Me man en ik willen graag nog een 4e kindje, maar......me man vind het wel eng. Bang dat we teveel vragen maar goed. Hij wil dus mocht ik zwanger raken van een 4e wel het een en ander laten uitsluiten. Vanwege mijn leeftijd (25) zal een nekplooimeting of combinatietest niet vergoed worden. Dus moeten we dat zelf betalen. Nou vraag ik me af stel........dat er een echte slechte uitslag uit komt, moeten we dan vervolgonderzoek ook zelf betalen? Of word dat dan wel vergoed ondanks dat we de nekplooi of combi zelf betaald hebben? Ik bedoel dan met vervolgonderzoek vwp, vt, of een uitgebreide echo? En mag je zelf kiezen na een slechte uitslag of je een vwp, vt of echo wil? Voor mij hoeft het allemaal niet zo, maar als ik me man er mee gerust kan stellen (ook al kan je nooit alles vinden en is het niet 100procent zeker dat je een gezond kindje krijgt) dan doe ik het graag voor hem....... misschien dat iemand mij hier wat meer over kan uitleggen?
Als de uitslag van die combinatietest inderdaad zo is dat er een verhoogde kans is, dan wordt vervolgonderzoek vergoed. Vervolgonderzoek is niet verplicht.
Als je al 3 gezonde kids hebt, is de kans alweer kleiner dan gemiddeld dat je nu een kind met een afwijking zou krijgen hoor. Combinatietest moet je idd zelf betalen en bij niet-verhoogd risico zou ik zeker geen vervolgonderzoek doen: dat moet je dan ook zelf betalen en bovendien zijn er aan dat onderzoek juist weer risico's verbonden.
Bij een aantal verzekeraars zit het onderzoek in je aanvullende pakket, je kan dit eens bekijken bij jouw verzekeraar. Maar bedenk ook dat hoe jonger je bent hoe minder betrouwbaar het onderzoek is. Kijk ook eens op: VOOR (BIJNA) ZWANGEREN - KNOV - Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen
Ik krij 1 combi test vergoed bij ohra. Pakket uitgebreid genomen en daar zit deze dus bij dat je vergoed krijgt. Even navragen of uizoeken dus. Ik krijg zelfs alle eigen bijdragen enz en ziekenhuisbevalling vergoed als het nodig is (zonder indicatie) Succes
Het ligt inderdaad aan hoe je verzekerd bent. Zelf ben ik 28 jaar en uitgebreid aanvullend verzekerd bij VGZ en heb de combinatietest vergoed gekregen. Helaas kwam er een verhoogd risico uit en zijn we verder gaan zoeken (2x uitgebreide echo gehad, vwp, mri scan) en dit alles wordt gewoon vergoed. Maar dan moet je wel een verhoogd risico hebben (en dat is al bij een verdikte nekplooi). Maar als je al 3 gezonde kinderen hebt wil het toch niet zeggen dat je nu extra kans hebt op een kindje met een afwijking?
hoeft natuurlijk niet zo te zijn.... de leeftijd is natuurlijk "opgelopen"... naar mate je meer kinderen hebt gehad... leeftijd is trouwens wel een grote "factor" in de berekening...
Geen combitest gedaan, maar aanvullend onderzoek als blijkt dat er een verhoogd risico is nav de combinatietest wordt gewoon uit de basis vergoed (vwp, echo's)