Ik moet kiezen hoeveel embryo's ik terug wil laten plaatsen. 1 of 2? tenminste als er meer dan 1 ontstaat. Ik kan maar mondjes maat informatie vinden over de kans op zwangerschap bij 1 of 2 embryo's bij oudere mama's. Wat zijn de echte kansen op een meerling en hoeveel meer kans heb je op zwangerschap bij terugplaatsing van 2 ten opzichte van 1? Weet iemand dit of waar ik meer info kan vinden? Vind het erg moeilijk te kiezen. Wie heeft ook voor deze keus gestaan en wat heb je gekozen en waarom?
Hoi Roos, Ik had na mijn IVF in juni 3 cryo-blastocysten van alle 3 al rond de 100 cellen (6 dagen oude embryo's). Bij de eerste poging hebben we er 1 laten terugplaatsen (op ons initiatief) en dit heeft niet tot een zwangerschap geleid helaas. Afgelopen vrijdag hebben we de andere 2 tegelijk laten terugplaatsen. Volgens de amerikaanse arts hebben we daarmee onze kans op een zwangerschap verhoogd van 30% naar 55%. Ze plaatsen eigenlijk bij vrouwen van 35+ altijd minimaal 2 embryo's terug in Amerika. Simpelweg omdat de kwaliteit van onze eitjes stukken minder is dan in vergelijking met bijv een vrouw van 23. (ik ben net 36) Ik kan je helaas nog niet vertellen of het ook gewerkt heeft (moet nog 4 dagen wachten), maar als de 72 uit je naam ook je geboortejaar is dan zou ik op basis van alles dat mij in Amerika verteld is ZEKER adviseren om meer dan 1 embryo te laten terugplaatsen. Als je die mogelijkheid krijgt uiteraard... Succes! Liefs BB
Ik heb de keus nog niet, omdat de richtlijnen veranderd zijn en ze in Nijmegen de eerste 2 pogingen altijd 1 embryo terugplaatsen. Maar dan nog zou ik er voor kiezen 1 embryo terug te laten plaatsen. Ik wil niet het risico op een tweelingzwangerschap lopen. De risico's van een tweeling zijn best groot, en de kans op een tweeling ook dus ik kies voor een embryo. Bovendien zijn de kansen van cryo's ook steeds groter, en mij is uitgelegd dat de kans op een zwangerschap bij 2 keer 1 embryo net zo groot is als bij 1x 2 embryo's maar de risico's veel kleiner...
De kans op een tweeling bij het terugplaatsen van 2 embryo's is in Nederland gemiddeld 10-20% ALS je zwanger raakt. Ik vond dat wel meevallen. Ik heb bij de derde poging 2 laten terugplaatsen en nu ben ik eindelijk zwanger, gewoon van een eenling. De kans dat je überhaupt zwanger wordt, stijgt ook en daar ging ik voor na een aantal mislukte pogingen. En je moet wat dat betreft ook rekening met je voorgeschiedenis houden. Als je geen tweeling wilt en je bent in het verleden wel zwanger geweest, ben je relatief misschien toch wat vruchtbaarder en kan je overwegen om bij een eerste IVF toch eerst voor 1 embryo te gaan. Mocht dat niet aanslaan kun je een volgende keer altijd nog overgaan op 2. Succes!