Net begonnen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Meis28, 17 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Afgelopen dinsdag is onze zoon geboren. Ik geef borstvoeding en dit gaat goed (sinds gisteren alleen tepel scheurtjes maar behandel dit met pure linoleum). Ik voel me nogal onzeker over het leegdrinken van de borsten. Ik weet niet zo goed hoelang ie aan welke borst moet nu de melk produktie op gang gekomen is. En ik merk dat ie snachts oneustiger is dan overdag, dwz overdag slaapt ie veel en niet veel zin in drinken ook al probeer ik m echt wakker te maken . S nachts vraagt ie vaker en drinkt ie soms ook langer. Ik heb helaas geen kraamhulp en hier in de buurt is ook niet echt een lactatiedeskundige bereikbaar

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi:
    Wanneer je kindje aangeeft aan de borst te willen drinken, let je goed op hoe het drinken verloopt. Eerst zie je vaak de korte zuigbewegingen: dit is bedoeld om de melkstroom op te wekken. Dan zie je grotere kaakbewegingen, je kindje is met ritmisch zuigen de voeding in grote slokken binnen aan het halen. Je kindje zal zo'n 7 keer slikken, dan pauze nemen. Op adem komen en opnieuw het ritme herhalen.
    Dit doen ze een aantal keer. Na verloop van tijd merk en zie je dat het aantal keren zuigen minder wordt en de pauzes langer duren.
    Op het moment dat je kindje zo'n 10-15 min. heeft gedronken in bovenstaand ritme en de pauzes duren langer dan het drinken (nog maar 1 of 2 slokken voor pauze) dan kun je je kindje van de borst halen. Even overeind. Geef je kindje de gelegenheid om even bij te komen en te bedenken of het nog wil drinken. De meeste kindjes komen namelijk weer in beweging na een paar minuten. Nu kun je naar de andere borst.
    Hier hetzelfde: kijk of je kindje lekker drinkt. Bij twijfel of als je kindje in slaap valt, kun je nog even activeren: aai over het bolletje, vragen of het klaar is. Evt. kun je nog wat borst compressie geven.

Een hele voeding duurt ong. 30-40 minuten inclusief pauze en verschonen voor of na.

Heb je hier wat aan?

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja fijn dankjewel! Hoe zorg ik dat ie goed aanhapt dus incl lippen naar buiten gekruld? Ik wacht iig tot de mond goed open is.. Moet er altijd een boertje gelaten worden? Of is even rechtop al voldoende (paar minuutjes..??). En elke 3 uur ongeveer aanleggen overdag?

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Voor goed aanhappen kun je op het volgende letten: leg je kindje met de neus tegen de tepel aan. De kin en onderkaak liggen nu echt onder de tepel. Wanneer kindjes zoeken (zoekreflex) gaan ze heen en weer met het hoofdje (nee-schudden), wanneer ze vervolgens aanhappen kantelen ze het hoofdje iets naar achteren (in de nek) Nu komt de tepel precies goed. Op dit moment sluit je je kindje aan, onderkaak/kin eerst, dan hoofdje verder aansluiten. Het gaat heel snel, maar ik hoop dat je nu snapt wat ik bedoel.
    Vaak liggen de lippen nu meteen goed.
    Boeren: houd inderdaad even recht. Dit kan recht op zijn, of liggend in een rechte lijn. (als kindje de borst los laat bijvoorbeeld en blijft liggen op je schoot)
    Succes!

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dankjewel! Hij laat eigenlijk vrijwel nooit een boertje, is dit erg? In de zin van: Is de kans op de hik dan groter of krampjes??

6. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    nee, maakt geen verschil, dus maakt niet uit.

Deel Deze Pagina