Allergie of niet? Help?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door mamvansam, 20 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje Sam is inmiddels 11 weken en ik ben nogsteeds op zoek naar het ultieme wondermiddel. Vanaf het begin heeft hij enorme last van darmkrampjes, moeilijke ontlasting (zacht maar alleen met hulp van de thermometer), héél veel winden en ontroostbare huilbuien. Hij is erg druk, doet overdag eigenlijk alleen hazeslaapjes (25 min.) en slaapt 's nachts inmiddels van 23.00 - 04.30 uur. I.o.m. het CB zit hij inmiddels op de 3e soort voeding, Friso Comfort (na Nutrilon Standaard en Omneo) maar dit lijkt ook niet te helpen. Ik heb alle middeltjes al geprobeerd: olie, extra water, Cinababy, ABC Dophilus, Sab Simplex, lactulose, venkelthee, rooibosthee, voeding met bronwater aanmaken..... Om hem verzadigder te laten voelen en hem langer te laten slapen doen we sinds een week ook 2 theelepels rijstebloem door de voeding (weinig reslutaat). Ook hebben we babymassage gedaan (erg leuk, maar helpt niet echt) en ben ik deze week met hem naar de osteopaat geweest (hopelijk helpt dat iets). Nou vraag ik mij af, ondanks dat hij een héél gaaf huidje heeft, niet overgeeft en geen andere reacties vertoond, het misschien zo zou kunnen zijn dat hij toch misschien allergisch is en aan de Hypo Allergene voeding moet? Zou dit het probleem kunnen zijn? Zo ja, moet ik dit dan eerst mixen met de Friso Comfort of in 1x overstappen?

Alvast bedankt!

2. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hai!
    Allereerst: wat naar dat je zoontje Sam zoveel last heeft zeg!

Als ik dit zo lees herken ik best wat dingen die ik bij mijn zoontje ook zag toen hij een week of 5/6 was en wat steeds erger werd.
    Ik ben toen overgestapt naar de Pepti voeding (nutrilon), i.o.m. het CB.
    Mijn zoontje huilde/krijste/schreeuwde elke dag 3 keer 1,5 uur van de pijn. Daarnaast veel last van darmpjes (ook de sab simplex, cinababy etc hielpen m niet..)..
    Ik Had daarvoor al hypoallergene voeding, van het kruidvat. Omdat ik allergies en asmatisch ben.. maar dat staat nu dus in de kast..

Sinds we de Pepti gebruiken gaat het stukken beter met onze zoon. Geen pijnaanvallen meer etc. Ik gebruik het nu bijna 4 weken.. Ben erg tevreden.

de arts van het CB adviseerde mij, toen hij nog hypoallergeen kreeg, bij het eerste bezoek, dat als hij nog veel huilde en krampjes had ik de Omneo moest proberen.. Alleen de wijkverpleegkundige vertelde me toen ik kwam vanwege zijn huilgedrag etc (toen was hij dus een week of 5/6) dat overstappen naar de Omneo niet veel zin had, omdat het in lijn lag met de hypoallergene voeding die hij al kreeg.

Ik doe er trouwens Johannesbroodpitmeel (nutriton) door zijn voeding heen, om het te verdikken. dit werkt laxerend (tenminste bij mijn zoontje in het begin) en zorgt ervoor dat hij wat langer verzadigd blijft..
    Nutrix/rijstebloem werkt soms eerder verstoppend dan laxerend.
    Bij ons werkte dat niet (wel geprobeerd..)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
    Succes iig!

Groetjes Miekje

3. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland

Hallo Miekje,

Bedankt voor je reactie. Altijd prettig om te horen dat je kindje niet de enige is. Ben jij in één keer overgestapt, of ben je eerst gaan mengen? Ik vraag me af of het beter is om over te gaan op Nutrilon (Pepti), of dat ik de Hypo Allergene voeding van Friso moet proberen. Ik ben bang dat Sam misschien meer last krijgt als ik van merk verander. Of zal dit wel meevallen? En is het noodzakelijk om eerst weer met het CB te overleggen, of kan ik uit eigen beweging overstappen?

Groeten Wendy

4. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hallo Wendy,

Ik ben in 1 keer overgestapt naar de Pepti. Juist omdat er een vermoeden was van allergie is het beter om in 1 keer over te stappen, anders krijgt je kindje nog steeds de melk waarop hij zo reageert.
    Ik heb het gedaan iom het CB, meer omdat zij mij dit aanraadde en als mijn zoon kma heeft er een machtiging wordt geschreven zodat de voeding vergoedt wordt. het is nl best dure voeding (21,50 bij de C1000, 21,99 bij Kruidvat en AH, maar bij de AH is het uit het assortiment gegaan, en bij de 'rest' is de voeding 23,00)..
    Vandaar!

