Hoi Ilse, Graag wil ik je nog een keer wat vragen. Een paar weken terug heb ik je ook een vraag gesteld, toen had ik nogal 'last' van te veel melkproductie. Inmiddels lijkt de productie al veel meer gestabiliseerd. Mijn zoontje is nu 5 weken en 1 dag oud en de borstvoeding gaat inmiddels heel goed. Wat ik me alleen nog afvraag is het volgende. Mijn zoontje heeft nogal de neiging om kort te slapen, wakker te worden omdat hij wil drinken, vervolgens kachelt hij tijdens het drinken weer in slaap, we verschonen hem zodat hij weer wat wakker wordt, ik bied hem de andere borst aan en daar valt hij dan ook vaak weer van in slaap. Vervolgens slaapt hij weer niet heel lang en wil hij weer drinken. Etc. Ik heb het idee dat mijn zoontje vaak geen van beide borsten echt leeg drinkt. Ik heb nog steeds melk zat, ik zie het vaak klotsen in z'n mondhoek en het loopt vaak helemaal over z'n kinnetje. Aan de eerste borst drinkt hij vaak maar ca. 10 minuten, soms 12. Aan de tweede borst drinkt hij meestal korter, 5-7 minuten ofzo. Gisteren had hij een hele tijd bij mij in de draagzak geslapen, daarna was hij dus behoorlijk uitgeslapen en hongerig en toen heeft hij aan de eerste borst wel 22 minuten gedronken en hij dronk ook echt behoorlijk door al die tijd. Dit doet mij me afvragen of ik er eigenlijk wel goed aan doe om hem in één voedingsbeurt twee borsten aan te bieden. Komt hij zo wel toe aan de vettere achtermelk? Kan ik na het verschonen niet beter opnieuw dezelfde borst aanbieden? Misschien kun jij er iets zinnigs over zeggen. Overigens groeit hij als kool, hij is op 11 oktober geboren, was toen 54 cm en 4060 gram en afgelopen woensdag was hij 58 cm en 5370 gram. Dus het is niet zo dat hij slecht groeit ofzo. Groetjes, Jacqueline
Hallo, Ik denk dat je heel goed bezig bent. Je kan vooral kijken naar wat je het beste gevoel geeft. Als je het idee hebt dat 1 kant niet helemaal leeg is dan kan je die kant best nog eens geven. let er wel op dat je niet teveel spanning in de andere borst krijgt. Als ik zijn groei zie dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over voor/achtermelk. Over het algemeen ishet zo dat je 2 kanten geeft per voeding (zoals je zelf al doet, 1 kant zo lang mogelijk en de andere als toetje). Als binnen 3 uur er steeds weer wordt gevraagd dan kan je wel steeds dezelfde borst aanbieden en hoef je niet steeds te wisselen. Volg dus vooral je eigen gevoel. Kijk of je borsten beide wat leger moeten worden, dan bied je 2 kanten aan. Is het beter 1 kant lang te laten drinken dan is dat ook niet erg. Kan je hier wat mee? Ilse
Hoi Ilse, Bedankt voor je antwoord. Op zich vraag ik het niet omdat ik bang zou zijn dat mijn zoontje niet goed genoeg groeit, maar omdat ik me afvraag of hij misschien beter/langer zou slapen wanneer hij meer van de vettere achtermelk heeft gedronken. Ik zal eens gaan uitproberen om overdag wat vaker dezelfde borst te geven. 's Nachts moet ik dat niet doen, dan zal de andere borst inderdaad te gespannen worden omdat mijn zoontje dan soms 5 uur achter elkaar slaapt, maar vooral aan het eind van de ochtend, begin van de middag wil hij vaak na een uur alweer drinken, soms maar 5 minuutjes, en slaapt hij van die korte hazeslaapjes, dus misschien is het dan een idee om niet telkens twee borsten aan te bieden. Nu ik trouwens toch aan het schrijven ben, bedenk ik me ineens een nieuwe vraag. Ik wil graag beginnen met sporadisch kolven zodat ik ook af en toe eens de deur uit kan en mijn man onze zoon dan kan voeden. Ik ga niet aan het werk straks, dus het is niet zo dat ik straks hele dagen afwezig ben, het gaat om af en toe. Hoe pak ik dat het beste aan? Op welk tijdstip van de dag kan ik dan het beste kolven? En hoe veel melk geef je dan per flesje...? Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe veel melk mijn zoontje nu op een dag drinkt. O ja, en nóg een totaal andere vraag. Ik heb een Avent handkolf en toen ik die een keer uitkookte in een pan met water, ben ik door omstandigheden de tijd vergeten en ontdekte ik toen ik een hele tijd later weer in de keuken kwam pas weer die pan die toen net bijna drooggekookt was. Gevolg: een kolf onder de kalkaanslag. Kan ik die nu met schoonmaakazijn weer schoonmaken of is deze hele kolf door deze actie nu onbruikbaar geworden...? Ik zie soms vrouwen aan jou vragen of ze een kolf die ze 2 jaar geleden hebben gebruikt nu weer kunnen gebruiken voor hun tweede kind - vergeleken daarbij is mijn vraag of je een kolf met kalkaanslag kunt schoonmaken met schoonmaakazijn misschien waanzin. Groetjes, Jacqueline
