Zucht zo herkenbaar..... dus na mn zoon en dochter vond kraamvisite dat het nu wel genoeg was..... want ik had beide smaken.... en deze is volgens heb zeker ongepland!
je haalt de woorden uit mijn mond! ik zal ooit op mijn blote knieen danken dat ik 1 wondertje in mijn armen mag houden
ik heb geen zin om alle pagina's te lezen dus ik zet m'n reactie maar gelijk neer... wij kiezen ook bewust voor 1 kindje. ik zelf ben ook enig kind en ik zeg altijd maar zo...wat je niet hebt kan je ook niet missen!
Gelukkig kun je ook met vrienden zo'n goede band hebben, waarmee je dingen kunt delen die je overkomen. Ik heb op dit moment veel meer aan mn vrienden dan ik ooit aan mn broer gehad heb, ondanks dat wij uit hetzelfde nest komen. Dus dat zegt mij ook helemaal niets.
Ga ik even een hele stomme reden geven wat bij mij iig OOK meespeeld heeft dat ik meerdere kindjes wilde.... (niet de enige reden, heb altijd meer kindjes gewild, maar iets waar ik tegenaan gelopen ben en dus als extra reden zag ...) Mijn vorige partner moest een beenmergtransplantatie ondergaan.... zijn zus was geschikte donor.... ouders zijn vaak geen geschikte donor, omdat kind 50% vader en 50% van moeder is.... Een donor vinden via een donorbank, heb je een kleine kans op een match. ja, ja, ik weet dat broers, zussen niet altijd een match zijn..... en het was natuurlijk ook niet DE reden, maar heel stom dat dit nog in mn achterhoofd speelde..... ga je je toch afvragen, hoe zoiets gaat zonder broer/zussen.....
ik ken genoeg mensen die daar anders over denken eigenlijk je kunt wel degelijk het missen alleen mis je dan het geromantiseerde idee natuurlijk, dus is niet helemaal redelijk.. ik ken veel enigskinderen die dolgraag een broertje of zusje wilde hebben is het niet op dat moment is het wel later in het leven..
Ik weet het nog niet zo goed... Eerst maar eens zorgen dat ons eerste kindje gezond en wel op de wereld komt. Als ik heel erg naar mijn eigen gevoel zou luisteren, zou het denk ik bij 1 kindje blijven. Maar ik heb tijdens het ziektebed en het overlijden van mijn vader ervaren hoe ontzettend belangrijk zussen dan kunnen zijn. Ik had er niet aan moeten denken om in die periode enigskind te moeten zijn. Poeh! Dus dat heeft mij wel erg aan het denken gezet. Niet iedereen heeft een enorme vriendenkring om op terug te vallen. Als je dan ook geen broers of zussen hebt, dan kun je je erg eenzaam voelen. Zeker in moeilijke periodes. Bovendien is mijn vriend enigskind en heeft een broer of zus altijd gemist. Dus de zin "wat je niet hebt kan je ook niet missen!" gaat lang niet voor iedereen op. Maargoed, wat ik al zei, eerst dit kleine frummeltje maar gezond op de wereld zetten, dan zien wij wel weer verder Het moet financieel ook mogelijk zijn natuurlijk...
ik zelf heb nooit een broertje of zusje gemist. ik had veel vriendjes en vriendinnetjes die altijd welkom waren maar weet je wat pas erg is...als je een broer of zus hebt en daar geen goede band mee hebt of helemaal niet meer ziet! het is niet overal rozegeur en manenschijn...hoeveel broertjes enof zusje hebben vroeger bij elkaar de hersens in geslagen omdat ze altijd ruzie hadden? nee enig kinderen zijn niet zielig...vrienden kies familie krijg je. en ik kies mensen waar ik graag mee om ga en niet een broer of zus waar ik verplicht ben om mee om te gaan. lieverd dit is geen persoonlijke aanval op jou...ik lees m'n berichtje ff terug maar dit soort opmerkingen hoor je heel vaak...ik heb even mijn mening gegeven en dit bedoel ik naar jou toe niet verkeerd!
Waar het dus gewoon op neer blijft komen is dat het in het gunstige geval een bewuste keuze is. En ik ga echt niet bij iedereen de condooms lekprikken, neppillen planten en dergelijke, omdat naar mijn mening het goed is voor een kindje is om een broertje of zusje te hebben. En het ongustigste geval waar het maar bij één kindje blijft omdat er geen andere keuze is. Tsja ik zou willen dat ik een toverstafje had waarmee ik medische problemen op kon lossen. Maar helaas.
haha dat snap ik Mijn zusje en ik sloegen elkaar OOK de hersens in MAAR we waren er ook voor elkaar in moeilijke tijden (het is een raar iets broeder/zuster liefde)
Ik vraag me trouwens soms wel af hoe sommige mensen het doen financieel of qua huisruimte met bv een heleboel kids (5/6) van mij mogen 2 kids best bij elkaar op de kamer slapen maar niet gedwongen maar als ze het zelf zouden willen zou het mogen.. En daarnaast zijn luiers en eten nog wel te doen maar studies e.d. moeten ook betaald kunnen worden en ik betaal geen belasting eigenlijk om iemand anders zijn kids te laten studeren, wij hebben zelf voor onze kids ook een spaarplan, kijk er kan altijd wat gebeuren waardoor je het niet meer kan missen (en dan is het een goede voorziening) maar in eerste instantie vind ik dat je dat soort dingen zelf moet betalen / sparen voor je eigen kids... maar goed zo ben ik opgevoed iedereen denkt daar anders over..