Mits je overstapt is het meest handig om het sowieso minimaal 2 weken aan te kijken, het liefst 4. Idd omdat je kleine man er aan moet wennen..

Groetjes!

5. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Lune had ongeveer hetzelfde. Ook geen huidklachten maar wel veel krampjes en huilen. Ben uiteindelijk ook overgestapt op Pepti en nu is het over. Ik zou het zeker het proberen waard vinden!

6. randi

randi Niet meer actief

ik herken jouw klachten zeer goed en hij is mischien daarom niet allergisch maar als ik de symptomen zo hoor en herken ook denk ik meer in de richting van verborgen reflux. de onze hadden net dezelfde klachten ( ze spuwden zelfs niet veel) en zij hebben dit dus. nu zelfs bij reflux is pepti geen slechte voeding, ikzelf ben goed met nutrilon ar omdat daar ook al jhbpm in verwerkt is. als de klachten met de andere voeding niet afnemen zou ik toch langs de ka passeren om hem op reflux te laten checken want dan heeft hij mischien ook medicijnen nodig. allergie gaat in de meeste gevallen toch samen met uitslag

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Hier een zoontje met ruim 3,5 maanden aan krampjes. Helaas alles geprobeerd, ook alle voedingen en geen oplossingen, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

Wat ik wel als tip wil geven is stoppen met de rijstebloem. Het staat erom bekend dat het verstoppend kan werken en dat is wel het laaste wat je wilt. Ik geef het Jesper nu nog wel eens, maar hij raakt er nog verstopt van.

8. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hier ook ervaring, klintk precies als wat wij hadden hier.
    Niet te lang doorsukkelen hoor, als je denkt dat het of reflux of kma is (kan een van beide zij of allebei) dan zorgen dat je een afspraak krijgt met de KA!

Hier is reflux geconstateerd krijgen we ook medicatie (Losec) vooren ikzelf denk nog steeds aan een kma.

Anne krijgt Pepti (ben ik zelf gaan geven omdat ze ook reageerde volgens mij op de HA voeding), ingedikt met jbpm, als medicatie krijgt ze Losec, en in overleg met de KA nu ook Sab Simplex erbij tegen de oprispingen. En dan heb ik nu pas sinds 2 weken een makke baby.. daarvoor was het ook zoals jij omschrijft....

Lees maar eens mee in het misschien KMA topic op deze pagina, lees je vast herkenbare dingen in..

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Bij ons hielp peptie overigens niet en ook medicijnen tegen reflux zijn geprobeerd en was het ook niet. Jesper had gewoon last van verschrikkelijke krampjes.

10. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Ben vandaag bij de HA geweest en die vermoed verborgen reflux. Ik ben nu begonnen met Nutrilon AR en heb Antagel voorgeschreven gekregen. Nu 2 voedingen later blijft hij maar krijsen! Ik vermoed van de krampen.... Zal dit een kwestie van wennen zijn? Ik vind het zó vreselijk triest voor m'n kleine ventje!

11. randi

randi Niet meer actief

je zou beter aan je ha vragen om zantac voor te schrijven want antagel is daar niet direct het goede medicijn voor. normaal gezien zou je direct bij de eerste voeding en juiste medicijn al een verbetering moeten zien, voor ze volledig af gaan zijn van de reflux duurdt spijtig genoeg tot het moment ze volledig van tafel mee eten. wat ook een oplossing kan bieden is een osteophaat opzoeken

12. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Heb jij ervaringen met Antagel? Omdat je schrijft dat het niet het juiste middel is. Volgens de HA is dit een zuurbinder. Klinkt mij goed in de oren, maar nou heb ik er ook niet veel verstand van....

13. randi

randi Niet meer actief

niet het goede medicijn is mischien slecht omschreven maar wat ik bedoel is dat antagel een beetje is zoals gaviscon of maalox, kan wel tegen het zuur gebruikt worden maar kan ook verstopping geven en als je kindje verborgen reflux heeft is zantac een betere werking omdat je dit maar 2x daags geeft en een intensere en langere werking heeft, antagel moet je normaal bij elke voeding geven en verzacht wel een beetje het zuur maar heeft dus ook de nodige bijwerkingen. ook als je kindje eens ziek is en medicijnen nodig heeft moet je opletten wat je geeft, bv niet alle antibioticas gaan samen met antagel en de meeste medicijnen moet je een 2tal uren voor de antagel geven om geen bijwerkingen te hebben wat dus ook een heel gedoe is daar je de antagel al elke voeding moet geven.

14. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Heb jij in het dagelijks leven met medicijnen te maken dat je er zoveel vanaf weet? Ik ben een echte leek wat dat betreft. Ik heb namelijk het idee dat Zantac meteen een veel zwaarder middel is, of heb ik dat verkeerd? Hoe zit dat trouwens met Gaviscon. Heb je daar een recept voor nodig van de HA, of kan je dat zo bij de apotheek halen en uit eigen beweging geven. Ik lees namelijk dat er best een aantal mensen zijn die én Zantac én Gaviscon gebruiken. Als ik nog even de iets "mildere"middeltjes wil proberen is Antagel met Gaviscon dan ook een goede combinatie, of is dat dubbelop?

15. randi

randi Niet meer actief

ik ben verzorgster en voedingsdeskundige in het stedelijk ziekenhuis op de dienst pediatrie, dus kom veel met medicijnen en kartsen in contact. zantac is wel zwaarder maar werkt ook effectiever op reflux en dan zeker bij verborgen reflux, k zou het zeker niet geven in combinatie met gaviscon zonder advies van je ka omdat zantac toch een geneesmiddel is dat volgens gewicht gaat. gaviscon zelf kan je zo krijgen in de apotheek zonder voorschrift maar wel opletten dat gaviscon zeer opstoppend kan werken dus als je kleintje al hard en moeilijk kan poepen zou ik het niet aanraden om te gebruiken ;) antagel en gaviscon samen gebruiken gaat niet veel uitmaken je kan dan beter één van de twee nemen.

16. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Bedankt voor je advies! Ik kijk het van het weekend nog even aan met de Antagel en anders bel ik maandag even met de HA of hij Zantac voor kan schrijven. Wat raad jij voor flesvoeding aan? Ik gebruikte Friso Comfort 1, maar ben nu naar Nutrilon AR 1 overgestapt. Dat krijsen van gister leek ook aardig op krampen, dus ik hoop niet dat hij van óf de Nutrilon óf van de Antagel vreselijke krampen krijgt (of is dit niet mogelijk)?

17. randi

randi Niet meer actief

tuurlijk is het mogelijk dat hij dit van de fv krijgt maar ik gebruik zelf ook nutrilonar voor mijn 2 meisjes ( ze hebben zelf ook verborgen reflux) en deze voeding is voor kindjes die spugen, er zit daar ook jhbpm in, ben je ook zeker dat het jouwe niet allergisch is? want dan is sojamelk verdikt met nutriton beter natuurlijk. je kan ook pepti proberen deze is ook niet slecht ervoor ;) met voeding is het altijd een beetje zoeken hé maar wat ook kan is natuurlijk dat de antagel niet veel effect heeft enja dan gaan ze sowiso gaan huilen bij eender welke voeding want voeding alleen kan geen reflux verhelpen. is het erger geworden met de krampen nu je nutrilon gebruikt of gewoon hetzelfde als ervoor?

18. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Ik heb het idee dat hij langer aan het krijsen is dan voorheen. Maar of dat nu door de nutrilon óf de antagel komt durf ik niet te zeggen. Ik weet niet of hij allergisch is. Hij heeft geen uitslag ofzo. En het enige wat in de familie voorkomt is hooikoorts (opa en een oom en tante).

Zijn dit klachten van een allergisch kind:
    ontroostbaar huilen/krijsen
    darmkrampen
    duwen en trekken met de beentjes
    regelmatig nutteloos persen
    wild heen en weer schudden met het hoofd
    grote zuigbehoefte (speen is heilig)
    veel slikken
    veel hikken
    niet graag op z'n rug liggen
    weinig slapen
    héél schrikkerig
    enorme moeite met ontlasting (is wel zacht)
    maakt geluiden of hij stikt als hij daadwerkelijk moet poepen
    enorm beweeglijk

19. randi

randi Niet meer actief

nee dit zijn duidelijke kenmerken van een kind met reflux, heb je deze syptomen ook aan je ha vermeldt? zoja dan verbaasdt het me dat hij nog maar denkt dat het mischien reflux is :confused: als ik van jou was zou ik zo vlug mogelijk eens een afspraak maken met een ka i.p.v. met de ha eneventueel eens langs een osteophaat gaan. wat je nu ook al kan doen is zijn bedje en park wat schuinser zetten en na de voeding hem ook een halfuurtje rechtop houden op je schoot. als ik die symptomen zo lees moet ik dadelijk aan mijn 2 meiden een paar maand terug denken, zo herkenbaar

20. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Hoe oud zijn jouw meiden inmiddels en hoe gaat het nu met ze? Bij de osteopaat ben ik afgelopen maandag voor het eerst geweest, maar tot nu toe nog geen positieve verandering opgemerkt. Ik zou hem a.s. dinsdag bellen om te vertellen hoe het gaat. Zou het kunnen dat een 2e of 3e behandeling meer teweeg brengt?

Deel Deze Pagina