Ik vroeg me af of er ook gastouderbureaus zijn die nog niet zo strikt omgaan met de nieuwe wetten? Ik word er een beetje moedeloos van op het ogenblik. Mijn oppas werkt al 17 jaar als oppas en voelt er niet veel voor om nu nog een opleiding te gaan volgen. Wat ik ook begrijp van haar. Maar goed nu moeten mijn kindjes dus weg daar want dan kan ze niet blijven oppassen als gastouder. Ik baal daar heeeeel erg van want het is een schat van een mens en de kinderen komen er erg graag. Ook ik heb er min of meer een vriendin bij gekregen. Ik kan goed met haar praten en het klikt gewoon erg goed. Nu heeft ze al aangeboden om het buiten een bureau om te gaan doen maar ja helaas ben ik niet zo rijk. Heb de teruggave echt nodig. Ook zijn er hier in de buurt geen andere gastouders te vinden volgens het bureau waar ik nu bij zit....ik werk flexibele uren. Dus vandaar dat ik me afvroeg of er andere gastouder bureaus zijn die tussen de vingers doorkijkt zeg maar.... Groetjes een radeloze..in januari oppasloze mama....
Je gastouder hoeft toch geen opleiding te volgen als ze 17 jaar ervaring heeft als oppas? Volgens mij is het aanvragen van een ervaringscertificaat dan al genoeg. Ze hoeft dan alleen een EHBO diploma te halen, maar dat is geen hele opleiding..
Alle gob`s (gastouderbureau`s) zullen streng met de nieuwe regels om moeten gaan, omdat ze anders zelf geen vergunning meer krijgen. Kortom alle dubieuze gob`s zullen verdwijnen. Balen dat je oppas ermee wilt stoppen, maar alleen het examen is minder duur dan de portfolio te laten maken 100 t.o.v. 250 euro (750 euro wordt vergoed want eigenljk kost dat 1000). Ik heb al gehoord dat alleen ervaring niet genoeg is voor je portfolio... Zwart is natuurlijk ook een dure grap, want dan krijg je niets terug, maar vraagt ze dan ook niet minder?
Het gastouderbureau waarbij mij moeder is aangesloten zorgt voor alles. Ze komen bij mijn moeder thuis om te kijken hoe af wat. Ze hebben al gezegd dat ze het certificaat zo aan kan vragen omdat ze genoeg ervaring heeft: zelf 2 kinderen groot gebracht, vroeger een opleiding gevolgd voor kinderleidster. Het portfolio wat gemaakt moet worden kost helemaal niks. Komen ze smaen met m'n moeder opstellen. In drie stappen naar het ervaringscertificaat U begeleidt uw oppaskinderen bij hun eerste stappen. Nu nemen wij ú aan de hand. In drie eenvoudige stappen zorgen we ervoor dat u het erkenningstraject doorloopt. We hebben samen met een Regionaal Opleidingscentrum (ROC) een uniek traject voor u opgezet. We zijn ervan overtuigd dat u samen met ViaViela dit traject met succes zult afsluiten. U hoeft zich dan ook geen zorgen te maken over het terugbetalen van de subsidie. Stap 1: uw achtergrond in beeld (Quickscan) Aan de hand van een korte vragenlijst brengt u samen met uw consulent van ViaViela uw werk-, levens-, en oppaservaring in kaart. Aan de hand van deze korte quickscan bekijken we of het erkenningstraject voor u interessant is. Stap 2: is uw ervaring een diploma waard (portfolio) Samen met u brengen wij uw vaardigheden, werkervaring en oppaservaring gedetailleerder in kaart. We verzamelen als het ware bewijsmateriaal voor uw ervaring. Dat kunnen diplomas en arbeidsovereenkomsten zijn. Maar ook praktijkvoorbeelden tellen mee. Alle ervaringen die u inmiddels bij ViaViela heeft opgedaan (zoals online cursussen en de gesprekken met uw consulent) beschrijven wij alvast voor u. Daarnaast sturen we u nog een kort formulier toe. Hierop kunt u uw ervaringen aan de hand van voorbeelden beschrijven. Wij verzamelen alles in een zogenaamde portfolio. Stap 3: controleren van uw praktijkvoorbeelden Ter afronding vindt er een gesprek met u plaats op uw oppasadres. Hiervoor komt een onafhankelijke beoordelaar langs, die uw portfolio beoordeelt. Het is de afsluiting van uw erkenningstraject. Meestal zal dit direct in orde zijn. In sommige gevallen zal de beoordelaar aangeven dat u nog iets moet doen om aan de eisen te voldoen. Samen met uw consulent zorgt u ervoor dat u alsnog aan de eisen kunt voldoen. Dit zullen veelal opdrachten zijn die u vanuit huis kunt maken. Daarna is het zo ver: u ontvangt het diploma!
Bij ons komen de kosten van het ervaringscertificaat ook voor rekening van het GOB. Op zich voor mij niet relevant, want mijn gastouder heeft 'toevallig' de juiste achtergrond/opleiding, dus dat zit toch al goed.
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOO zo'n goed nieuws! We zijn eruit gekomen met onze huidige oppas, ze blijft het gewoon doen maar dan zonder het gastouderbureau. En voor een schandalig laag bedrag...en dat omdat ze onze kindjes niet kan missen, vertelde ze met tranen in haar ogen! Wat een schat!!!