weer borstontsteking, doe ik iets fout?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Daantje57, Jun 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Gisterenochtend werd ik weer wakker met een borstontsteking :(... in mei had ik ook al een erge en in december heb ik ook al een keer een lichte borstontsteking gehad. Ik vraag me echt af hoe het toch steeds komt. Zo super vervelend. Ik ben afgelopen week wel een keer heel hard (tot bloedens toe) gebeten door meneertje, dus misschien is dat de oorzaak van deze ontsteking, of zou er nog iets anders aan ten grondslag kunnen liggen? Zijn er dingen die je kan doen om een borstontsteking te voorkomen? ...

oh en na hoeveel dagen ga je naar een dokter? Vorige keer was ik op vakantie en toen ben ik gelijk aan de ab gegaan, maar nu weet ik niet wat verstandig is. Het is wel dik en rood en pijnlijk maar ik voel me verder eigenlijk wel oke.

2. Lenne

Lenne Actief lid

May 16, 2011
    218
    0
    16
    Als je geen koorts hebt dan is het waarschijnlijk een verstopt melkkanaaltje, dat is (nog) geen borstontsteking. Die pijnlijke plek moet je zo goed mogelijk leeg houden, bijvoorbeeld door er voor het voeden even een warme doek op te leggen en tijdens het voeden voorzicht mee te masseren richting je tepel. Als je wel echt een borstontsteking hebt dan is de regel volgens mij dat je de huisarts moet bellen als de koorts na 24 uur niet afgenomen is. Vaak komt het heel snel en heftig op, maar neemt het als je je borsten goed leeg blijft maken ook weer snel af. Sterkte ermee, ik weet helaas hoe pijnlijk het is :( Echt vervelend!

3. RAppel

RAppel Fanatiek lid

May 2, 2014
    1,157
    192
    63
    Ik heb ook vaak borstontstekingen (gehad). Bij mij kwam dit meestal doordat mijn borsten te lang niet geledigd waren of als mijn kindje slordig gedronken had. Dus niet fantastisch aangelegd en daardoor niet goed leeggedronken en soms ook een klein kloofje.

Ik heb eigenlijk nooit ab ervoor genomen. Ik behandelde de koorts met ibuprofen en paracetamol. Kolfde extra, legde vaak aan en lette dan heel goed op haar techniek. Tijdens het drinken en kolven, masseerde ik de pijnlijke plek. En veel warmte erop.

Hoop dat je er snel van af bent!

4. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    bedankt! Het gaat gelukkig alweer een stuk beter.
    Ik maakte me gewoon een beetje zorgen omdat het zo vaak is.
    Tegen mijn moeder werd ooit gezegd toen ze een borstontsteking had bij het voeden van mijn broertje, dat het kon duiden op borstkanker...
    dat zal vast een fabel zijn... dat is ook al 25 jaar geleden natuurlijk.. maar toch maak ik me wel zorgen... omdat ik het bij de eerste nooit heb gehad en nu dus al 3 x....

5. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik merk dat ik snel last heb van een dreigende ontsteking als ik voed met iewat knellende kleding.
    Bijvoorbeeld als we weg gaan en ik discreet probeer te voeden, dan schuif ik bijvoorbeeld mijn hemd naar onderen. Dan knelt dit blijkbaar iewat en heb ik de andere dag direct last. Thuis voed ik wat bloter ;) en heb ik nooit problemen.
    Wellicht is dit bij jou ook zo?

Vervelend hoor, ik hoop dat het snel beter gaat.

6. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

Aug 18, 2011
    2,382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Bedankt!

De borstonsteking was gelukkig na 3 dagen vanzelf minder en na 5 dagen helemaal over. Maar nu loop ik sinds maandag weer rond met een ontsteking aan mijn ooglid :( ... ik maak me toch een beetje zorgen want ik heb echt om de haveklap iets.. en dat plus dat ik nogal ben afgevallen.... Daarom vanmorgen even langs de ha geweest en die heeft van alles laten prikken in mijn bloed om uit te sluiten of er iets aan de hand is.

Share This Page