Mijn zoontje is nu 4 weken oud en krijgt borstvoeding. Nu heb ik van de kraamzorg het advies gekregen om hem overdag maximaal 4 uur tussen de voedingen te geven. Vaak komt hij wel eerder, maar als hij langer slaapt moet ik hem wakker maken. Is dit wel verstandig? Of moet ik het overdag ook helemaal op verzoek laten gaan. Nu heeft hij ook erg veel last van krampjes, na de voeding moet hij altijd een boertje laten en spuugt hij. niet in golven, maar in straaltjes. Soms na de voeding valt hij in slaap als ik hem een boertje wil laten doen, als ik hem dan in zijn wiegje leg wordt hij na een tijdje wakker en moet hij alsnog boeren en spugen. Het kan wel lang duren voordat hij een boertje laat, dus in de nacht is dat wel moeilijk omdat ik dan zelf bijna in slaap val. Met de krampjes wil hij ook vaak drinken als hij net een voeding heeft gehad. Ik heb dan het idee dat het de krampjes alleen maar verergert, dus weet niet zo goed of ik hem dan moet laten drinken. een speen wil hij niet, spuugt hij altijd weer uit. Ik geef één borst per keer, waar veel melk uit komt, hij moet er echt tegen drinken. Hij groeit wel goed en plast ook goed. Hij heeft dagelijks minstens één poepluier. Volgende week moet ik een keer overdag naar de tandarts voor controle. Mijn man is dan thuis om op de kleine te passen. Ik kolf nog niet, wil me er nog iets verder in verdiepen en volgende week beginnen als het kan. Moet ik mijn zoontje dan vlak voor ik wegga wakker maken om te voeden? Hij kan dan als ik weg ben even niet drinken.. Kun je mij wat adviezen geven hoe ik hiermee om moet gaan?
Hoi, Ik zal op iedere vraag apart antwoord geven: Je kindje is op een leeftijd dat je best volledig op verzoek kunt voeden. Houd voor jezelf een marge in gedachten, zodat niet ongemerkt overdag 5-6 uur er tussen sluipt. De krampjes, spugen en weer willen drinken kunnen komen doordat je 1 borst per keer geeft en er dus veel spanning op de borst staat. Probeer een dag of 3 of je voor het aanleggen de eerste melkstroom weg kunt laten lopen. Misschien kun je met je hand het toeschietreflex opwekken, anders leg je je kindje even aan en op het moment dat het hard begint te stromen (dus slikken) haal je je kindje even af, laat je je melk weglopen (tot de straaltjes afbuigen of over gaan in druppen: dan is de spanning er af) en dan droog je je borst en legt aan. Wanneer dit goed gaat, kan het zijn dat je kindje rustiger zijn voeding kan drinken en minder last heeft van boeren, spugen, kramp. Wanneer je kindje weer wil drinken wanneer het onrustig is of ongemak ervaart is dat niet vreemd: zuigen brengt tot rust en verlicht pijn. Wanneer je kindje niet op een speen wil zuigen, kun je proberen op je vinger (wanneer het kortstondig is, bijvoorbeeld tijdens een krampje) of leg het aan aan de meest lege borst. Op die manier krijgt je kindje niet weer een hele sloot melk ineens te verwerken wanneer het hem juist alleen om het zuigen te doen was. Wanneer je naar de tandarts gaat, probeer dan inderdaad vanaf de ochtend de tijden een beetje zo in te regelen dat je kunt voeden voor je weggaat. Ben je lang weg (ver van huis) dan kun je overwegen je kindje mee te nemen met je partner zodat je direct er na weer kunt voeden. Ook kun je de komende dagen wanneer je kindje aan de ene borst drinkt de andere borst stimuleren en de melk opvangen. Kolf met de hand of een kolf terwijl je kindje drinkt: dat gaat vaak heel makkelijk en een paar kleine beetjes maken samen een flesje! Veel succes, klinkt alsof het heel goed gaat bij jullie!