Op dit moment gaat ons zoontje 1,5 dag naar een KDV. Ik zit er aan te denken om straks wanneer er een tweede kindje mag komen over te stappen op een gastouder, aangezien iemand mij zei dat dit uiteindelijk goedkoper zal zijn omdat je per uur betaalt en dus bv. maar tot 17:00 ipv tot 18:30 op het KDV terwijl je die uren niet allemaal afneemt. Nu had ik laatst een berekening gedaan op een site alsof mijn oudste naar school zou gaan en dus 1 middag opvang nodig heeft en de jongste dus 1,5 dag naar de gastouder zou gaan. Maar toen kwam eruit dat met de maandelijkse standaard kosten van het gastouderburo, het duurder is dan 1,5 dag KDV en 1 middag BSO... Wat zijn jullie ervaringen? Weet iemand een goed gastouderburo/site waar je dit goed kunt berekenen? Ook w.b. de teruggave van de belasting?
Het ligt er ook aan wat het tarief is van de gastouder. Er is een lager maximum uurvergoeding voor gastouders dan voor het KDV. Als je dus van hetzelfde uurtarief uitgaat, krijg je minder terug. Ik ben zelf gastouder en heb een tarief van 5,00 inclusief bemiddelingskosten, maar er zijn ook gastouders die of zelf een veel hoger uurtarief hebben, of die met een GOB werken, wat heel erg veel bemiddelingskosten rekent, wat ouders dan nog apart moeten betalen. Even 'shoppen' kan wel schelen misschien, ligt er ook een beetje aan hoeveel aanbod er is in je omgeving.