1 of 2 dagen vrij na bevalling voor vader?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rono, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Mijn man kreeg in dat geval 2 dagen voor de bevalling..
    ik was donderdagochtend om half 8 in het ziekenhuis en vrijdag om half 1 werd onze dochter pas geboren dus hij kreeg 2 dagen en nog 1 dag om op maandag aangifte te doen..

2. marilouise

marilouise Niet meer actief

Rono we vallen inmiddels onder de automobielbranche van de bovag,

Heb het uitgezocht hier man ook maar 1 dag gehad na bevalling zelfde baas he ?
    en de bevalling is van zijn vrije dagen afgegaan, we zijn er nog over bezig, einde van het jaar wel zeuren dat hij niet zoveel dagen heeft gek he ?

3. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Ja, want bijna iedereen krijgt maar 2 dagen en er wordt niet gerept over het calamiteitenverlof.
    Jammer, maar helaas. Je hebt er wel recht op.
    Ik probeer het dan ook zo veel mogelijk te promoten bij iedereen.

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    wat blondie zegt, 2 dagen verlof + calamiteitenverlof voor de aangifte en ook de dag (of dagen) van de bevalling vallen onder calamiteitenverlof en niet onder de 2 dagen verlof!!!

Ook als kindje wordt geopereerd dan is dat calamiteitenverlof (oke, toevallig weet ik dat omdat wij dit aan de hand hebben gehad), ook als je als moeder zijnde na de bevalling ineens wordt geopereerd (bloedverlies, ik noem maar iets extreems) dan valt dit onder calamiteitenverlof.

Ik denk ook dat te weinig mensen weten wat hun rechten zijn op dit gebied, en werkgevers weten het zelf trouwens ook niet!!! Dus die mag je aan het handje meenemen in de wetgeving.

5. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dit, dus! Geldt in elke branche en onder elke CAO, want het is wettelijk vastgelegd en gaat dus boven de CAO, tenzij de CAO gunstiger is.

Laat je nou niet onder de tafel lullen aub! Wij hebben er ook een flinke strijd van moeten maken en alle wettelijke info doorgemaild (meerdere keren aan meerdere mensen op meerdere afdelingen). Je hebt er gewoon recht op! Fight for it! :)

6. Rono

Rono Niet meer actief

Ja inderdaad is dezelfde baas marilou. Ik snap niet dat ze zo moeilijk doen over 1 dag... dat heb je toch over voor je werknemers?

En als je de bond inschakelt word je ontslagen ( tom bij colin ) of weggepest

7. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Nee hoor, mijn man is verpleegkundige (CAO ziekenhuizen) en heeft een kleine week en zo zijn er volgens mij wel meer CAO's die het anders geregeld hebben.

8. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

mijn vriend werkt ook in de autobranch (garage) en hij had recht op 2 dagen, maar mocht (drma bevalling) zoveel dagen vrij nemen als hij wilde, echt super.

anders kan je ook het uwv bellen, idd gewoon alle documentatie uitprinten samen binden en voor zijn neus houden

9. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Vaders en partners
    Vaders en partners hebben recht op kort verlof om bij de bevalling te zijn en aangifte te doen bij de Burgelijke Stand. Na de bevalling heeft je man of partner bovendien recht op twee werkdagen kraamverlof, die binnen vier dagen na de bevalling opgenomen moeten worden. De werkgever dient zo snel mogelijk te worden ingelicht. Het kraamverlof kost geen vakantiedagen en wettelijk hebben zij voor die twee dagen recht op doorbetaling van 100 % van hun loon. Maar per CAO en zelfs per bedrijf kan van deze wettelijke regel worden afgeweken.

Gr.
    Carlien

10. Foofer

Foofer Bekend lid

25 jul 2010
    831
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind het wel raar dat er zo weinig mensen op de hoogte zijn van de 2 extra dagen kraamverlof voor de vaders. Ik heb dit zelf ook nooit geweten. Ben blij dat ik het nu lees! Ga het zeker doorgeven aan mijn man. Scheelt toch weer een paar vakantiedagen.

