Mijn dochter van ruim 7 weken gaat heel goed sinds we aan voorspelbare regelmaat doen. Nu ze overdag langer wakker blijft vind ik het steeds lastiger om haar slaapsignalen te herkennen. Ze gaapt nl. alleen meteen na het flesje en dat is een kwartier nadat ze uit bed is gekomen. (ze is een gulzige en snelle drinker) Ik zal haar dus wat meer op de klok in bedje moeten leggen, tot haar nieuwe ritme duidelijk is. Vandaar mijn vraag:Hoe lang is jullie baby overdag wakker tussen 2 voedingen? En hoe vullen jullie de tijd tot het volgende voedingsmoment in? Want het regeltje slapen-voeden-knuffelen/spelen-slapen enz. gaat dan niet meer op. Ik durf dat ritme niet goed los te laten, omdat ze sinds we dat doen veeeeel beter slaapt.
Hier is ze ongeveer een half uur/3 kwartier wakker na haar fles. Nu heb ik haar bijvoorbeeld om 10.00 vanochtend de fles gegeven, en heb haar net weer 5 minuten op bed(11.00). (Slaapt nog niet, duurt nog wel een kwartier). Meestal als ze dan wakker wordt heb ik nog een half uur ofzo tot haar volgende voeding. Ik laat haar dan eventjes of met blote billetjes op het aankleedkussen liggen (vind ze leuk), of ik doe haar in bad, of ze gaat in de wipstoel/ box of bij me op schoot. Als ze echt wil begint ze zelf wel te jammeren Toen mijn meisje zo oud als die van jou was, hield ik haar vooral in die tijd bezig met bad/aankleedkussen/schoot. Of ze sliep gewoon tot haar volgende voeding!
Ok, dat is een stuk korter dan ik doe, ik zit al snel op 50 tot 70 wakkere minuten (incl. voeding). Misschien weer iets eerder naar bed brengen. slapen jullie babies dan 's nachts ook nog goed?
soms zijn rode wangen ook een teken van ik ben moe. maar goed als jouw kindje 70 minuten wakker is en vervolgens lekker in slaap valt als je haar in bed legt en rond de volgende voeding weer wakker wordt, dan is dat toch ook prima? wat betreft het lekker slapen `s nachts; hier sliepen ze met zo`n 10 weken 10 uur door ` nachts. Kinderen die overdag heerlijk slapen en weinig prikkels hebben slapen over het algemeen `s nachts ook goed. Ik heb hier een beetje als regel dat ze totdat ze 6 mnd zijn, maar 1 slaapje per dag ergens anders mogen doen, bijv. in de kinderwagen of ander bedje wanneer ik op visite ben. En dat maar 3 dgn per week. Ik ben misschien wat extreem daarin maar dat heeft wel tot gevolg dat mijn kinderen altijd heerlijk slapen.
mijn zoontje is morgen 7 weken en is toch incl. voeding wel een 60-75 minuten wakker. Daarna slaapt hij meestal tot de volgende voeding (overdag 3 uur, 's avonds 4 uur). Ik denk dat het ook een beetje aan je kindje ligt. Hier heeft L. nooit meer dan 15-16 uur slaap op een dag....(maar dat is volgens mij ook goed)
Dank voor de reacties. Mijn meisje zit nu op ca. 1 uur wakkere tijd, maar zoals gezegd, ik vind het moeilijk om in te schatten of ze dan te snel of juist te laat naar bed gaat. Slapen tot de volgende voeding doet ze niet meer (overdag), meestal 1 á 2 blokjes van elk 3 kwartier. Dan is het nog wel eens lastig om haar bezig te houden tot de volgende voeding.
Hier ook een meisje dat lang niet altijd duidelijk aangeeft moe te zijn, dus ik leg haar nog regelmatig 'op de klok' in bed. Dat was met 7 weken na 60/70 minuten, inmiddels redt ze het ongeveer 1,5 uur, soms 1 uur en 3 kwartier. 2 uur is echt haar max, dan moet ze echt snel gaan slapen anders raakt ze helemaal over haar toeren (en komt niet goed in slaap). Tot ze 3 maanden was sliep ze overigens ook niet goed overdag: ze werd altijd na 45/50 minuten weer huilend wakker (na 1 slaapcyclus dus) en met heel veel moeite (tig keer troosten) sliep ze dan nog even verder. Ik hield haar wel zo lang mogelijk in bed tussen de voedingen, soms ging ik gewoon een beetje in haar kamertje rommelen zodat ze in elk geval nog even rustig in haar bedje lag. Maar sinds een maand ongeveer gaat het ineens supergoed met slapen overdag, ze slaapt ineens als een roosje tussen elke voeding! Soms moet ik haar 's middags na 3 uur slapen zelfs wakker maken, wist niet wat me overkwam toen ze dat ineens ging doen! Ik hoor dit vaak: dat het slapen overdag na 3/4 maanden ineens veel beter gaat, waarschijnlijk omdat ze veel actiever worden wanneer ze wakker zijn en dus ook echt moe wanneer ze weer gaan slapen... Nog even volhouden dus! En lekker genieten van je meisje natuurlijk...
Jeetje.. Onze kleine is soms wel anderhalf uur wakker incl drinken(max 10/15 min)... Ligt soms wel een half uur in bed om zich heen te kijekn... Njaa hij zal t wel niet nodig hebben om zooolang te slapen ofzo...
@sam20: drinkt jouw kindje de fles altijd zo snel leeg? Krijgt hij daar geen 'last' van? Volgens mij is dat namelijk aardig snel!! Sinds vandaag zijn we over gegaan naar 5-6 flessen van 150/5 en daardoor ' moet' er ongeveer 4 uur tussen een fles zitten overdag. Het is nu echt wel een beetje puzzelen om hem te laten slapen tot de volgende voeding.... L. is nu ongeveer 75 minuten wakker incl. voeding (20-25 min). Daarna gaat hij weer naar bed maar moet dus nu een uurtje langer slapen dan vorige week (toen zat er nl 3 uur tussen de voeding). Het is vandaag echt heel goed gegaan!
@ heppie Jaa dat is idd snel... Maar ik heb al de kleine speen.. Een S speen.. Heb de 1.2.3 speen geprobeerd... Maar zelfs dat eerste gaatje is al groter als de S speen... Savonds voor t slapen dan doen we wel nitruton er doorheen...ik hoopte dat ie dan wat langer sliep maar helaas Maar we maken het maar gewoon op... En als ie half slaapt doet ie er wel 20/25 min over.. Maar hij presteert het als ie goed wakker is zelfa die fles binnen 15 min op te hebben.. Maar hij heeft er geen last van gelukkig.. Ondanks dat ie ook maar heeel weinig boert.. Laat alleen veel poepies.. Maar ook daar schijnt ie geen last van te hebben
ook hier kunnen we met 10 minuten al klaar zijn met de voeding, maar goed dat is met bv, misschien is dat anders...
Mijn zoontje was toen hij 7 weken oud was ongeveer 45 minuten/1 uur wakker. Dus als je lang doet over een voeding (25 minuten), kan het best dat hij al na 15 minuten weer toe is aan een slaapje. Ik deed mijn zoontje altijd na 3 gaapjes in bed. Hier krijgt hij bv, dus we waren ook toen al na een minuut of 10/15 klaar. Ik deed dan meestal: voeden/knuffelen/verschonen/even in de box/knuffelen/op zijn doomoo (zitzak) totdat hij moe was (3 gaapjes)/liedjes zingen (2 minuutjes ofzo) en naar bed. Kwam ik toch al wel gemakkelijk aan 45 minuten tot een uur.