Hallo allemaal, Ik heb een vraagje. Het gaat hier over een soort van kennis die ik heb. Sinds paar maanden is het bekend dat haar man kanker heeft, hij is al snel aan de chemokuur gezet en zit sindsdien ook thuis. Nou was de situatie zo: een gezin met 2 kinderen (pubers) man werkte, heeft een tijd een uitkering gehad maar is uiteindelijk geholpen aan werk dat bij hem paste ivm rug klachten. hij had geen volledige baan kwam wat uren tekort dus dat werdt dan aangevuld door de gemeente. situatie nu is: meneer zit thuis is ernstig ziek, wordt verzorgt door zijn vrouw. en zij krijgt nu alle taken op zich. huishouden, kinderen en zorg van ernstig zieke man. haar eigen gezondheid is ook niet helemaal best. suikerziekte, rug klachten en slikt verschillende medicatie weet niet precies te zeggen hoe en wat. maar nu wordt er verwacht dat zij gaat werken, het valt haar zwaar ook full time te moeten werken nu ze het zo moeilijk heeft thuis. heeft iemand een idee hoe dat allemaal precies zit. als je werkt heb je namelijk recht op zorgverlof. maar welke rechten heeft ze nu als mantelzorger? misshcien niet helemaal duidelijk, maar hoop dat iemand hier wat vanaf weet. groetjes
Pff ik heb geen idee, proberen om in de ziektewet te komen ofzo? Ik weet wel dat Nederland wel erg moeilijk doet en dat vind ik in sommige situaties best respectloos. Echt belachelijk eigenlijk! Hopelijk komt het goed met hun!
ik weet dat ze recht heeft om mantelzorger te zijn. ze moet gewoon het cwi bellen die kunnen haar alles vertellen waar ze recht op heeft
Ja idd, in ieder geval overal achteraan blijven bellen en langsgaan. Anders doen ze niet veel. Je moet ze echt aan het werk zien te zetten hier in Nederland ..
Ze moet in ieder geval bij het Ciz een indicatie aanvragen voor haar man. Dat kan tegenwoordig ook via de website van het Ciz met je digi-d.
De gemeente is tegenwoordig verplicht om iets te doen met mantelzorg vanuit de wet maatschappelijke ondersteuning. Meestal heeft een gemeente wel iets van een steunpunt mantelzorg oid. Daar kan je allerlei info krijgen over regelingen en soms hebben ze ook inzetbare vrijwilligers voor dringende situaties. Hangt een beetje van de gemeente af, maar ik zou eerst de gemeente bellen hoe zij dit geregeld hebben.
Wat een trieste situatie..... Nu ken ik een situatie, waarbij dochter ook vanwege gezondheid eigenlijk niet kan werken. En naast dr hoogbejaarde moeder woont, waar ze enorm veel voor doet. Ze zou toen ook weer moeten gaan werken. De moeder kreeg eerst thuiszorg, maar ze hebben toen pgb aangevraagd. En de dochter neemt dus alle zorgtaken op zich.... Weet niet of dat nog steeds mogelijk is hoor, maar misschien, mits ze natuurlijk van de CIZ een indicatie krijgen, zou dat een oplossing zijn
ik zat ook te denken aan pgb aanvragen. dan komt ze "in dienst" van haar man en werkt ze. nederland is krom qua wetgeving en dit is eigenlijk ook krom. maar je kan toch niet verwachten dat zo iemand ook nog een gaat werken buitenshuis. die heeft al moeite zat om alles overeind te houden. sterkte voor deze mensen.
dames, heel erg bedankt voor de tips en adviezen. ik ben hier helemaal niet bekend mee maar ben al wel aan het kijken op verschillende site's over de zaken die jullie melden. het is best ingewikkelt allemaal zeg! groetjes, oemie
Ik heb vandaag ergens gelezen dat het kabinet vanaf juli dit jaar geen PGB's meer toekent voor dit jaar... Je kunt t wel nog krijgen als je kiest voor zorg in natura. Dat betekent dus dat je niet jezelf in dienst kunt nemen. Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting - Wachtlijst voor aanvragen pgb na 1 juli 2010 Veranderingen PGB 1 Juli 2010 | punt.nl: Je eigen gratis weblog, gratis fotoalbum, webmail, startpagina enz Ik kan mij overigens wel voorstellen dat ze met zo'n maatregel komen, er wordt heel veel misbruik van gemaakt. Maar ik weet ook als geen ander dat je goed in de problemen kunt komen als je t niet krijgt. Mijn zoon heeft t namelijk ook nodig.
Welke gemeente woon je? Elke gemeente heeft volgens mij wel een Steunpunt Mantelzorg, daar kun je terecht met dit soort vragen en ze helpen je met allerlei dingen waar je tegenaan loopt. Ik zou even googelen op steunpunt mantelzorg en je gemeente. Desnoods bellen met de welzijnsinstelling (maatschappelijk werk) van je gemeente, die weten ook waar je moet zijn. Succes!
Wat er eventueel nog gedaan kan worden is een spoedafspraak maken bij het MEE en hun om advies vragen.Zij kunnen ook helpen met het aanvragen van een indicatie bij het CIZ voor bijvoorbeeld PGB.