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    hee!

ookal kan het wettelijk bepaald zijn, in de CAO kan het anders staan. Vriendlief zit in de CAO vd bouw. Hij krijgt deze dagen niet doorbetaald!

iedere maand word er een x bedrag naar zijn tijdspaarfonds gestort. als hij een begravenis heeft, of in dit geval de bevalling / aangifte moet hij het bedrag daaruit pakken. maar hij krijgt dan wel minder vakantie geld.. dus inverhouding krijg je hem niet doorbetaald.. ;)

Al pakte vriendlief een week vrij voor mn bevalling krijg hij die week niet uitbetaald.. had zich beter ziek kunnen melden.

We hebben dit al helemaal uitlaten zoeken en staat zo gewoon zwart op wit. kan je niks tegen beginnen.

liefs x

12. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    dit ligt dus wel aan je CAO ;) of het doorbetaald word ja of nee

13. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Vaders en partners
    Vaders en partners hebben recht op kort verlof om bij de bevalling te zijn en aangifte te doen bij de Burgelijke Stand. Na de bevalling heeft je man of partner bovendien recht op twee werkdagen kraamverlof, die binnen vier dagen na de bevalling opgenomen moeten worden. De werkgever dient zo snel mogelijk te worden ingelicht. Het kraamverlof kost geen vakantiedagen en wettelijk hebben zij voor die twee dagen recht op doorbetaling van 100 % van hun loon. Maar per CAO en zelfs per bedrijf kan van deze wettelijke regel worden afgeweken.

Dat staat ook in de laatste regel van dit stukje tekst!;);)

Gr.
    Carlien

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    oeps pardon :D

15. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Maakt niet uit.. Kan gebeuren!;):)

Maar het lijkt mij dat je dus nergens recht op hebt en je beter de baas lief aan kan kijken als man zijnde!:(

Gr.
    Carlien

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    ik dacht 1 dag calamiteitenverlof voor dag vd bevalling, 1 dag voor de aangifte, 2 dagen kraamverlof. Mijn man kreeg dit in ieder geval wel zo en mijn zwager voor zijn vrouw ook.

17. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

Kraamverlof voor partner

Als je vrouw of vriendin bevalt tijdens werktijd, heb je recht op calamiteitenverlof om bij de bevalling te zijn. Je kunt ook calamiteitenverlof opnemen om bij de burgerlijke stand aangifte te doen van de geboorte van je kind. Daarnaast heb je na de bevalling recht op 2 werkdagen kraamverlof. Deze verlofdagen moet je binnen 4 weken na de bevalling opnemen. Het kraamverlof vraag je aan bij je werkgever.
    De werkgever moet je loon tijdens het kraamverlof doorbetalen, tenzij er in de cao of een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging andere afspraken staan over het recht op verlof, het doorbetalen van het loon en het aantal dagen. Zoek daarom op tijd uit welke regels hiervoor in jouw bedrijf gelden.

van de site van de cnv CNV Dienstenbond: Kraamverlof voor partner

18. limegreen

limegreen Bekend lid

6 mei 2008
    892
    0
    0
    Bij ons heeft mijn man 5 dagen gekregen ..
    dat is in zijn bedrijf heel normaal ..
    en als je meer vrijedag op wil nemen is dat ook geen probleem..
    Het is dus het wat het bedrijf zelf wil..
    Maar 2 dagen is voor iedreen , wat voor werk je ook doet!!

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook enorm veel gezeik gehad..

Ik ben bevallen op 14 juli 11.38. Om half 2 hing zijn baas al aan de lijn of hij niet toch kon komen ´want ja, het is wel vakantieperiode en we zitten met zieken!´..

Nog een beetje zielig geklets en alles en m´n man trapte er nog in ook.

Deel Deze Pagina