Hoi, ik heb (uiteraard ) even een vraag. Mijn dochtertje van 10 maanden ligt momenteel in het ziekenhuis vanwege RS en een longontsteking. Thuis krijgt ze 2 à 3 flessen van 180+6 en daarnaast brood, fruithap en warm eten. Nu in het ziekenhuis moet ze 1 liter opvolgmelk per dag drinken Is dit niet gruwelijk veel?? Uiteraard kaart ik dit morgen ook aan in het ziekenhuis, maar ik ben gewoon een beetje van m'n stuk gebracht, vandaar dat ik op een reactie van jullie hoop. Ze heeft ook nog eens een nierafwijking (kalkneerslag in de nieren) waardoor ik me nog eens extra zorgen maak of die liter opvolgmelk per dag geen kwaad kan. Ze heeft vandaag 870 ml opvolgmelk gehad, 90 ml water en 2 broodjes en nog wilden ze de resterende 130 ml per sonde doen. Hier zijn wij tegenin gegaan omdat wij vonden dat ze vandaag genoeg binnen heeft gekregen en we niet voor die 130 ml een sonde wilden laten inbrengen. Nou, daar was de verpleging niet blij mee. Toen ik wat vroeg over waarom ze 1 liter opvolgmelk moet, kreeg ik geen antwoord... Ik begrijp gewoon niet waarom een kindje van 10 maanden 1 liter opvolgmelk krijgt... Kunnen jullie daar wellicht iets over zeggen? Ik begrijp dat jullie geen medici zijn, maar misschien kunnen jullie aangeven of dit schadelijk of zo zou kunnen zijn voor haar nieren en hoeveel ml opvolgmelk bevelen jullie aan bij een kindje van 10 maanden, 75 cm en 8 kg? Ook kan ik begrijpen dat ze wellicht wat in te halen heeft, maar is het verstandig om dat met 1 liter opvolgmelk per dag te gaan doen? Nou ja, hopelijk kunnen jullie het een en ander verduidelijken Groetjes Monique
Hallo Monique, Hoe gaat het nu met jullie dochter? Hebben jullie al meer duidelijkheid gekregen over de hoeveelheid opvolgmelk die ze nodig heeft? Ik weet helaas ook niet wat de reden is dat er in het ziekenhuis 1 liter opvolgmelk geadviseerd wordt. Voor opvolgmelk is dit inderdaad, zoals je zelf ook aangeeft, een vrij grote hoeveelheid. Qua opvolgmelk is met 10 maanden ongeveer het advies 600 ml opvolgmelk te geven, en daarnaast evt. extra vocht in de vorm van water/thee/sapje. Hopelijk weet je al meer. Misschien kan je anders vragen voor een overleg met de diëtist in het ziekenhuis. Beterschap voor je dochter! Succes, groetjes Angélique