Hallo, Om te beginnen met kolven kan je een moment kiezen waarop je voor je gevoel de meeste melk hebt. Bij veel vrouwen is dat ergens in de ochtend. Na de ochtendvoeding zijn de borsten vaak niet helemaal leeg. Na de goede ochtendvoeding slapen veel kindjes wat langer. Je zou dus in die tijd mooi wat kunnen kolven zonder dat je bang hoeft te zijn om de volgende voeding minder melk te hebben. Nu is dat ook niet echt het geval omdat veel melk tijdens de voeding wordt aangemaakt maar de stroom is wel wat minder sterk. Op www.borstvoeding.com kan je veel lezen over kolven. Er is een regeltje wat je kan gebruiken om te bepalen hoeveel melk je ongeveer in het flesje moet doen. 150 ml x lichaamsgewicht in kg = totale volume per 24 uur. Deel dat door het aantal voedingen dat je geeft en je weet ongeveer hoeveel ml er in het flesje kan. Dit is een richtlijn en er zijn kindjes die meer of minder drinken. In het begin is het handig om steeds kleinere porties in de fles te doen omdat je dan niet de zo moeizaam veramelde melk hoeft weg te gooien als er maar weinig wordt gedronken. MM kan je in de koelkast 5 dagfen bewaren. Eenmaal opgewarmd moet hij binnen 1 uur op. Wat betreft de kolf. Je kan het zeker proberen om hem schoon te krijgen. Bekijk hem goed op haarscheurtjes. Heb je ook de syliconen onderdelen zo lang gekookt? Je zou moeten proberen of je wel een vacuum kunt opbouwen als je de kolf in elkaar hebt. Dat is nodig om te kunnen kolven. Lukt dat niet meer bekijk dan onderdeel voor onderdeel wat er mogelijk niet meer goed sluit. Als er haarscheurtjes in het kolfstuk zelf zitten kan het zijn dat er geen goed vaccuum wordt gezogen, dan kan je niet kolven. Als je problemen ondervindt dan moet je even contact opnemen met Avent. De service is erg goed en de kans is groot dat je wat onderdelen gewoon opgestuurd krijgt. Succes Ilse
Hoi Ilse, Nee hoor, de siliconenonderdelen had ik maar 1-2 minuten gekookt, het ging puur om de kunststof onderdelen. Het is me inmiddels gelukt om het hele zwikje met schoonmaakazijn schoon te krijgen en ik heb er ook mee kunnen kolven. Dat gaf trouwens ineens een nieuwe kijk op het hele verhaal, want ik had 's ochtends mijn zoontje alleen aan de rechterborst laten drinken zodat ik de linkerborst kon kolven en na 90 ml was het gedaan, meer kreeg ik er niet uit. Daarna ook de rechterborst nog even geprobeerd en daar kreeg ik helemaal niets uit zelfs, terwijl het ondertussen al zeker een uur later was nadat mijn zoontje gedronken had. Dus het lijkt erop dat ik helemaal niet zo veel melk heb als ik dacht. Als mijn zoontje net drinkt, spuit de melk er bijna uit, maar blijkbaar is dat van korte duur ofzo. Mijn man heeft die 90 ml melk in een flesje aan mijn zoontje laten drinken en dat ging heel goed. Hij wekte alleen de indruk er zeker niet genoeg aan te hebben (maar normaal gesproken krijgt hij er dus ook een tweede borst als toetje na). Hij krijgt gemiddeld 8 voedingen op een dag en anderhalve week geleden woog hij 5370 gram. Bedankt voor al je antwoorden, echt super om hier even om raad te kunnen vragen, je hebt het er maar druk mee. Groetjes, Jacqueline
Hallo, Ik ben blij dat alles een beetje op zijn plaats valt. En gelukkig valt het mee met het teveel melk. Soms zijn er echt wel wat weken nodig om een beetje goed ingesteld vraag en aanbod systeem te krijgen. Dat lukt nu aardig......enige is dat je dan niet zomaar een flesje extra afkolft maar dat is dan jammer. Wanneer je steeds de tweede borst als toetje geeft zal hij altijd genoeg melk kunnen drinken. Ga fijn zo door. Ilse