1 of 2 embryo's terugplaatsen, hoe maakte jij die keuze?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door mamamaaike, 6 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Hallo,
    Ik ben Maaike en ik wil voor Freya Magazine (Freya is de patiëntenvereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen) een stuk schrijven over het dilemma van '1 of 2 embryo's terugplaatsen bij IVF of ICSI'. Ik wil het niet zozeer hebben over de 'theoretische'argumenten voor 1 of 2, die zijn wel redelijk bekend denk ik en staan ook op internet.
    Ik ben vooral benieuwd naar ervaringsverhalen:
    - hoe ging bij jou het keuzeproces?
    - mocht je zelf kiezen of koos het ziekenhuis?
    - kreeg je goede informatie?
    - heb je erg getwijfeld? heb jer er met veel mensen over gepraat? Of juist niet?
    - wat heb je uiteindelijk gekozen en waarom?
    - hoe kijk je terug op je gemaakte keuze?
    Als je wilt reageren, kun je dat hieronder doen of mij een bericht sturen via dit forum.
    Bedankt!
    Maaike

2. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Ik zit nog in de opstartfase van IVF, maar heb dit al wel besproken met mijn arts.

De eerste twee verse pogingen krijg ik maar één embryo teruggeplaatst. Dat is het beleid om tweelingen te voorkomen. Dit heeft het ziekenhuis bepaald, ik had zelf geen keuze. De informatie waarom ze deze keus maken is wat mij betreft heel duidelijk en ik kan er ook wel achter staan. Ik zou er totaal geen problemen mee hebben als ik een tweeling zou krijgen, maar begrijp de risico's. Omdat ik niet echt een keus heb, heb ik er ook niet veel met mensen over gepraat.

Als ik een cryo terugplaatsing heb en twee embryo's zijn goed ontdooid, dan wil ik ze allebei terug laten plaatsen. Ook bij de derde verse IVF zou ik twee terug laten plaatsen, als er meer dan één embryo ontstaat. Omdat dit de laatste vergoede poging is. Maar zo ver ben ik nog niet.

Hoop dat je wat hebt aan mijn antwoord.

3. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Hoi Maaike!
    Hier de uitleg:

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringsverhalen:
    Ik heb de eerste keer IVF gehad, en toen was er een dramatische score qua embryo's, nl maar 1.
    Toen die poging mislukt was, ben ik meteen gaan overleggen voor ICSI, omdat er dan meer kans zou zijn om embryo-vorming.
    En als het ICSI zou worden, en er waren meer dan 1 emmy's dan wilde we er 2 teruggeplaatst krijgen.
    Ik heb zelf gekozen, sterker nog, zelf aangekaart.
    Ja, ziekenhuis heeft alle voor en nadelen met me besproken.
    Financieel, lichamelijk, gezondheid van de kindjes, vroeggeboorte,ruimte, mijn leeftijd(23) drukte, enz.
    Ze probeerde me goed te informeren, niks op te dringen of af te raden, en hebben me goed gesteund in mijn keuze toen ze erachter kwamen dat ik alles goed over had gedacht.
    - heb je erg getwijfeld? heb jer er met veel mensen over gepraat? Of juist niet?
    Nee niet getwijfeld, heb t uitgebreid met mn man, en de dames van t forum hier besproken.
    2 embryo's terug plaatsen, stel dat er meerdere gevormd waren en ze zouden niet meer doordelen om in te vriezen, dan had ik niks meer.
    Voor mn gevoel moest ik uit deze ronde halen wat er in zat.
    Blij dat ik deze keuze heb gemaakt, aangezien ik nu zwanger ben.
    Stel dat er 1 teruggeplaatst zou zijn, dan had ik misschien niet eens zwanger geweest.

4. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Wj hebben vorig jaar een icsi behandeling ondergaan

Ik wilde eerst dat er 2 embryos werden teruggeplaatst.
    Na spreken met de gyn die mij echt adviseerde er 1 terug telaten plaatsen ivm de risicos voor mij en babys, vroeggeboorte ed.. Hebben man en ik toch besloten er 1 terug te laten plaatsen.

In princiepe mochten we dus zelf kiezen, maar ik voelde het wel alsof hij echt doorhamerde over 1 embryo.

