Hallo dames, Ik ben een beetje in de war en snap niets van mijn cyclus. In het kort: had een lichte menstruatie na biochemische zwangerschap, en nu al een week hogere temperatuur vóór ovulatie, zeer zachte bbm en veel afscheiding maar geen positieve ovulatietesten.. Wie herkent dit? Voor wie meer tijd heeft om te lezen het uitgebreidere verhaal: vorige maand was ik heeeel even zwanger (positieve test op NOD maar lijntjes liepen niet echt op, uiteindelijk 4 dagen later ongesteld). Mijn ongesteldheid is normaal heftig in de zin van pijnlijke krampen maar nu niet; minder bloed en veel minder pijn. Wel genoeg bloed om het duidelijk een menstruatie te noemen (en voor de zekerheid een zwangerschapstest gedaan en die gaf negatief aan). Nu komt het gekke: al een week na mijn ongesteldheid (zondag 2 april) merkte ik dat ik veel afscheiding had, toen ik ging voelen was mijn bmm super zacht (en laag). Ik ben vanaf dinsdag 4 april gaan temperaturen en ovulatietesten gaan doen en merk dat mijn temperatuur rond de 36,7/36,8 is terwijl vorige maand vóór mijn ovulatie ik rond de 36,5 zat (en na mijn ovulatie rond 37). Ovulatietesten zijn nog niet echt positief geweest maar op dinsdag (de eerste dag dat ik testte) is de streep het meest donker geweest. Ik heb altijd maar 2 of 3 dagen dat mijn bbm zo zacht is en nu duurt het al een week, zonder positieve ovulatietest. Sinds 2 dagen ligt hij ook erg hoog. Enig idee wat hier gebeurt? Alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties!! xx
Hi RoGiJuLi, Nee, heb geen online tempkaart. Met die app van FF was ik er echt veel te veel mee bezig. Ik schrijf het nu gewoon op een kladblokje op.. Ik temperatuur iedere dag op dezelfde tijd en oraal. Ik weet dat dit niet zo nauwkeurig is als rectaal maar ik meet al een week 36,7 of 36,8, geen grote schommelingen dus. Ook zonder temperatuur vraag ik me af hoe het kan dat ik al zo lang zo'n zachte bbm heb..? Groetjes!
Ik heb helaas geen berstand van de stand/hardheid van je bmm dus daar kan ik je niet mee helpen. Ik zou wel rectaal (anders vaginaal) gaan tempen. Oraal is echt betrouwbaar. Dus van je tempwaardes zou ik niet uitgaan
Nou Rogijuli, ik zou oraal temperaturen niet meteen afschrijven.. "De rectale temperatuurmeting wordt nog steeds gezien als de gouden standaard om een nauwkeurige bepaling van de kerntemperatuur (lichaamstemperatuur) te doen. Door op deze manier te temperaturen kan met de digitale koortsthermometer dan ook een nauwkeurige meting worden gedaan. Een zorgvuldig uitgevoerde orale meting geeft ook een vrij nauwkeurige meetresultaat, maar er moet in elk geval een halve graad celcius bij worden geteld en het blijft minder nauwkeurig dan een rectale meting." (gevonden op De digitale koortsthermometer | Mens en Gezondheid: Diversen en zo zijn er meer pagina's) Dus ja: Minder nauwkeurig, maar mits goed uitgevoerd niet onbetrouwbaar.. Aangezien de schommelingen niet heel groot zijn in dit geval, denk ik dus dat dit zeker goed gedaan is. Helaas heb ik verder geen antwoord MissAnna, hopelijk krijg je snel zekerheid! Misschien dat iemand anders meer weet hierover? Ben wel benieuwd eigenlijk hoe dat werkt Maar als je deze temperaturen oraal gemeten hebt, dan moet er dus nog ongeveer 0,5 graden bij en dan zit je sowieso vrij hoog (denk ik). Wie weet, misschien is je lijf gewoon nog van slag.
Luuna, oraal is wel onbetrouwbaar als het doel is temperaturen om een ovulatie vast te stellen. Dat temperaturen komt zo nauw omdat het om 0,1 verschillen gaat. De link die jij nu aanhaalt gaat over vaststellen of iemand koorts heeft. Dat komt natuurlijk veel minder precies. Wat het orale temperaturen voor ovulatie vaststellen onbetrouwbaar maakt is dat je iedere dag onder dezelfde omstandigheden moet meten om een correct beeld te krijgen, en een stijging van een paar tienden waar te kunnen nemen. Rectaal (of anders vaginaal) is het betrouwbaarst omdat die lichaamsholten stom gezegd "lekker verstopt" zitten en daarom minder invloed ervaren van warm of koud weer, onder of zonder deken etc. Met oraal kun je bv. de ene keer met je mond open liggen en de andere keer dicht. Dat kan verschillen van een aantal tiende graad veroorzaken en geeft daardoor een vertekend en dus onjuist beeld. Ik zou dus echt iedereen die met dit doel temperatuurt aanraden om dat rectaal te doen!
Had inderdaad geen rekening gehouden met het slapen met open mond Klopt dat het preciezer moet zijn san bij koorts.. Ik neem het terug..