Wat een domper!

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Elin26, Feb 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

Dec 3, 2007
    1,306
    0
    0
    Twente
    Hallo allemaal,

Even van mij afschrijven! Afgelopen week ben ik naar het zh geweest om dat mijn 5e iui poging mislukt is. Dit was natuurlijk een hele tegenslag, maar dit was niet het enige. Ik kom op het zh en de echo is gemaakt. Het zag er allemaal weer goed uit en ik zou weer kunnen beginnen met spuiten. Helaas is het allemaal iets anders gelopen. Ik heb vorig jaar een afgebroken poging gehad, was al wel begonnen met spuiten, maar omdat er te veel eitjes zaten is deze poging afgebroken. En nu wordt deze poging dus wel als één geteld. Wat ik dus dacht dat de 5e poging was, is dus de 6e geweest en nu is het einde verhaal met de iui. We staan al op de wachtlijst voor ivf, maar dit wordt pas juni. Wat een verschrikkelijke rotweek! Sorry voor mijn negatieve bericht, maar het lucht wel op om het even van mij af te schrijven. Bedankt voor het lezen!

2. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,034
    6,138
    113
    Happyland
    Jeetje, da's balen zeg.
    Maar iui pogingen kunnen net zo vaak gedaan worden als de artsen zinvol vinden.En een afgebroken poging telt toch niet?
    Iui wordt altijd vergoed door je verzekering...
    Ik zou het toch nog een keertje bespreken met je arts, want dit is zeker een domper zeg.. :(

3. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Volgens mij mag er sinds 1 augustus vorig jaar geen maximum meer gesteld worden aan het aantal IUI-behandelingen. Dus ik zou het zeker navragen bij je verzekering! Wij zijn bij CZ verzekerd en hebben in totaal 10x IUI gedaan.

4. mounia

mounia Fanatiek lid

Aug 15, 2007
    4,194
    35
    48
    Female
    Nederland
    ik heb geen verstand van IUI (zit in de icsi molen) maar als het zo is wat de meiden hierboven schrijven zou ik er ook even achter aangaan.
    maar wat balen zeg!sterkte!

gr mounia

5. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

Feb 10, 2007
    10,549
    0
    0
    zandvoort
    Volgens mij word de IUI ook volledig vergoed en dan zou je toch nog een poging mogen doen.
    Helaas denk ik wel dat het nu te laat is :(

Maar ik begrijp dat het een klap in je gezicht is!

Heel veel sterkte!

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,206
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Jeetje zeg wat balen en oneerlijk! Snap heel goed dat je dit even van je af moet schrijven. Balen dat je nog best lang moet wachten tot juni, maar wie weet gebeurd er nog een wonder in die tussentijd, daar duim ik dan maar voor.

Gr vruchtje

7. Enise

Enise Fanatiek lid

Jan 4, 2007
    3,996
    0
    0
    Noord-Holland
    Hey meid, wat vreemd. Vorige maand is mijn poging ook afgebroken. Dat was dus mijn 3e IUI poging. Deze maand kreeg ik een 3a IUI poging, dus die van de vorige maand telt niet mee. De arsten hebben mij dit ook doorgegeven en vertrouw natuurlijk op hun.

8. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

Dec 3, 2007
    1,306
    0
    0
    Twente
    Hoi hoi,

Iedereen bedankt voor jullie reacties!
    Bij ons in het zh zeiden ze in eerste instantie ook dat een afgebroken poging niet telt. Maar na twee keer contact te hebben met de menzis, één keer zelf en één keer afgelopen week via het zh, kwamen ze er op het zh ook achter dat de afgebroken poging wel mee telt als een poging. Hier stonden ze in het zh ook wel van te kijken. Ik wil van de week nog wel een keer weer naar de menzis bellen omdat ik een afgebroken poging heb gehad en een poging zonder hormonen, dus alleen de inseminatie, ik vind dat ze deze twee samen wel als één poging kunnen tellen. Maar ben er bang voor dat ze dit dus niet doen.

Vind het nog steeds erg onwerkelijk, zo sta je aan het begin en heb je nog zes pogingen. En zo heb je ze gehad en ga je voor ivf. Ik hoop heel erg dat er in de wachtijd nog een wonder gebeurd!

Liefs, Elin.

9. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

Dec 3, 2007
    1,306
    0
    0
    Twente
    Hallo dames,

Ik wil jullie nog even laten weten dat ik van de week naar de menzis heb gebeld. Het is dus volgens de menzis wettelijk bepaald dat je maar zes pogingen vergoed krijgt. Dus dit wordt voor ons dus wachten op de ivf.

10. barleeus

barleeus Actief lid

Feb 23, 2008
    423
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi Elin,

Wat een klote bericht zeg! als je je instelt op nog een poging en het mag dan niet meer :cry: Sterkte met het lange wachten tot de ivf nu.
    Grrr... dat wachten ook altijd! ](*,)

11. MissG

MissG Niet meer actief

Hoi Elin, wat rot voor je zeg. Wij hebben gisteren een gesprek gehad waarin ons werd gevraagd of wij door willen met iui (zou dus de 7e zijn). Ik vind dit dus heel vreemd....snap er eigenlijk niets van, ik heb dus begrepen dat er geen maximum aan verbonden is....