Ik heb destijds heel erg getwijfeld en dit goed besproken met man en mijn moeder. Ik heb er geen spijt van gehad.

Het was onze eerste icsi behandeling en 4 weken geleden ben ik bevallen van een prachtige zoon.

5. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    Ook ik wil wel even een reactie doen. Wij lopen voor punctie en terugplaatsing in Nijmegen, en daar mag je voor de A's ook 2 terug laten plaatsen. Wel wordt het bij een goede score en vruchtbaarheid afgeraden. Maar als je het wil kan het.
    hoe ging bij jou het keuzeproces?
    Afgegaan op eigen gevoel, en de keuzekiezer 1 of 2 embryo's
    Ziekenhuis gaf wel een voorkeur aan, maar keuze is aan het stel
    ja, tijdens de infoavond werden de risico's van meerlingzwangerschappen besproken. Ook werden wij gewezen op de site van radbout waar een keuzekiezer voor 1 of 2 embryo's is. die hebben wij ook ingevuld
    Toen niet echt twijfel.(nu wel een beetje) Heb er wel met mensen over gepraat, het werd toch gevraagd. Maar niet dat wij werden omgepraat, ofzo.
    Bij A kwaliteit 1, bij b of slechter 2. Wat ook vaak geadviseerd wordt.
    2 week geleden hebben wij 1 A terug gekregen (we hebben geen cryo's over) en dit heeft helaas niet tot zwangerschap geleid. Nu ben ik toch wel aan het twijfelen. Als een A het niet haalt, terwijl er met mij eigenlijk niks aan de hand is. Alles is top bij mij. Moeten we er dan niet 2 terug laten zetten. Ik denk dat we de volgende poging nog 1 A zouden laten terugzetten, maar toch in het achterhoofd, moeten we niet 2 doen. Derde poging, mocht het zover moeten komen, laten we er wel 2 terug zetten. Ook al is er A.

Mocht je nog aanvullende vragen hebben mag je me PBen hoor :) succes ermee!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #6 merah, 6 feb 2012
    Laatst bewerkt: 6 feb 2012
    Bij cryo-terugplaatsingen heeft het geen extra kans van slagen om er twee terug te plaatsen (in studie-verband aangetoond). Daarom zou ik bij cryo altijd kiezen voor 1, om een risico-zwangerschap te voorkomen.

Bij verse terugplaatsing: 1 als de kwaliteit goed is, misschien 2 bij matige kwaliteit. In studieverband is aangetoond dat in zo'n geval er wel verhoogde kans is op een doorgaande zwangerschap.

Je vroeg hoe de keuze tot stand is gekomen... Nou, puur met het verstand. Wat zeggen de studies, wat is wetenschappelijk aangetoond. Dan vervolgens de optie kiezen met de meeste kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kind.

7. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Bedankt voor jullie reactie! Nog meer meiden die willen reageren?
    Ik gebruik de informatie alleen algemeen in het artikel, dus niet met (forum)naam erbij.
    Groeten,
    Maaike (mama van 1 meisje gemaakt met ICSI)

8. marjolein1984

marjolein1984 Bekend lid

13 dec 2010
    830
    0
    16
    pedagogisch medewerker
    NULL
    oh, mijn naam mag je best gebruiken hoor...

Wanneer komt het in freya magazine. Ben zelf lid, en kijk altijd uit naar het nieuwe nummer

9. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    De reden waarom ik wel zou kiezen voor het laten terugplaatsen van twee bij cryo is omdat ze per twee ingevroren en ontdooid worden. Zouden ze per stuk ingevroren zijn, dan zou ik er anders over denken. Maar ik vind het bezwaarlijk om een embryo weg te gooien. Je kunt ze immers niet opnieuw invriezen.

10. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Bij mij valt er geen keuze te maken. Ze plaatsen er bij ons onder de 38 maar 1 terug, en daarboven 2.

11. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    @marjolein1984: het komt in het volgende nummer van Freya Magazine waarschijnlijk, of anders eentje later (afhankelijk van hoeveel kopij er is).
    Bedankt voor jullie reacties tot zover!
    Groeten
    Maaike

12. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland

Ik liep in Nijmegen en daar mag je zoals al eerder gezegd zowel met kwaliteit a, b, als c (a = beste) voor twee kiezen onafhankelijk van je leeftijd.

