Januari 2009 heb ik me ingeschreven bij een kdv, eigenlijk meteen toen ik wist dat ik zwanger was. Er werd toen uitgegaan van 10 mnd wachtlijst, mijn kindje zou vanaf 16 januari 2010 kinderopvang behoeven, dus voor mijn gevoel zat ik wel goed. Ik heb me toen niet ingeschreven bij meerdere kdv, omdat ik destijds vernam dat je tekent (contract) en dan 2 maanden moet betalen bij wanneer je deze opzegt. In september belde ik naar 'planning', daar waren ze op dat moment bezig met plannen, maar er werd mij wel al gezegd dat ik me geen zorgen moest maken om een plaatsing, zou wel loslopen (echte garantie gaven ze me echter niet moet ik er wel bijzeggen). Nu belde ik gisteren en blijkt dat er t/m april 2010 geen plek is!! Daarna was er zelfs ook nog geen zicht op een plaatsing voor mijn dochtertje!! Dit zou volgens hen komen omdat er zich opeens veel broertjes/zusjes zouden hebben ingeschreven, deze hebben voorrang. Op zich begrijp ik dat wel...maar ik zit nu met een groot probleem...half januari ga ik weer aan de bak en heb dan toch echt 2 dgn opvang nodig. Heb meteen rondgebeld naar andere kdv, maar tevergeefs (heb slechts 1 kdv in de buurt gevonden, maar kan daar maar 1 dag terecht)....de opvang is een crime in Den Haag... Heeft iemand dit ook meegemaakt? Ergens toch super balen... Opa/oma opvang geen optie vanwege ziekte en te verre afstand.. Wat kan ik nu het beste doen? Ergens denk ik 'diegene met 1 dag maar vast aannemen' (kijken wat ik met de andere dag doe)..maar aan de andere kant gaat mijn voorkeur toch uit naar de eerste optie uiteindelijk...lastig...
Wat vervelend zeg! Ben je dus in je verloftijd druk aan het regelen. Ik zou alle gastouderburo's bellen in je omgeving. Ik heb dit zelf pas laat geregeld en kon meteen gebruik maken van een gastouder. Was toen 8 maanden zwanger! Misschien dat dit wat is. En alle KDV's misschien dat er nog 1 een plekje heeft. Succes met zoeken!
Ik heb precies hetzelfde als jij meegemaakt.... Ik heb toen heel snel een gastouder geregeld. Dat bevalt me heel erg goed. Ik zou niet eens meer willen dat de kids naar een kdv zouden gaan. Dit is meer kleinschaliger en vind ik fijner. Suc6
Mijn oude werkgever belde me op, of ik weer wilde werken. Op dat moment was ik thuismama. Ik moest dus ook in een keer snel opvang vinden. Kdv's hadden geen plek, en ben gaan kijken naar een gastouder. Ik had al een keer van iemand goede verhalen over 1 gehoord, en daar geinformeerd. En ze had nog plek. Echt een hele fijne gastouder, en zeer flexibel.
Hou op, schei uit! Hier hetzelfde ongeveer... Wij hebben ons ingeschreven bij wel 12 kdv's en overal bij inschrijving een wachttijd van 24 maanden, echt te belachelijk voor woorden. En toen hoorden we van een nieuw kdv dat opgezet zou worden met 2 locaties en we hadden plek bij 1 lokatie voor de 2 dagen die we nodig hadden! We konden ons geluk niet op en waren ontzettend opgelucht. Maar die prutsers hebben het dus voor elkaar gekregen om beide lokaties te verprutsen waardoor er dus geen opvang is meer voor ons. Ja, op 1 vrijdag per week en nog aan de andere kant van de stad ook. En daar moet je dus dankbaar en blij om zijn he? Nou, ik ben WOEST, kan ik je vertellen. Echt belachelijk hoe slecht dit is geregeld in NL! En die muts ging bij mijn vent haar hart uitstorten over hoe vervelend het voor hun was dat het niet doorging, lees: dat ze er zelf een potje van hebben gemaakt. Ongelooflijk... Een gastouder wil ik helemaal niet, ik kies juist heel bewust voor de professionaliteit en "afstand" van een kdv. Een kdv staat onder toezicht van onafhankelijke inspectieorgaan en dat is niet het geval bij gastouders. Maar ik heb helemaal niks te willen in dit achterlijke land. Sorry mensen, ik ben gewoon zo teleurgesteld en boos dat het zo loopt en dat je dan als werkende vrouw en moeder zo verschrikkelijk machteloos bent. Want idd: hoe los je dit op? Door een keuze te maken voor een constructie waar ik niet eens achter kan staan, alhoewel het probleem hier met gastouders hetzelfde is hoor, is ook een gebrek aan. Heel frustrerend, ik hoop dat je een oplossing kan vinden!
