Kolven met handkolf doet zeer, wat doe ik fout?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Rebelleflower, 29 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ik ben al enige tijd bezig met kolven, eerst met de hand maar dit werkte helemaal niet dus ben ik verder gegaan met de handkolf.
    Dit gaat redelijk, er komen al hele kleine hoeveelheden, alleen het doet soms zo zeer! Ik heb vrij grote en vlakke tepels dus heb een groter borst schild gekocht maar dit werkt ook niet.

Ik heb een avent handkolf met borst schild L. Ik kan soms amper de hendel naar beneden duwen!
    Is er iets wat ik fout kan doen? Tips?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Vraag even een lactatiekundige mee te kijken of alles goed past. Soms kan het helpen voor het kolven de tepel in te smeren met purelan of moedermelk. Dan trekt het niet zo tijdens het kolven.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zie dat je nog in verwachting bent, is er een medische reden dat je al wilt kolven voor je bevalling?

Er is niet bewezen dat dit helpt om de borstvoeding beter op gang te krijgen. Mochten er geen complicaties zijn (diabetes, keizersnede) dan zou ik nog helemaal niet gaan kolven.

https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/voorkolven2.html

Na de bevalling kan je je kindje live aanleggen, en in combinatie met de hormonen komt over het algemeen de borstvoeding vanzelf op gang. Het zou vervelend zijn als je nu je tepels beschadigd, en dan je kindje moeilijker aanlegt.

Mocht je toch willen kolven, of er is een medische reden, dan zou ik advies inwinnen bij een lactatiekundige. Zij kan meekijken en goed advies geven.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik snap de keuze ivm zwangerschapsdiabetes. Ik start over een week of 5 ook ivm tweelingzwangerschap. Ik wil pertinent niet dat er kv in gaat mocht er wel bijgevoed moeten worden. In het ziekenhuis dek ik mij liever maar in.

Zou idd even een lactatiekundige contacten

5. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ik kolf idd vanwege zwangerschap diabetes.
    Ik heb gemerkt dat ik soms te gespannen ben en het dan zeer gaat doen. Ik ben dus vanaf gisteren in de babykamer gaan zitten en daar kolf ik. Sindsdien doet het eigenlijk geen zeer meer. Er komt ook wat meer uit. Het gaat nog steeds om minder dan een ml per keer maar alle kleine beetjes helpen.

6. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Fijn dat het beter gaat. Warm lekker je borsten voor. Masseer wat voor het kolven. Evt kopje thee of boekje er bij. Alle druppels helpen! Heel goed van je!

Deel Deze Pagina