Ik was vanaf het begin af aan heel blij dat die keuze bij ons lag en dat de leeftijd geen invloed had (ik was toen 28).

Risico's zijn duidelijk aangekaart door het ziekenhuis. De belangrijkste info vond ik nog dat je niet zozeer dubbel kans hebt (al voelt dat natuurlijk wel echt zo) maar dat als alle factoren zeg maar gunstig zijn voor een zwangerschap dat het dan bij een zwangerschap dus wel vaak een tweeling wordt omdat de zwangerschap niet alleen van de embryo afhankelijk is.

Voor ons was het van begin af aan duidelijk, we gaan voor twee met daarbij de bewuste keuze voor eventueel een tweeling.

Wij kozen onafhankelijk van de kwaliteit voor twee terugplaatsingen. Wij hebben drie keer IVF gehad.

1e: kwaliteit B en B
    2e: kwaliteit A en B
    3e: kwaliteit B en B en zwanger van beide!

We hadden t.o.v. de follikels (>30) altijd erg weinig goede eitjes (5-8 dacht ik) en uiteindelijk ook niet heel veel emmy's (6 gemiddeld geloof ik). Cryos hebben we ook nooit gehad.

Ik ben zo ontzettend blij dat wij deze keuze hebben gemaakt. Nog nooit had ik een positieve test gehad en deze was zo overduidelijk en ik werd al erg snel misselijk dus ik had al een vermoeden dat het een tweeling was. We waren dan vanaf het begin ook ontzettend gelukkig. We hebben er alles aan gedaan dat de zwangerschap zo goed mogelijk kon verlopen (vroeg stoppen met werken, etc.) je hebt het nooit helemaal zelf in de hand maar uiteindelijk zijn ze met 37,5 week geboren. Met 5 dagen mochten ze mee naar huis. Onze dochter was wel licht qua gewicht (dismatuur) wat in het eerste jaar niet makkelijk is en soms bekroop mij het gevoel dat dit uiteraard wel komt doordat wij ooit de keuze voor twee hebben gemaakt. Ze is kern gezond en lgt helemaal op de lijn.

Achteraf is altijd makkelijker praten maar ik geloof dat ook maar dat het allemaal zo heeft moeten gaan.

13. Lindinha

Lindinha Fanatiek lid

23 okt 2008
    1.686
    0
    0
    Hoi Maaike,

Ik wil ook wel even reageren:

De 1e 2 behandelingen mochten we vanuit het ziekenhuisprotocol maar 1 embryo terug laten plaatsen, de 3e en verdere behandeling mochten we zelf kiezen. De 3e en 4e behandeling hebben we gekozen voor het terugplaatsen van 2 embryos.

1e 2 behandelingen koos het ziekenhuis, vanaf de 3e behandeling mochten we zelf kiezen.

We kregen geen uitgebreide informatie over de risico's van het terugplaatsen van 2 embryos. Er werd wel wat over gezegd maar niet nadrukkelijk wat de risico's zijn zowel lichamelijk als financieel als risico's voor de geboorte etc.

Met de 3e en 4e behandeling hebben we niet getwijfeld. Mijn man en ik hebben het erover gehad met elkaar, maar verder niet uitgebreid besproken met derden.

3e en 4e behandeling 2 embryo's terug laten plaatsen alle overige terugplaatsingen (11 tp's in totaal) hebben we 1 embryo (incl. cryos) terug laten plaatsen.

Nu achteraf gezien ben ik ontzettend blij dat we meestal gekozen hebben voor het terugplaatsen van 1 embryo, helemaal omdat onze zoon prematuur geboren is met 32 weken en ik had er niet aan moeten denken dat ik zwanger was van een tweeling en te vroeg bevallen zou zijn met alle gevolgen van dien. Bij een volgende behandeling voor een tweede zouden wij ook nooit meer kiezen voor het terugplaatsen van 2 embryo's. De risico's vinden wij te groot, zowel voor de kinderen als voor onszelf.

