Wie heeft dit ook meegemaakt met een naaste

Discussie in 'De lounge' gestart door Mammavan5, 24 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    De oom van mijn man heeft de diagnose gekregen prostaatkanker met ook in de lymfeklieren uitzaaingen.
    Wat zijn de prognoses /overlevingskansen.
    Het is als een bom ingeslagen het nieuws .
    Zijn broertje is jaren geleden overleden aan longkanker binnen 4 maanden was hij weg.
    Nooit gerookt of iets dergelijks.
    Zijn jongste zoon is 13 evenoud als mijn zoontje.
    We weten niet echt wat we moeten verwachten.
    Wie heeft dit meegemaakt met naasten.
    Alle info is welkom positieve of negatieve ervaringen.
    De tekst is misschien beetje warrig maar zo voelt het ook in mijn hoofd op dit moment.

2. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Wanneer prostaatkanker is uitgezaaid, is het niet meer te genezen.
    Prognose is niet te zeggen. Hoe ver is de kanker uitgezaaid en welke soort prostaatkanker is het.
    Mijn vader (67) leeft al 7 jaar na diagnose. Prostaat is verwijderd en hij heeft 2x bestralingen gehad.
    Zn psa loopt heel langzaam op. Op scans is nog niks te zien. Uroloog zegt dat de kans groot is dat hij er oud mee kan worden en eerder aan iets anders zal overlijden dan de prostaatkanker.
    Hopelijk val het bij jullie oom ook mee
    Sterkte!

Mammavan5 en Neuzeke vinden dit leuk.
  3. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.100
    113
    Hier een zwager met uitgezaaide prostaatkanker.
    6 jaar nu.
    Hij heeft veel behandeling gehad.
    Zowel chemotherapie als bestralingen.
    Het zit nu echt overal in de botten ook.
    Dus erg veel pijn.
    Die pijn plekken worden bestraald.
    Helpt iets, maar het is rekken, dat weet iedereen.

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Schoonvader heeft echt jaaaren prostaatkanker gehad. Tijdens Corona en het terugschroeven van de poliklinische zorg zijn er signalen gemist en is het (uiteindelijk) toch uitgezaaid.
    Eenmaal uitgezaaid ging het heel snel helaas.
    Heel veel sterkte gewenst.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Dit is ook het verhaal van iemand in mijn omgeving.

6. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Dankjewel

7. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Ze hebben wel gezegd dat hij in het beginstadium zit van de kanker

8. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Mijn vader leeft al ruim 17 jaar met prostaatkanker, geen lymfeklieren meer in dat gebied, diverse behandelingen en later ook de prostaat eruit.
    Maar tot nu toe geen uitzaaiingen, wel op de plek waar de prostaat zat, zijn plekjes te zien.
    Vooralsnog wil mijn vader daar niets mee, want dat zou betekenden een zeer grote buikoperatie met alle gevolgen van dien. Hij is nu in de 80 en liever kwaliteit van leven dan gehannis met stoma en geen garantie dat alle kanker weg is.

Maar goed we praten hier over geen uitzaaiingen. Ik wens jullie veel sterkte.

GossipGirlxoxo en Mammavan5 vinden dit leuk.
  9. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Veel sterkte.
    Maar hoe het verloop zal zijn, kan niemand zeggen helaas....

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn schoonvader heeft ongeveer 5 jaar lang prostaatkanker gehad, en hij had er ook blaaskanker bij. Bestralingen en blaasspoelingen met chemotherapie hebben het meer 'chronisch' gemaakt. Geen genezing maar goed mee te leven. Hij is echter begin dit jaar overleden, uiteindelijk aan COPD en ook algehele verzwakking. Die constante behandelingen tegen kanker vreten uiteindelijk wel de weerstand aan en hoe sterk iemand is om nog andere ziektes of aandoeningen te bestrijden.