ik vind t helemaal niet egoistisch.. Ligt helemaal aan de persoonlijke situatie en wens.. ik heb er 4 en ben er dolgelukkig mee, maar tis wel druk..ik vind t heerlijk maar kan me voorstellen dat dit anderen afschrikt.. Er kunnen genoeg redenen zijn om het bij 1 kindje te houden.. financiele situatie, mentale situatie, medische situatie of simpel.. 1 vind je prima zo.. er hoeft niet eens echt een reden voor te zijn.. Wel vind ik dat je dan ook heule goede en misschien drastische maatregelen moet nemen zodat een 2e ook echt uitgesloten is wanneer je het echt absoluut niet wil... Snap niet waarom anderen zouden zeggen dat het egoistisch is om het bij 1 te houden.. en buiten dat.. waar bemoeien ze zich dan mee zeg..
Mee eens.. Hier sparen we voor alle 4 zelf.. de oudsten slapen nu nog bij elkaar op de kamer, maar wanneer ze wat ouder zijn komt er een dakkapel waardoor er een extra kamer ontstaat..zo hebben ze dan allemaal een eigen kamer.. al vind ik het niet erg wanneer kids bij elkaar slapen.. Kinderen zijn prachtig en ook een groot gezin vind ik heerlijk, maar je moet het wel financieel kunnen bedruipen.. en dus ook aan de toekomst denken.. natuurlijk weet je nooit wat de toekomst brengt, maar alleen maar zeggen dat je een groot gezin wil omdat je dit zo leuk vind is niet echt een basis voor zekerheid en stabiliteit.. (vind ik)...
ja dat bedoel ik inderdaad, maar ik zou bv niet gaan werken om meer kindjes te kunnen "betalen" ik wil wel er voor ze zijn altijd, daar genieten hun van maar ik ook.. is maar net wat je zelf belangrijk vind en wilt maar op de eerste plaats moet je het wel financieel kunnen missen voor een bepaalde zekerheid.
Wij hebben drie kinderen en nu slapen de twee oudsten bij elkaar op de kamer en de jongste slaap bij ons op de kamer. Dit is nu noodgedwongen maar ze vinden het geweldig. Het volgende huis heeft ws gewoon 4 slaapkamers zodat alle kinderen een eigen kamer hebben. Maar ik vind het niet noodzakelijk dat ieder kind zijn eigen kamer heeft. Zolang ze maar de aandacht en liefde krijgen die ze verdienen is het goed. We sparen voor ieder kind zodat we straks een opleiding kunnen betalen.
Ik werk idd ook niet en zou ook zeker niet gaan werken om een kindje te kunnen "betalen". Gelukkig redden we het met het salsris van mijn man. Misschien dat ik in de toekomst wel weer wat ga werken om wat extra te hebben voor de kinderen hun spaarrekening.
Bij mij is 1 kind wel een egoistische keuze. Ik zou met 2 kids teveel "eigen tijd' in moeten leveren en financieel een stap terug moeten doen die ik niet wil. Ik wil gewoon lekker 3x per jaar op vakantie kunnen met mijn gezin en alles kunnen kopen wat ik wil. Tja, met 2 kindjes zal ik daar keuzes in moeten maken en dan wil ik niet. Heb een drukke baan (3 dgn) die ik enorm leuk vind maar die te druk is om met 2 kids te combineren denk ik. Egoistisch? ja vast wel maar daar word ik wel een leuke mama van voor het meisje wat ik wel rond heb lopen. Bovendien hebben wij een hele grote familie en vriendenkring met veel kindjes van haar leeftijd dus ze heeft genoeg speelmaatjes om zich heen
Als jullie 3x per jaar op vakantie kunnen, een leuke, relaxte mama bent en je kindje genoeg vriendjes om zich heen heeft, dan is dat helemaal niet egoistisch hoor!
hier kunnen ze in principe allemaal een eigen kamer hebben. Maar de oudste 2 willen heel graag samen liggen.Vaak als een van hun bij oma is dan is slapen echt een probleem..ze slapen echt alleen goed als ze samen zijn.Wij hebben 1 spaarrekening voor ze alledrie omdat als je 3 spaarekeningen hebt er minder rente over het bedrag bij komt dan als je over 1 bedrag alle rente krijgt. Over 4 jaar komt er geld vrij wat mijn ouders voor mij gespaard hebben en ik ben van plan dat direct bij hun spaarrekeningen erbij te doen. het is eigenlijk voor mij maar we hebben in huis enzo al alles dan kunnen we het beter bij hun erbij zetten. nu hebben we het sparen even stop gezet omdat we zaten met geen werk.