Pfff ik was hier ook zo bang voor Gelukkig bleek 1 kdv wel opeens plek te hebben en daar gaat mijn zoontje al sinds een paar maanden naar toe. Op 2 andere KDV's staan we nog steeds op de wachtlijst... @ miepie74: ik heb precies hetzelfde als jij. Ik heb ook heel bewust voor het KDV gekozen en heb toch op het punt gestaan om noodgedwongen voor een gastouder te gaan... Gelukkig bleek dat niet nodig te zijn want tijdens mijn zoektocht naar een gastouder kwam ik ook niet veel soeps tegen... Ik heb er, wellicht door de hormonen, veel tranen om gelaten!
eigenlijk vind ik het best belachelijk dat mensen met al een kind op het KDV voorang krijgen. Jouw kind heeft toch net zoveel recht op goede opvang als die mensen. Wel lastig dat je door hun nu eigenlijk in de problemen komt en iets anders moet gaan zoeken. Ik zou idd ook een gastouderburo bellen veel suc6
Ja hier hetzelfde probleem..... Gelukkig is dat wel opgelost doordat de opa's en oma's willen oppassen en ik 1 dag in de week mag thuiswerken! Wij hebben ons ingeschreven toen we 6 weken zwanger waren. We wisten het zelf dus pas 2 weken en uiteindelijk kwam het er (vrij snel al ) op neer dat we pas plaats zouden hebben wanneer ons kindje ongeveer 1 jaar oud was...... Opa's en Oma's vonden het niet zo erg , nu konden zij lekker op gaan passen! Ik kreeg pas geleden dus bericht dat ze per 1 februari plaats hadden (helaas voor ons ongunstige dagen). Dat zou dus betekenen dat onze dochter idd pas 1 jaar was als we plaats hadden. Misschien kun je toch nog informeren bij andere kdv'en in de buurt, misschien hebben die toch eerder plek? Kun je iets regelen met je baas om thuis te gaan werken? Succes ermee!
Ik vind dat niet raar. Anders zit straks een ouder met 1 kind op het KDV en het andere kind thuis of ergens anders. Dat is toch dubbel zo onhandig? Een terechte regel naar mijn mening.
Ik vind het ook best wel raar hoor. Je geeft je kind bijv in januari op. En iemand die al een kindje daar heeft zitten bevalt weer opnieuw van een kindje in oktober ofzo. Dan is het toch raar dat ze voorrang krijgt. Terwijl jij al langere tijd staat ingeschreven. vind het persoonlijk niet kunnen.
wat n raar verhaal ( ik geloof je wel hoor maar snap niks van dat KDV ) ik werk op een kdv en als je hebt gebeld en ze zeiden dat er plek was en je hebt n contract getekend heb je die plek toch ?!?! en bij ons krijgen broertjes en zusjes echt geen voorranh hoor , als jij al n plek hebt is t vol en als er dan n zusje of broertje word geboren en er is geen plek .. jammmer dan .. wat raar zeg van dat kdv !!! lekkere reclame indd :S:S:S
Totdat je zelf 1 kind op het KDV hebt en je tweede kind niet terecht kan Dan vind je het denk ik niet zo logisch meer.
