1 nier

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Knuffie85, 13 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Knuffie, dat heeft haar lichaam snel gedaan! Wij zijn gisteren voor controle geweest (mijn zoon is nu 4 maanden) dn de linker. Nier is nog groot en vol cystes. Nierfuncties zijn geprikt en urine ingeleverd. Was den lange dag!

    Hier ook een grotere rechter niet maar daar zijn ze heel blij mee. Hopelijk zijn alle onderzoeken goed, dat hoor ik vandeweek
     
  2. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    @emm. Ja idd. Als ie nu nog groot zou zijn dan zou ze geopereerd moeten worden hoogstwaarschijnlijk. Dus wij zijn erg blij.
    Zijn meestal idd lange dagen. Wij gisteren gelukkig niet. Zijn2u in het ziekenhuis geweest. Onderzoek en uitslag.

    Hoop ook dst alle onderzoeken bij je zoontje goed zijn.
     
  3. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Alle uitslagen waren goed van mijn zoon! Rechternier functioneert dus voor 2!

    Ik vroeg me trouwens af, in hoeverre borstvoeding 'verschil' maakt versus flesvoeding? Ik neig namelijk naar afbouwen maar als het zoveel beter is voor zijn niertjes wil ik het nog wel even volhouden voor hem. De arts had er niet echt een antwoord op
     
  4. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    @emm, fIjn dat alle uitslagen goed waren. Is toch een fijner gevoel als je het zeker weet. Tenminste bij mij.

    Ik weet het niet. Heb zelf borstvoeding geprobeerd maar mijn dochter wilde niet asnhappen. Dus ben gestopt met proberen en over gegaan op de fles. Zo wist ik ook voor mezelf dat ze voldoende melk binnen kreeg.
    Heb er dus niet echt een antwoord op.

    Aanstaande maandag hebben we eerste onderzoek en gesprek bij de nefroloog. Ben benieuwd wat ze daar doen en zeggen.
     
  5. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ja dat zal het belangrijkste zijn lijkt me! Genoeg vocht

    Wat voor onderzoek gaan ze doen?
     
  6. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Ja dat lijkt mij ook. En in mijn geval had ik genoeg borstvoeding kunnen produceren maar het asnhappen lukte echt niet. En ik wolde niet dagen lopen oefenen en dat ze dan te weinig voeding kreeg.

    Geen idee wat voor onderzoek. Eerste keer erheen. Dus ff afwachten wat en hoe.
     
  7. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Snap je heel goed! Hier ging het meteen perfect, en ik had overproductie dus zeker genoeg melk. Wat ij begreep is dat dd nefroloog liever heeft dat hij (te) veel vocht krijgt als te weinig

    Mijn zoontje krijgt elke keer een echo maar hij heeft natuurlijk een ander beeld als jouw dochter
     
  8. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    @emm. Lopen jullie ook bij een nefroloog of bij een uroloog?

    Ben echt benieuwd ja. Gelukkig is het zo maandag.
     
  9. sannie30

    sannie30 Fanatiek lid

    24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Mijn ene zoontje had bij de geboorte 1 verschrompelde nier, die uiteindelijk ook is opgelost door het lichaam en nu dus ook maar 1 nier. In het begin onder controle gestaan van de kindernefroloog in 't Sophia, maar nu alweer een tijdje bij eigen kinderarts in streekziekenhuis. Hij is inmiddels bijna 7 en 1 x per jaar word zijn urine en bloed gecontroleerd op de werking van die ene nier. Tot nu toe geen bijzonderheden. Wel ben ik met hem nog steeds alerter als hij koorts heeft. Waarom weet ik niet, maar het is gevoelsmatig. De eerste 2 jaren heeft hij vrij veel koorts gehad, wat later dan iedere keer oorontsteking bleek te zijn, maar zodra die thermometer opliep, zat ik al klaar met de plaszak om zijn urine op te vangen, haha. Gelukkig is met 1 nier inderdaad goed te leven. Maar de zorgen of die ene nier het wel goed blijft doen, zal altijd blijven, er is gewoon geen "reservenier"...
     
  10. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    @sannie. Dat heb ik dus ook. Koorts vind ik toch eng. Zal ook wel ff zo blijven.
     
  11. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Sannie, houd jij nog rekening met zijn nier mbt eten en drinken? Bijv een zoutloos dieet?
    En mag hij alle sporten doen?
     
