Misvormd zaad-vraag

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Meissie1001, 10 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Elke arts (huisarts, gynaecoloog of fertiliteitsarts) zegt iets anders.
    Kun je door misvormd zaad (morfologie) bevrucht worden?
    Zo ja, gaat het dan altijd mis omdat het genetisch niet in orde is?
    Zaad van mijn man eerst 4% gezond (werd gezegd dat dit normaal is)
    2e keer 2% gezond.
    Wordt hiernaar gekeken als rest van zaad gewoon gemiddeld is (of net iets eronder zoals bij ons?)
    Belangrijkste vraag is die OF je bevrucht kunt raken van die 98% ongezonde als ze maar zwemmen en OF het dan een gezond kindje kan worden....(of altijd een miskraam)
    Hopelijk dames met heeeeeel veel kennis hier of een persoon met die vak-kennis....
    Ik heb 240 pagina's van deze site doorlopen en internet maar kan nergens het antwoord vinden...
    Dank jullie wel!! :)

(2 miskramen gehad)

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij kan een verkeerd gevormde zaadcel geen bevruchting tot stand brengen. Misschien wel deels, maar het zal geen goede bevruchting zijn. Wat betekent dat het meteen misgaat als er iets gaande is. Ik denk niet dat je een gehandicapt kindje krijgt van een misvormde zaadcel, omdat er dan eerst een goede zwangerschap moet ontstaan. En dat zie ik met foute zaadcellen niet gebeuren.

Je bent dus afhankelijk van de goed gevormde en goed beweeglijke zaadcellen. In jullie geval zijn dat er heel weinig, omdat je het dan maar over 2-4% hebt. Al hangt het er wel weer van af hoeveel zaadcellen je per ejaculaat hebt. Heb je heel veel zaadcellen, dan zul je procentueel gezien ook meer goede overhouden. Heb je een verminderde zaadkwaliteit (aantallen), dan zul je ook heel weinig goede overhouden. Die berekening telt als norm om te bepalen of je op een natuurlijke manier zwanger kunt worden of dat je in aanmerking komt voor vruchtbaarheidsbehandelingen.

Twee tot vier procent goed gevormde zaadcellen is wel weinig, volgens mij is dat een verminderde hoeveelheid. Die percentages horen hoger te liggen. De standaard-normen staan over het algemeen wel op je formulier met de uitslagen of je kunt ze op internet vinden.

Wat is het plan nu verder? Zelf proberen om zwanger te worden of volgen er nog onderzoeken en zou je eventueel in aanmerking komen voor IUI of IVF/ICSI? Hoeveel zaadcellen had je in totaal?

3. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Dat was allemaal prima. Wel onder de norm van "goed" maar boven wat er nodig is voor zwangerschap.
    48miljoen per ml
    60% a&b beweeglijkheid...
    Alleen die 2%.....
    "Goed" is 14%, minimaal nodig is 4%.....

Wat ze dus met ons gaan doen geen idee..
    Ik ben zelf dat meisje van het topic dun baarmoederslijmvlies...
    Dus jut en jul ;))) hahhaa

Dank voor je reactie.
    Ik heb bijna de helft van alle bestaande pagina's doorgenomen en zie dat jij vaak reageert, als deskundige ;)

4. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    We hadden trouwens 3,5ml.
    En minimaal nodig voor zwangerschap was 20miljoen/ml staat er, maar normaal is 60-200 miljoen per ml...

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Ik ben geen deskundige, hoor.;) Helaas een hoop ervaring opgedaan in het verleden...

Deel Deze Pagina