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Maaike: UMCG hamert heel erg op TP van 1. Onder de 39 (de grens is net verhoogd van 36 naar 39) heb je ook eigenlijk geen keus. Dan doen ze gewoon standaard 1. Ik word in april 39 en wij gaan hopelijk as. donderdag beginnen met IVF/ICSI.
    Mijn gevoel zegt heel erg: doe maar 2 terugplaatsen. Vanwege 2 dingen: 1. mijn leeftijd, 2. ik heb endometriose in redelijk ernstige mate. Het is dus maar de vraag of het uberhaupt 1 keer gaat lukken, laat staan 2 keer. Dus dan ben ik wel een beetje 'gready'!

Succes met je artikel!

15. Sikki

Sikki VIP lid

20 okt 2008
    5.050
    15
    38
    Vrouw
    in het ooooooosten
    In de eerste instantie dacht ik er aan om 1 embryo te laten terugplaatsen.
    Omdat ik bij aanvang van mijn eerste ICSI dacht dat het wel makkelijk zou gaan en ik snel zwanger zou worden.
    Ik wilde geen risico's nemen.

Ik mocht zelf kiezen.
    In Düsseldorf mocht ik er max. 3 laten tp-en en bij mijn latere ICSI's (nr 8 en 9) in Gent max. 2.
    In Gent heb ik wel gevraagd om 3 maar gezien mijn leeftijd en de wet en dus de vergunning van Gent, mocht dit niet.
    In Düsseldorf heb ik bij mijn eerste behandeling mijn twijfel uitgesproken over 1 of 2 te laten tp-en.
    Daar zeiden ze tegen mij, 'wat wilt u mevrouw, zwanger worden of perse geen tweeling?'
    Indien u zwanger wilt worden adviseren wij 2 te laten tp-en.
    Dus, indien er genoeg emmy's waren, altijd 2 laten tp-en en zelfs ook wel eens 3 verse in Düsseldorf.
    Ik wilde immers zwanger worden.

Ik zocht voornamelijk zelf informatie en vond de risico's wel te overzien.
    Daarnaast zag ik het niet snel meer gebeuren dat ik van een tweeling of zelfs drieling zwanger zou worden.
    Gezien de vele mislukte tp's, durfde ik het wel aan.

Eigenlijk alleen besproken met mijn man en helemaal bij de start met de arts.
    Mijn man en ik zaten altijd op 1 lijn.

Altijd 2 embryo's indien ze er waren en ook wel eens 3.

Ik ben blij dat we het altijd zo gedaan hebben.
    Nu hoef ik achteraf geen spijt te hebben.
    Ik weet nu dat we, zover mogelijk, altijd het maximale uit de pogingen gehaald hebben.
    Mochten we ooit voor een tweede gaan dan zouden we het weer zo doen.

16. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    In eerste instantie gaf de arts in mijn regionale ZH aan dat de keuze (1 of 2) bij ons zelf lag. Later in het proces (er zijn nogal wat cyclussen afgebroken) gaf men aan toch echt maar 1 te willen terug plaatsen en werd er een 'afschrikbeleid' gevoerd. Ik kreeg enge verhalen te horen over dat de kans op gehandicapte kindjes erg groot was en de dokter noemde zelfs 'het verhaal van twee rolstoeltjes onder de trap'. Uiteindelijk hebben wij aangegeven toch echt twee te willen terugplaatsen. 'Desnoods ga ik de hele zwangerschap plat liggen...'

In dit ZH is het nooit tot een TP gekomen. Later zijn we overgestapt op DD. Daar kregen we de keuze, zonder een echt afschrikbeleid. We kozen voor 2.
    Later hebben we zelfs gekozen voor 3. De arts daar gaf aan dat liever niet te willen bij jonge meiden zoals ik (toen 25 jaar) maar toen ik in gesprek aangaf dat mijn eicelvoorraad nu van een 40plusser was en dat als ik daadwerkelijk 40plus zou zijn, er niets meer terug te plaatsen zou zijn, snapte hij waarom ik het wilde en mocht het wel.

Ik mocht in NL zelf kiezen, al probeerden zij ons wel heel erg te sturen met 'eng praat'. In DD lag de keuze helemaal bij ons. Alhoewel er bij een TP van 3 toch eerst een paar serieuze gesprekken gevoerd gingen worden.

