Hoi allemaal, Mijn zoon is nu dik 5 maanden en krijgt momenteel nutramigen AA (koemelkvrij). Volgende week krijgt hij de provocatietest. Mijn gevoel zegt dat hij geen koemelkallergie heeft, maar dat zijn darmen gewoon niet volledig ontwikkeld zijn geweest (veel krampjes). Maar ja, zeker weet ik dat natuurlijk niet... even afwachten dus. Nu gaf de kinderarts zo'n twee weken geleden aan dat ik toch langzaam moest beginnen met hapjes (dus drie dagen een paar lepeltjes van het één en de volgende drie dagen een paar lepeltjes van het ander, om te kijken hoe hij erop reageert en of hij er last van krijgt of niet). In ieder geval ben ik nu al bijna 3 weken bezig hiermee en hij lijkt het goed te verdagen. Alleen merk ik nu dat hij niet meer echt verzadigd is van zijn flessen. Hij krijgt vooralsnog 5 flessen van 180 water + 6 schepjes voeding. Hij drinkt de fles helemaal leeg en huilt erna een tijde. Is dan heel moeilijk stil te krijgen. Speentje werkt dan ook niet dus zuigbehoefte alleen is het niet denk ik. Gisteren dacht ik, ik geef hem maar een schepje meer in de fles (dus 210 + 7) en daarmee lijkt hij wel wat meer tevreden. Hij huilt niet na de fles dus ik denk, dat ik wel prima zo. Maar nu moest ik hem vandaag wegen in het ZH en bleek hij bijna 9 kilo te wegen!!! Ik schrok me rot... Ik denk; van een paar lepeltjes wortel of wat dan ook, kan hij toch niet zoveel aangekomen zijn??? Verder heb ik hem niets extra gegeven... De KA zei toen dat hij waarschijnlijk ook meer behoefte heeft aan vaster voedsel, zodat hij zich verzadigder voelt. Ze raadde me aan om bijv. ook papflessen te maken. Mijn vraag aan jullie: hoe moet ik dit aanpakken? moet ik de flessen dan kleiner maken en pap erbij ('s avonds of 's morgens) en moet ik hem daarbij ook nog eens bijvoorbeeld 's morgens fruithapje geven en 's middags groenten? Pff ik weet niet goed hoe ik het moet aanpakken. Dus als jullie advies hebben...GRAAG!
Ik zou beginnen met groente te gaan geven en dit idd 3 dagen lang zelfde groente dan weer andere, dit gaat goed? Dan fruit erbij en op dezelfde manier. Evt broodkorsten geven, maar zou dan wel de test afwachten ivm ingrediënten van brood. Gewoon stapje bij stapje uitbreiden en flessen blijven aanbieden. Je kindje geeft zelf aan hoeveel ie wil. Groente gaat op den duur fles vervangen, fruit blijft tussendoortje.
WEet niet welk schema je hebt maar hier was het destijds zo met 6 maanden 08:00 180/6 10:00 fruit 12:00 halve boeterham en Korsten om zelf te eten in de wipper 13:00 fles 180/6 15:00 groente 16:00 90/3 (was eerst 180/6, is steeds minder geworden ) 19:00 180/6
Voedingsschema ziet er nu zo uit: 7.00u 180+6 11.00u paar hapjes fruit of groente (ik moest dat vroeg geven, zodat als hij er last van krijgt, dit overdag is en niet 's nachts...) 11.30u 180+6 15u 180+6 19u 210+7 En dan komt hij meestal nog ergens in de nacht... meestal tussen 3 en 4. Ik geef hem dan 180+6. Hij drinkt de fles dan helemaal leeg en wordt na 2 a 3 uur weer wakker. Ik probeer dat dan altijd te rekken tot minimaal 7.00u Maar met dit schema heeft hij wel nog honger na elke fles! Als ik hem elke fles 210+7 geef, is hij tevreden. Maar nu hij zoveel weegt, durft ik dat niet meer goed... Brood is hij denk ik nog te jong voor? Hij is vijf maanden en een week ofzo oud...
Brood met 6 mnd, maar korst zou kunnen, maar met je test in toekomst af te raden... Of navraag doen welk brood wel mag. Vanwege gewicht zou pap niet nodig zijn, maar voor de nacht kan rijstebloem in laatsteles mss wonderen doen. Wij hadden vanaf 4 mnd 4x210/7 tot aan 6 maanden. Voeding nr 2 mag haar Max 800 dus 4x 180/6 Of je breidt fruit/groente uit half tot heel potje
Bedankt voor de reacties! Met pap bedoel ik ook rijstebloem. Gewoon twee schepjes in de fles. En ik dacht inderdaad om hem dus wat meer fruit/groente te geven. Maar ik neem aan dat hij dan ook vanzelf minder drinkt? Ik hoop dan dat hij dat zelf ook aan kan geven... niet dat hij nog een paar kilo's aankomt hahah Zal ik hem dan zowel fruit als groente geven? Of alleen fruit of alleen groente op een dag?
Even een paar dingen; Een baby is eigenlijk nooit te dik. Nutramigen is lichtverteerbaar. Pap en rijstebloem zetten juist aan qua gewicht. Geef hem lekker 210/7 als hij daar behoefte aan heeft en geef tussendoor groente en fruit. Ik zou Nutricia eens mailen voor een voedinsschema die bij Nutramigen hoort. Dat lekkere babyvet gaat er allemaal wel weer af als hij straks gaat bewegen. Mijn dochter was ook altijd flink, kreeg ook dieetvoeding en het is hier ook helemaal goedgekomen hoor! Mijn dochter kreeg ook flessen van 210/7 en toen ze rond de 7 maanden zat 240/8. Staat ook in voedingsschema van dieetvoeding en ik had een heerlijk tevreden meisje die (meer dan) klokje rond sliep
Fijn om te horen dat hij niet te dik is Het is ook niet zo dat als je hem ziet, je denkt: Boh, wat een dikkerd! Maar dat ik misschien omdat ik zijn moeder ben hahaha dan vind je je eigen kindje altijd de leukste Maar ik ga hem inderdaad wat meer groente/fruit geven. Heb hem gisteren twee schepjes rijstebloem in de avondfles gedaan en hij heeft de nacht doorgeslapen
Voor de 6 maanden helemaal geen brood of broodkorst geven (zijn natuurlijk allebei gluten!), zeker bij een verdenking op KMA. Dit ivm mogelijke ontwikkeling van glutenallergie... Nutramigen AA is inderdaad erg licht verteerbaar en ook wel verklaarbaar dat hij daar misschien op een gegeven moment niet meer genoeg aan heeft. Het fruit en de groenten kun je inderdaad wel langzaam uit gaan breiden en van de soorten waar hij nog niet op gereageerd heeft meer gaan geven... Hij mag sowieso 30 scheppen poedermelk op een dag krijgen, dus dan heb je nog wat speling als hij zich een keer extra meldt. Houdt er rekening mee dat een kindje met gevoelige darmen meer kan reageren op de rijstebloem (verstopping/krampen oid). En inderdaad een baby is nooit dik! En het gewicht is zeker geen reden om hem voeding te gaan onthouden, zeker z'n flesvoeding waar hij nu al z'n voedingsstoffen nog uit moet halen...