Goedemorgen, Mijn zoontje is nu bijna drie maanden oud. Na een moeizame beginperiode (prematuur en weinig kracht om te drinken) gaat het nu heel goed met de bv. Vaak heeft hij aan een borst genoeg. Wel spuugt hij soms best veel na een voeding, maar daar heeft hij schijnbaar geen last van. Gisteren heeft hij een lange nacht gemaakt en daardoor in totaal maar vijf voedingen gehad. Is dat te weinig voor zo'n jonge baby? Hij weegt nu 4700 gram. Hij komt overdag om de vier uur en heeft wel gewoon plasluiers elke keer. Mijn andere vraag gaat over afbouwen. Ik ga binnenkort werken en wil dan deels over op kv. Stel dat het schema dan zo is: 07:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 - 23:00 Ik weet dat je dan moet beginnen om 1 voeding te laten vervallen, bijvoorbeeld die van 15:00. Is het dan mogelijk om een week later die van 11:00 te laten vervallen? Of snapt mijn lijf dat dan niet? Dan zit er overdag 12 uur tussen en dan s avonds opeens maar drie uur. Alvast bedankt!
hoi Hanneke je zoontje kan hele goed aangeven hoe vaak, en hoe lang hij wil drinken. Blijkbaar past hij zijn ritme nu aan naar 5 voedingen per dag. Dit kan prima, er zijn grote verschillen tussne kinderen. Het is inderdaad belangrijk dat hij goed groeit, voldoende poept en plast en tevreden is. Ja, als je wilt afbouwen dan kies je inderdaad een voeding van overdag om mee te beginnen. Het meest ideale is om de tweede voeding die je laat vervallen er een te laten zijn die niet direct op die eerste valt. Maar dat is in jouw schema wel lastiger. Als je niet wilt kolven op je werk zou ik het gewoon proberen om die voedingen van 11 en 15 te laten vervallen. Je hebt echter wel kans dat de borstvoeding in zijn geheel dan snel terug zal lopen. Ik kan dat niet precies voorspellen, de tijd zal leren hoe dat bij jou zal gaan. Succes en bij meer vragen hoor ik het wel. Mirjam
Dank je voor de reactie. Ik ben inmiddels begonnen met het vervangen van de voeding van 15 uur door KV (pas 2 dagen) en voorlopig gaat dat goed. Zit nog steeds hard na te denken hoe ik het verder zal gaan doen. Kolven is op zich wel mogelijk op mijn werk, misschien dat ik dat ook nog wel even ga doen. Ik moet alleen ook vaak naar klanten en vind het zo'n gedoe om het overal te regelen. Maar 1 keer per dag is al veel makkelijker te regelen dan 2 keer. Zou het misschien beter zijn als ik de voeding van 23 uur ook ga vervangen en dan alleen 7 en 19 uur bij mij laat drinken? Dat zit er telkens precies 12 uur tussen. Wellicht is dat voor mijn lijf beter te "begrijpen"? groeten Hanneke
Hoi, Dat is zeker mogelijk. Bouw 1 voeding per week af (die je wilt laten vallen) en blijf die van 7 en 19 gewoon borstvoeding geven. Kolf in het begin 1x op je werk, waarschijnlijk kan je na verloop van tijd ook die kolfbeurt laten vallen en je kleintje om 7 en 19 uur blijven voeden. Dit doe je door steeds korter te gaan kolven. Doe dit rustig aan, geef je lichaam de tijd om zich aan te passen. Groetjes Saskia