Ik vind van niet. Ik wist van de keuze wijzer op internet, maar mijn arts had het alleen over 'twee rolstoeltjes onder de trap'. Dat wekte bij mij alleen maar irritatie (en angst) op. Ik had liever dat de arts met slaginspercentages oid zou komen.
    In DD gaf de arts aan toen hij de TP van de 3 deed dat als ik zwanger zou worden, de kans op een tweeling erg aannemelijk was. Ik raakte niet zwanger.

Door het verhaal van 'de twee rolstoeltjes onder de trap' begonnen we te twijfelen. Vooral mijn vriend was gevoelig voor dat 'argument' van de dokter. We hebben het vooral samen over dit onderwerp gehad en ik heb eens een topic hier geopend om de ervaringsdeskundigen van hier naar hun ervaringen te vragen. Ook heb ik op een meerlingforum mezelf aangemeld om te vragen of er daar veel meiden zaten die mbv IVF meerlingen hadden gekregen en hoe zij het achteraf hebben ervaren. Ook wilde ik daar horen of hun kindjes gezond waren.

ZH 1: 2 embryo's (is niet gebeurt vanwege alleen afgebroken pogingen)
    DD: 2embryo's bij de eerste verse poging & de cryo poging. Bij elke volgende poging kozen we voor 3 embryo's per keer. Echter hadden we de laatste poging slechts 1 embryo en hebben we dus een TP van 1 gehad. Maf genoeg is die poging wel aangeslagen (maar dat komt doordat ik toen andere medicamenten gebruikte).

Met dubbele gevoelens. Toen we hoorden dat nog slechts 1 embryo op dag vijf leefde ben ik ingestort en wilde ik aanvankelijk niet eens naar DD om dat embryo op te halen. Hoe zou 1 embryo kunnen blijven plakken als eerder van een TP van 3 embryo's niet eens 1 bleef plakken...?? Het voelde zo zinloos... maar ik raakte die keer WEL zwanger!!
    Pril in de zwangerschap ben ik van de trap gevallen en heb toen een dreigende miskraam gehad. Ik had namelijk een bloeduitstorting in mijn baarmoeder waar veel bloed uit stroomde waardoor ik ernstige krampen en heel veel bloedverlies had. Het is een wonder, mede dankzij plat liggen, dat ik toen geen miskraam heb gekregen. Soms ben ik aan het piekeren over alles wat er gebeurt is. Op dat soort momenten vraag ik me af of de dreigende MK doorgezet zou hebben als ik zwanger was geweest van een twee- of een drieling... Vreselijk enge gedachte. Behalve dit heb ik al vroeg in de zwangerschap hele harde buiken gekregen (ik slikte medicatie om mijn embryo en later kindje niet af te stoten.) toen ik de medicatie moest afbouwen en moest wederom rust houden. Ook over dit moment van de zwangerschap pieker is wel eens over het 'wat als'...

Toen we bezig waren voor een eerste kindje wilde ik (bijna) kostte wat kost de zo groot mogelijke kans. 9 maanden plat liggen zou ik met alle liefde hebben gedaan, net als de hele zwangerschap in het ziekenhuis liggen zou ik ook zo gedaan hebben als we maar een kindje konden krijgen.

Nu we onze dochter hebben zouden we voor een volgende zwangerschap niet weer zoveel risico willen nemen als toen we nog met lege handen stonden. Een terugplaatsing van 3 zullen we dus dan ook nooit meer doen. We willen het risico niet lopen dat als er een nieuwe zwangerschap zou komen, ik daadwerkelijk 9 maanden plat moet of hele premature kindjes zouden krijgen. Mijn dochter zou daar onder kunnen lijden en dat wil ik niet.

Mijn vriend zou het liefst een volgende poging weer met een TP van 1 willen. Maar voor zijn gevoel is ons gezin compleet als we twee kinderen hebben. Ik zou een volgende poging wel een TP van twee willen, als er meer dan 1 embryo's zou zijn. Mijn wens is een groot gezin en door heel rustig aan te gaan doen en niet meer van de trap te lazeren en wellicht langer de medicijnen te gaan gebruiken alvorens ik ze afbouw zou ik hopelijk een vroeggeboorte van een tweeling kunnen voorkomen...
    Al blijft het moeilijk.

17. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Had je nog wat aan onze reacties?

Deel Deze Pagina