Ik neem best wel aanstoot aan de reacties dat je geen tweede kind zou mogen als je eerste kind daar niet op zit te wachten door een beperking. Wie denken jullie wel dat je bent om daarover te kunnen en mogen oordelen....
Ach hou op hoor, niemand zegt dat je iets niet mag, maar soms zijn er toch situaties dat jij als ouder beslist iets niet te doen? Niemand zegt toch dat je iets wel of niet moet doen, dat is toch iets wat je zelf beslist? En wat je goed recht is. Ter aanvulling: Mijn vader heeft mij in de steek gelaten, mijn stiefvader wilde graag een tweede, mijn moeder in haar hart ook maar omdat mijn vader geen vader voor mij wilde zijn wilde ze absoluut geen tweede kind van een andere man. Haar hart zou breken als ik het moeilijk zou gaan hebben met het feit dat mijn broertje of zusje wel de liefde van zijn/haar biologische vader zou krijgen. Dit is haar(!) beweegreden geweest het niet te willen, terwijl ik mij heel goed kan voorstellen dat anderen daar anders naar zouden kunnen kijken. En allebei de beslissingen zijn toch helemaal prima? Ik zeg toch helemaal nergens dat je geen tweede moet willen hebben als je kind bijvoorbeeld autisme heeft, maar het is toch wel iets waar je als ouder over na denkt omdat je het beste voor iedereen wilt.
Natuurlijk beslis ik dat zelf, maar ik vind dat ik alsnog best aanstoot mag nemen aan de dingen die je schrijft hier: Ach ja, ik ben egoistisch...
Ik lees alleen wat je schrijft en dat vind ik niet aardig, daar valt verder niet over te discussiëren toch? Helemaal prima hoor
Volgens mij zegt niemand dat, althans ik lees het nergens. Wel lees ik dat iemand aangaf zich er een voorstelling bij te kunnen maken wanneer je het bij 1 houdt omdat je kindje bijvoorbeeld door een bepaalde handicap/autisme oid meer zorg nodig heeft.
ysabella bedoelt het anders dan jij opvat. Je bent niet egoïstisch als je een tweede kind wil. Maar het zou een egoïstische keuze zijn als je eerste zo hulpbehoevend is dat hij/zij eronder zou lijden als er een tweede kind komt. Daarbij gaf zij als voorbeeld een autistisch kind. Daarmee bedoelt ze niet èlk autistisch kind, maar ze zijn er die een broers of zus niet zouden kunnen handelen. Ook voor de broer/zus kan een broer/zus met hevige problematiek negatief effect hebben op hun leven. Bijvoorbeeld de zorg die (later) op hun neerkomt, ongelijke aandacht tijdens de kindertijd, fysieke veiligheid soms.
Dat bedoel ik, daarmee beschrijf je dus mijn kind. Dank je voor de bevestiging dat ik egoistisch ben....
ja sorry, maar als jouw kind een broer of zus helemaal niet aankan, waarom dan toch voor een broertje/zusje gedaan? Dat is dan toch een egoïstische keuze? Hoe kan je het anders zien?
Hoe wil je het anders noemen? Als jouw kind echt geen andere kinderen omzich geen kan hebben. Waarom dan toch doen? Het kan dan toch niet goed gaan met je oudste..
@Beheer Graag wil ik vragen mijn account te verwijderen, stelletje feeksen hier, daar wil ik geen deel meer vanuit maken.
Ik zou het jammer vinden als je gaat. Ik snap heel goed hoe je het opvat. Maar denk er nog even overna voor je echt vertrekt.
Dat vind ik lief van je. Maar ik zit hier gewoon te janken, dat is niet goed voor me. En het is suf, ik weet dat ik het van me af moet laten glijden, ik weet heus wel hoe de dingen in elkaar steken bij ons en ik denk dat alle hulpverleners van hun stoel vallen van het lachen bij het idee dat we egoistisch zijn, maar toch, het steekt he als mensen dat soort dingen zeggen.
Ja ik snap het echt. Ook al is het volgens die personen niet zo bedoeld, ik vind dus wel dat het zo over kwam. Maar het zou heel zonde zijn als je zo weggaat. Erboven staan klinkt te makkelijk, dat weet ik. Anders even een zp pauze
Ach, uiteindelijk is het kiezen voor het krijgen een kind altijd een egoïstische beslissing toch? Of je nu al een kind hebt dat beperkt is of niet. Niemand kiest voor nog een kind omdat het zo leuk is voor de oudere kinderen. Je moet het vooral zelf willen.
Dit is het gevaar van geschreven woord. Zoals ik het lees is dat iedereen een keuze maakt vanuit zijn eigen ervaringen binnen het gezin met één kind. Als ouders één kind hebben, al dan niet met handicap, dan meestal pas de keus voor een tweede worden gemaakt als wordt gedacht dat dit een haalbare situatie is. Als ouders denken, het is totaal niet te doen en ook niet goed voor mijn eerst geborene en zij dán toch voor een tweede gaan dat dit dan een egoïstische keuze is. Maar ik denk dat er echt niet veel ouders zijn die voor een tweede kiezen als je vooraf weet dat dit een slechte keuze is voor het gezin en eerste kind. Er staat nergens dat iemand met een gehandicapt of autistisch kind niet voor een tweede, derde of vierde etc kind mag kiezen.
Dank je! Ik ben lekker aan het genieten van de kleine. En eerlijk gezegd ook aan het bijkomen van de bevalling.