets grappigs van, zeiden heel hard 'pssstt' als ik spoot. Sindsdien (nu 2,5) pakt ze de spray soms zelf en doet of ze het in haar neus doet: 'pssstt!'
Dochter op je arm, rondwandelen, tegelijk een liedje zingen, en dan proberen het neusje te spoelen. Zo lukt het hier soms wel
Kan het me overigens heel goed voorstellen dat kinderen het niet willen. Lijkt me een heel naar gevoel, zo'n sloot water in je neus. Net of je stikt.
Ja ik moet ook zeggen dat als ze er snachts niet door zou slapen dan deed ik t ook in de houdgreep hoor Maar dat is hier nog nooit echt nodig geweest..