Wij willen graag een kitten en hadden de bedoeling er 1 te nemen, maar ik lees toch wel veel dat 2 beter zou zijn. Wie heeft hier ervaring mee en wat zou jij doen?
Waarom zou dat beter zijn dan? Ik heb m'n hele leven een kat gehad, maar nog nooit twee kittens tegelijk gehad. Dit ging prima. Maar ik kan me ook voorstellen dat twee tegelijk leuk is.
Wij hebben er een keer een gehad (en er later een bijgehaald) en een keer twee tegelijk. Natuurlijk is het niet megagelukkig ervaring, maar op basis van deze ervaringen zou ik zeggen ‘twee uit een nestje’. Dat hebben we de laatste keer gedaan en dat bevalt erg goed. Mocht het ooit nodig zijn (ik hoop dat de katten die we nu hebben nog een hele tijd leven ), dan doen we dat weer.
https://poezensnuitjes.com/waarom-kittens-altijd-samen/#:~:text=Kittens vinden niets leuker dan,elkaars pootjes in slaap vallen. Als je echt maar 1 kat wil ga dan ajb naar het asiel voor een kat waarvan bekend is dat hij/zij het fijner vind om alleen te zijn.
Kittens horen samen, volwassen katten kunnen samen of tolereren elkaar (of vechten elkaar de tent ineens uit, t zijn net kinderen wat dat betreft)
Als je voor kittens gaat zou ik er twee tegelijk doen. Oudere katten kunnen ook alleen maar dat is afhankelijk van de kat. Wij hebben 2 broertjes ooit uit het asiel gehaald. Onze huidige katten komen ook uit het asiel. Ze waren beide 1 jaar. De 1 open en vrij de ander verlegen. Die hebben elkaar enorm geholpen. De verlegen kat is de grootste knuffel kont. Beide ook niet angstig. Overigens hebben de katjes ons gekozen.
Ik heb trouwens nog nooit 1 kat gehad. Mijn vorige katten waren er 3 samen. 2 echt moeder/zoon (ze heeft hem toen zelf geadopteerd toen hij bij ons kwam, zij was 1) En een ander. Die was iets meer op zichzelf. Maar lagen toch regelmatig met z'n 3e bij elkaar, waste elkaar. De andere 2 waren 24/7 samen. Ik heb nog een foto hangen waarbij ze lepeltje/lepeltje liggen te slapen en dan heeft ze haar pootje beschermend om hem heen geslapen En nu weer 2 dames uit Griekenland dit keer. Soms spelen ze en slaan ze door en wordt het wat vechten maar 9 van de 10x liggen ze 's avonds tegen elkaar aan te slapen.
Onze kat is helemaal opgebloeid toen de andere kat verhuisde naar een nieuw huisje. Het verschilt dus per kat ook heel erg..
2 is veel leuker. Alleen al het genot van kijken hoe ze samen spelen. En het is nauwelijks extra werk.
Wij hadden er 2 uit 1 nestje. Zeker toen we nog geen kinderen hadden en beide fulltime werkten vond ik dat fijn voor ze. Ze speelden veel samen en lagen altijd helemaal opgerold samen te slapen. Ze zochten elkaar ook veel op toen ze beide bejaard waren.
Als ze uit het zelfde nest komen 2. Als hij/zij veel alleen is, 2 Als hij/zij nauwelijks alleen is dan 1. Moet wel zeggen dat wij met alles ervaring hebben. Vriend en ik hadden beide 2 katten toen we verkering kregen. Toen gingen we samenwonen, ze waren toen allemaal 6/7. Geen moment een gesprek gehad, wie gaat er weg. Langzaam kennis laten maken. Ging 75% van de tijd goed met hier en daar weer een rangorde gevecht, zonder kleerscheuren. Denk wel dat het scheelde dat het 1 kater was en 3 poezen. Op het laatst hadden we er na overlijden 1 over welke nog een heel jaar alleen heeft geleefd na 10 jaar met de rest. Ze vond het heerlijk, heeft een hele fijne oude dag gehad. Nu 2 "nieuwe", 2 broers 10 maanden toen we ze uit het asiel haalden. Ze zijn onafscheidelijk.
Die van ons is juist helemaal opgebloeid toen onze andere kat er bij kwam Het verschilt inderdaad erg per kat.
Onze katten kwamen alle 2 alleen. De 1ne was een vondeling en brachten we zelf groot met de fles en de 2de kwam uit het asiel. Onze kat loopt veel buiten, heeft aan de hond een speel vriend en wij zijn met 5 en hebben voldoende tijd voor onze dieren. Dus helemaal geen nood aan nog een kat.
Vanuit de kittenopvang waar ik voor opvang, plaatsen we in principe alleen per 2 uit. Kittens zijn speels en hebben speelmaatjes nodig. 2 kittens is ook minder bewerkelijk dan 1, want ze vermaken elkaar. Je zal zien hoe mooi het is om ze samen te zien spelen, een tv heb je niet meer nodig want het is gewoon vermakelijk. Nog een advies, haal kittens niet te jong. De meest geschikte leeftijd om het nest te verlaten is rond de 13 weken. Ze hebben hun nestgenootjes nodig om sociale vaardigheden te leren. Kittenopvangen en asiels zitten op dit moment weer overvol, neem daar eens een kijkje.
Absoluut! De twee die we eerst hadden (uit het asiel, een paar maanden na elkaar, niet uit hetzelfde nest dus) gingen eerst niet lekker samen, toen een periode super goed en daarna weer totaal niet. Waren ook ‘bijzondere’ katten, maar dat weet je vooraf natuurlijk niet. Maar daarom daarna dus twee uit één nestje, dat gaat tot nog toe uitstekend. Ze doen heel weinig samen, maar ze ‘roepen’ elkaar wel als ze elkaar ‘kwijt’ zijn. Ik vind twee ook niet meer werk dan één oid (in tegenstelling tot een pup, daar hebben we er nu een van en hoewel een speelmaatje voor hem me super leuk lijkt, zou dat echt nog een extra baby zijn…bij de katten heb ik dat nooit zo ervaren, dat is zo anders).
1 kitten kan, maar ze zijn heel speels dus ik weet niet of jullie veel thuis zijn? Anders is 2 echt leuker, kunnen ze elkaar vermaken.
Wij hebben momenteel 2 kittens van 4 maanden. Wat is dat genieten. Het zijn broer en zus. Ze spelen samen, slapen samen, eten samen. Wij hebben al ruim 20 jaar katten. Meestal 2 of 3 tegelijk, maar nooit een "setje" gehad. Dit is echt zo'n aanrader. Ik zou het niet meer anders willen.