Ik heb een vraag, dit alles voor mijn vriendin die 23 weken zwanger is. Zij heeft voor ze zwanger raakte een operatie gehad omdat ze pap 3B had, dus hebben ze haar baarmoedermond verwijderd. Het genas goed en 3 maanden later was ze zwanger. Nu is ze gisteren naar het ziekenhuis geweest voor controle en echo. Ze gingen met zo'n inwendig app. vanuit binnen kijken en ze zeiden (waren 2 artsen) dat alles goed was. Inene zei ze oh, nee het is niet goed de baarmoeder is open. Bedoelen ze daarmee onstluiting? Ze zeiden dat ze rustig aan moet doen en over 2 weken terug moet komen en moet bellen als ze slijm met bloed verliest. Ook hadden ze het over 3,5 toen ze erover aan het praten waren. Is dat soms 3,5 cm ontsluiting?? Mijn vriendin is kapot en ze is zo bang. Ze heeft geen internet dus vraag ik het aan jullie.
hoi Rabia, ik weet niet wat de artsen precies hebben gezien. Als je vriendin zich zo ongerust maakt en niet weet wat er gezien is, dan moet ze direct die arts bellen. Je hebt als patiënt namelijk recht op de juiste informatie (is ook wettelijk vastgelegd). Ze mag "eisen" dat ze die arts vandaag telefonisch te spreken krijgt en om uitleg vragen. Laat haar vantevoren haar vragen opschrijven, soms ben je zo overdonderd dat je op zo'n moment niet meer weet wat je wilt vragen. Het zou kunnen dat ze met 3,5 centimeters bedoelen, maar dat is voor mij ook raden. Ze hoeft niet meteen te panieken, je kunt ook met wat ontsluiting prima een zwangerschap uitdragen. Soms wordt het spontaan minder (soms ook wel meer) dus ze gaan het wel goed in de gaten houden. Soms wordt er een draadje om de baarmoedermond geplaatst dat ervoor zorgt dat het niet meer wordt, dat heet een cerclage. Dat wordt er dan bij 37 weken weer afgehaald. Laat haar maar bellen en ondersteun haar daarin als je wilt en kunt! En wens haar ook succes van mij. Mirjam