Dus als je een eerste kindje krijgt en die wil je naar een KDV doen heb je eigenlijk helemaal geen zekerheid. Leuk als je in een grote stad woont en je keuze hebt uit meerdere KDV maar als je in een dorp woont en je maar 1 keuze hebt word het wel erg lastig
Dat maakt toch niet uit? In een stad wonen ook meer mensen en is de kans op een plek in principe net zo groot en vaak zelfs kleiner. Voor de zekerheid maakt het echt geen groot verschil of je je bij 1 of 10 KDV's hebt ingeschreven (je kunt er vanuit gaan dat er in een stad veel meer mensen op een wachtlijst staan, aangezien "iedereen" zich bij meerdere KDV's inschrijft). En als ik hier 2 of 3 wijken verder moet omdat daar toevallig wel plek is, ben ik ook zo 3 kwartier onderweg hoor. Dan zou je wat betreft een dorp ook 3 dorpen verder kunnen zitten (wat, zelfs 4 als ik naar het dorp van mijn ouders kijk) Tsja, wij kunnen niet terecht bij het KDV hier naast de deur vanwege de grote toestroom van de broertjes en zusjes (wat dus ook echt als reden is opgegeven). Niets aan te doen, ik begrijp het dus wel.
ten eerste, ik vind het super vervelend voor je! Je kan ind. nu afwijken naar een gastouder, misschien iemand die je kent en samen inschijven?? En mocht er een plekje vrijkomen op een kdv dan uiteindelijk toch nog de overstap maken. Ten 2e, werk zelf op een kdv en geloof me, elk kdv heeft de regel: 1ste voorrang kids van leidsters, 2e voorrang kids van broertjes/zusjes. Ja en dit is erg lastig ivm wachtlijst indicatie, maar beide erg logisch: personeel geen opvang betekend geen personeel, broertjes/zusjes, geen opvang betekend kan dat je andere kindje ook kwijtraakt. Hoe lullig ook, zo een kdv probeert iedereen op een zo eerlijk mogelijke manier een plekje te bieden, maar zij maken zich echt niet druk dat een ander geen opvang heeft, ik bedoel: vol=vol! Weet je wat ook vaak het probleem in de planning is? Stel jouw kindje start per 1 jan. voor 3 dagen en er is per 1 dec. een plekje. JIj staat op 1...zij kunnen dat plekje geen maand vrij houden voor jouw. Een maand lang een plekje open komt ner op ongeveer 700 inkomsten! Zo gaat dat plekje aan jouw neus voorbij en dan maar weer wachten op een nieuw plekje... Ja heel vervelend en heel moeilijk allemaal, maar het is toch inkomsten voor kdv houders! meid suc6 en ik hoop dat je snel iets vind! Er is gewoon duidelijk een tekort aan plekken, maar dat blijft, want er is te weinig personeel om meer plekken te creeren! kus miek kus miek
Goedemorgen dames, Bedankt voor de reacties en tips. Vandaag moet ik knopen gaan doorhakken. Ik krijg bericht van het SKON die mij laat weten of mijn kindje voor 1 dag bij hen kan worden opgevangen (deze opvang valt onder dezelfde instelling als waar ik oorspronkelijk heen wilde, enkel een andere lokatie), ik blijf dan op de wachtlijst voor de '1e optie chreche'. Daarnaast heb ik flink wat kdv afgebeld de laatste dagen en alles blijkt vol. Slechts 1 creche gevonden (Compananny), maar ook daar kan ik alleen de vrijdag terecht (zit ook wat verder weg). Mocht het een niet doorgaan, heb ik iig hier 1 dag...maar goed, het gaat nog wel steeds maar om 1 dag terwijl ik er 2 behoef! Zoals ik eerder schreef 'opa's en oma's zijn hier geen optie, wonen te ver weg en/of zijn fysiek niet in staat'... Ik heb ook zitten Googlen naar gastoudergezinnen, maar mijn gevoel geeft toch voorkeur aan een kdv. Ik kan niet goed onder woorden brengen waarom, kende ik nu iemand die dit doet en waar ik een goed gevoel bij had, zou ik hier eerder voor kiezen, maar helaas heb ik niemand in mijn omgeving die als gastouder fungeert... Nog steeds geen oplossing dus....tja....1 dag...maar goed het is er in ieder geval 1! Wel verder uit de buurt en met een ander soort groepsindeling waar toch mijn eerste keuze naar uit gaat... Kortom: eigenlijk baal ik nog behoorlijk! Wist niet dat dit 'kon' zeg maar, maar aan alle bovenstaande reacties af te lezen is het dus eigenlijk niets nieuws!! Ik vind dat wel bizar...je wordt als vrouw gestimuleerd tot werkende moeder, maar aan de andere kant...aan het praktische gedeelte om dit altijd te realiseren ontbreekt dus nog wel eens het een en ander :x Succes ook allemaal dames!