12. Emmy X

Emmy X Bekend lid

Nov 18, 2008
    895
    0
    0
    Elin, ik zou toch even vragen waar ze die informatie vandaan halen.

Zie hier het basispakket http://www.zorgkiezer.nl/main.php?action=basispakket
    Onderaan staat heel duidelijk het volgende
    OI, KI en IUI: 100%
    IVF en ICSI: 100%, vergoeding van de 1e, 2e en 3e poging

Ik zie nergens het getal 6 staan, dus ik zou hier achteraan gaan als je nog een poging wil.

Succes ermee.

13. Nuage

Nuage VIP lid

Mar 12, 2008
    9,020
    659
    113
    Hier zou ik ook zeker een heel groot punt van maken! Volgens mij werkt Menzis met oude informatie. Jij hebt recht op zoveel IUI pogingen als nodig zijn (zit wel een max. aan maar die wordt bepaald door de gyn geloof ik)

14. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Voor zover ik weet worden afgebroken pogingen niet gezien als een IUI. Hier ook 2 x een poging afgebroken. En voor zover ik weet worden die niet meegeteld.

Ik zou er dus wel even achteraan gaan en goed in je vergoedingen overzicht nakijken.

15. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

Dec 3, 2007
    1,306
    0
    0
    Twente
    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb nu drie keer contact gehad met de menzis en ik heb ook aangegeven dat ik heb gehoord dat sommigen meer pogingen vergoed krijgen, maar volgens hun kan dit niet. Ook heb ik gevraagd hoe het kan dat ik nergens die zes pogingen weer kan vinden, maar volgens hun staat dit bij de richtlijnen van ivf. Pfff, weet het echt niet meer, misschien verstandig om nog een x te bellen?
    Zit er eigenlijk ook een klein beetje doorheen, dus misschien is het wel verstandig om het zo even te laten. Kom nu tot rust, maar alles komt nu wel op mij af. Ben erg emotioneel van waar we allemaal doorheen zijn gegaan en wat waarschijnlijk nog komen gaat. Weet het gewoon allemaal even niet meer.

Liefs, Elin.

16. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    Wat een nare reactie van Menzis. Kan me goed voorstellen dat je er doorheen zit.
    Misschien kun je toch nog een keer proberen, hoe moeilijk ook. Ik heb mijn verzekeraar (helaas niet Menzis, daar zou je meer aan hebben waarschijnlijk) ook gebeld na iui 5 om te vragen hoeveel pogingen ik nog had, en toen zeiden ze dat het in de basisverzekering zat en geen limiet had.

Ik heb net even op hun website gekeken voor je en er staat wel iets over 6 pogingen zie ik nu:

Er zijn verschillende ruchtbaarheidsbehandelingen, waarvan IVF de bekendste is. De eerste drie IVF-behandelingen, inclusief de benodigde medicijnen, worden betaald uit de Basisverzekering. In de aanvullende verzekering zijn medicijnen verzekerd die niet uit de Basisverzekering worden vergoed.

U krijgt een vergoeding voor geneesmiddelen om de vruchtbaarheid te bevorderen:

- geneesmiddelen bij behandeling van de mannelijke verzekerde voor verminderde vruchtbaarheid,
    - geneesmiddelen bij Intra Uterine Inseminatie (IUI) tot een maximum van zes pogingen,
    - geneesmiddelen bij Ovulatie Inductie (OI) tot een maximum van twaalf pogingen, en de eigen bijdrage die u op grond van uw Basisverzekering moet betalen voor urinaire gonadotrofines (Menopur®, Fostimon®).

Dus op basis daarvan zou je zeggen dat het inderdaad geldt, maar... volgens mij is dit inderdaad oude informatie. Sinds augustus 2008 zit het in de basisverzekering. Bovendien gaat het hierbij alleen om de geneesmiddelen, niet om de behandeling. Daar maken ze nergens melding van, dat er een maximum aan zit.
    Er staat ook bij dat dit geldt vanaf januari 2008. NIet dat het in 2009 nog altijd geldt. Bij 2009 staat helemaal niets over iui.

Misschien kun je ze mailen in plaats van bellen, dat is misschien minder emotioneel om te doen?

Heel veel succes & sterkte!

17. ladouce

ladouce Fanatiek lid

Aug 6, 2008
    2,698
    0
    0
    Gevonden op de site van Freya:
    toegevoegd 7 AUGUSTUS 2008

NOG NIET ALLE ZORGVERZEKERAARS BLIJKEN VAN DEZE VERANDERING OP DE HOOGTE.
    U KUNT DE ZORGVERZEKERAAR WIJZEN OP DE AANPASSING IN DE REGELING ZORGVERZEKERING.
    Zie www.wetten.nl
    vink ministeriële regelingen aan
    vul als titel in: regeling zorgverzekering
    klik op vind
    open regeling zorgverzekering
    kijk onder bijlage 2, onder punt 32 vindt u de aangepaste tekst:

32. Gonadotrope hormonen, gonadoreline-analoga, gonadoreline-antagonisten en urofollitropine Voorwaarde: uitsluitend voor een verzekerde die deze geneesmiddelen krijgt voorgeschreven voor een andere behandeling dan de vierde en volgende IVF-behandelingen.

Hier treft u het volledige document aan: regeling zorgverzekering Regeling-zorgverzekering.zip

http://www.freya.nl/web_verzekeringen/n ... ng2008.php

Share This Page