  12. sannie30

    sannie30 Fanatiek lid

    24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Nee, ik kook niet specifiek zoutloos vanwege de nier. Die ene nier werkt gewoon goed, dus ik zie er geen reden toe zolang de jaarlijkse uitslagen goed blijven. En qua sport laten we hem ook alles doen. Nefroloog heeft ons destijds uitgelegd dat kinderen tijdens alledaagse dingen ook risico's lopen (dus ook de kinderen met 2 nieren). Ze gaf toen als voorbeeld dat je als kind ook met je fiets raar kan vallen.

    Ik moet ook zeggen dat ik er ook steeds minder bij stil sta. Als ik het er met anderen over heb, moet ik ook altijd ff denken welke nier hij ook alweer mist, de linker of de rechter :D
     
  13. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Ik kook al met minder zout, wat er in pakjes zit kun je er niet uithalen maja.
    Met sporten hebben ze ons verteld dat we met fysieke contactsporten zoals boxen beter kunnen vermijden. Je moet het ook niet opzoeken natuurijk.

    Wij mogen nu ook 1x per jaar naar de nefroloog.
    De 22ste wel nog even erheen om bloeddruk te meten. Die was aan de hoge kant.
     
  14. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Helaas had mijn zoontje gisteren een hoge bloeddruk 110/70 en 118/78. Nu moeten we naar het dagcentrum om een 2 uurs meting te doen. Hopelijk was dit gewoon een foutieve meting, het ging ook erg lastig!
     
  15. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Spannend emm. Ben je al geweest of nog niet?

    Ik was ff een weekendje er tussen uit. Ff genieten.
     
  16. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Ja helaas is het nu bevestigd dat hij een hoge bloeddruk heeft. Mogelijk op ten duur starten met medicatie en evt een operatie, maar de hoge bloeddruk was niet ernstig genoeg nu gelukkig.
    Iemand ervaring met hoge bloedprikken bij baby's?
    Wat een stress weer... En mijn mannetje blijft zo vrolijk
     
  17. sannie30

    sannie30 Fanatiek lid

    24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Mijn mannetje heeft ook hoge bloeddruk gehad. Eerste jaar vooral veel op gecontroleerd. Was echt heel lastig meten met dat kleine armpje. Mijn jongens zijn geboren bij 33+1, dus zelfs het kleinste bandje was nog te groot. inmiddels is het allemaal binnen de normen. Bij de laatste controle, bij z'n 6e verjaardag bleek alleen dat hij nu weer een ijzertekort heeft, maar de kinderarts vond het nog niet schokkend genoeg om er verder onderzoek jaar te gaan doen. Zal binnenkort eens opnieuw laten prikken #zorgenkindje
     
  18. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Sannie, hebben ze er toen iets aan gedaan? Of is hij is overheen gegroeid? Meten ging de laatste keer gelukkig heel goed, hij hield keurig zijn armpje stil haha

    Jeete, ijzertekort nu weer, wat rot! Hoe verhoudt dat zich met zijn nieren?
     
  19. Knuffie85

    Knuffie85 Niet meer actief

    Afgelopen dinsdag ook maar het ziekenhuis gegeaan omdat ze ook een hoge bloeddruk had bij de vorige meting.
    Dinsdag moest ze er dus slapen om zo de bloeddruk te meten. Ze lag heel,rustig na de autorit in de maxi cosi dus zei meet nu maar meteen nu is ze erg rustig. Gelukkig luisterde ze naar me en deden meteen 3 metingen. Alle 3 gelukt. Ze moest ook weer urine hebben.
    Maar die 3 metingen waren niet voldoende :(
    Dus toch maar in dat bedje gelegd en is ze uiteindelijk van vermoeidheid in slaap,gevallen. Uiteindelijk hebben we ongeveer 20 metingen gehad.
    Vond ik echt veel maargoed dat is mijn mening.
    Gistern de uitslag en gelukkig was alles nu wel goed.

    @emm. Wat erg zeg. Wanneer zou hij dan moeten starten met medicatie dan? En wat bedoelen ze met een operatie?
     
  20. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.809
    355
    83
    Knuffie hier 2,5 uur lang elk kwartier 2 metingen gedaan. Heel vaak dus. We morgen voor nu even afwachten maar we blijven onder strenge controle. Zo naar:(

    Operatie zou een nier verwijderen zijn, gelukkig is dat niet aan de orde nu.
     

Deel Deze Pagina