Meryl, het is zo rottig dat het vinden van opvang zo'n crime kan zijn hè?! Dat van die broertjes/zusjes die voorrang hebben wist ik ook niet hoor, toen ik zwanger was. Maar ik vind het wel een terechte regel. Moet je je voorstellen dat je 's ochtends met twee kinderen naar twee verschillende kdv's moet! Maar goed: nog wat tips: Ik weet niet of je werkt vlakbij waar je woont, maar anders is het misschien nog een optie om kdv's te benaderen die bij je werk in de buurt zitten. Wat Miekie zegt over dat de situatie dat er eerder een plek vrij is dan jij m nodig hebt en dat ze m dan aan een ander geven: laat aan de kdv's vooral merken dat je héél flexibel bent in hoeveel dagen en welke dagen je wilt (alleen als je dat echt bent, natuurlijk). En ook wat betreft de ingangsdatum. Liever een maand te vroeg een plek betalen dan geen plek als je m nodig hebt. En heb je de gemeente al gebeld om te informeren of er niet toevallig plannen zijn voor het openen van een nieuw kdv? Dat wil ook nog wel eens zo zijn en dan is daar opeens heel veel plek! En plekje bij SKON zou ik wel aannemen, omdat dat zo'n grote organisatie is waar veel beweging in zit. En als je eenmaal binnen bent val jij óók onder de voorrangsregel voor het krijgen van een tweede dag. En misschien ook bij het krijgen van een plek op een locatie dichter bij huis (dat is niet altijd zo, soms alleen bij verhuizing). Is het een optie om op twee verschillende kdv's een dag aan te nemen? Of bieden ze allebei een vrijdag? Verre van ideaal natuurlijk, maar misschien nog altijd beter dan géén opvang hebben. En als je op één van de twee dan een tweede dag krijgt, zeg je die andere op. Maar ja, als je het niet breed hebt, kun je de tijdelijk dubbele lasten misschien niet missen. Nou ja: heel veel succes! Je bent niet de enige (helaas...) (Wij hebben nu ons meiske 15 maanden is eindelijk één dag bemachtigd op onze opvang naar keuze... De tweede dag die we nodig hebben komt hopelijk rond de zomer Tot die tijd gaat ze naar twee kdv's...)
@ Chantico; bedankt voor je uitgebreide reactie, tips en het meedenken. Jeetje, jullie worden ook zoet gehouden zeg met de opvang van jullie keuze...lastig naar 2 kdv's, hopelijk liggen deze niet te ver van elkaar vandaan. Ik hoop dat het van de zomer rond wordt gebreid voor jullie Ik zou afgelopen woensdag bericht krijgen van Skon...dit werd uiteindelijk 'aan het eind van vorige week'. Niets gehoord, zelf nog gebeld afgelopen vrijdag, maar afd. Planning was om 15u al vertrokken. Meteen een mailtje gestuurd (ik dacht zet het nog even op een rijtje voor ze, daar geen bericht terug van gekregen), zojuist opnieuw gebeld en nu moet ik weer tot morgen wachten op bericht of er wel of geen plek ik bij 'optie 2' en om hoeveel dagen dit gaat. Ik word er ontzettend nerveus van, zit nu echt wel met de handen in het haar, want een ander kdv (waar ik enkel de vrijdag kan) zou ik ook afgelopen vrijdag uitsluitsel geven (die blijven ook niet eeuwig wachten)....weet het even niet meer.. Wel kreeg ik net de vraag van Skon 'wat ik zou vinden van een eerdere plaatsing evt?'...dus in december al, terwijl wij nog op vakantie gaan en vanaf half januari plaats behoeven. Betekent dus: voor niets geld betalen het gaat dan wel om enkele honderden euro's. Wat moet dat moet, maar eigenlijk vind ik het geen stijl! Ik begrijp dat het een bedrijf is en dat ze geen lege maand willen....maar dit kan toch ook eigenlijk niet? Hopeloos...