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Gaven ze geen prognose? Mijn vader had een andere soort kanker. ( slokdarm) en hij kreeg max een jaar. Nooit gerookt maar pure pech. Overigens ook net een jaar geleefd.

Hopelijk heeft hij meer geluk. Sterkte in deze moeilijke tijd.

12. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    De arts zei dat ze hem willen opereren middels de davinci robot methode.
    De prostaat willen ze verwijderen inclusief die lymfeklieren.
    Het probleem is dat hij geen prater is dus veel meer info krijgen we ook niet uit hem.....
    Maar ik lees over het algemeen dat veel mannen nog jaren leven erna.
    We zien wel hoe het verloop gaat.
    Meer als dat kunnen we niet doen.
    Iedereen bedankt voor het reageren❤️

13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Klikt voorzichtig hoopvol.

Verder lees je dat sommige mensen met kanker (vooral kankers die voortkomt uit een hormonaal disbalans) baat hebben bij een veganistische dieet en veel beweging en buitenlucht. En zo nu en dan vasten.
    T is de moeite om er eens in te duiken denk ik. Of het een kans te geven naast natuurlijk de operatie en eventueel bestraling en chemo.

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn vader kreeg de diagnose 5 jaar geleden. En dermate erg dat het overal rond zijn prostaat en darmen al zat. Kon er dus niet meer uit dmv operatie.

bestralingen en hormoontherapie gehad. Leeft er nu nog prima mee. Alleen, het zit er dus wel… hij had geen uitzaaiingen, maar volgens mij, als dat er komt is het wel einde verhaal. Zo had ik het begrepen.
    Sterkte!

Mammavan5 vindt dit leuk.
  15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Hier ook een naast familielid met ver uitgezaaide prostaatkanker. Ondanks meerdere niet al te positieve prognoses, leeft hij nu al 3 jaar langer dan de meest optimistsche prognose. De kanker gaat uiteraard nooit meer weg en is waarschijnlijk waar hij uiteindelijk aan dood zal gaan, maar ondertussen heeft hij nog een aantal mooien jaren en voor z'n doen is hij ook nog best "gezond" (als in hij kan nog veel dingen doen die hij leuk vindt). Ik weet dat wij heel veel geluk hebben en dat helaas heel veel mensen dit geluk niet hebben. Maar voor wat het waard is, haal je er misschien een klein beetje hoop uit. Sterkte!

16. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Voor zover ik heb begrepen is er een verschil tussen uitgezaaide kanker, en kanker die zich inmiddels in de lymfeklieren bevindt. De lymfeklieren zijn een soort van doorgangspoort naar de rest van het lichaam, dus als het daar niet gevonden wordt is het niet uitgezaaid. Wordt het daar wel gevonden dan kan het zijn dat er uitzaaiingen elders in het lichaam zitten maar dat hoeft niet, afhankelijk van hoe snel het ontdekt is. Ik ben echter geen arts dus als ik het verkeerd zeg, verbeter me vooral!
    Ik denk dus dat het lastig vergelijken is met anderen waarbij uitzaaiingen elders in het lichaam gevonden zijn. Over het algemeen is prostaatkanker vaak goed te behandelen en de prognose dat er nog jaren mee geleefd kan worden (als het ware als een chronische aandoening). Ik hoop dat er snel meer duidelijkheid komt voor jullie!

17. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.099
    2.668
    113
    Vrouw
    Idd wat wij begrijpen is dat het echt in het beginstadium is de prostaatkanker.
    En de lymfeklier is vermoedelijk ook kanker.
    Dat word nog uitgezocht.
    Het probleem is dat hij geen prater is en hij niet om de hoek woont dus we moeten echt de info afwachten wat hij zegt.
    Het frustreert wel want je wil zo graag helpen maar komt niet verder...

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Oom van mn man heeft dat gehad. Die is nu "schoon" de boel was nog ingekapseld overigens, dus nog niet in de lymfe maar als ze die meenemen en de verdere lymfen zijn schoon is de schade ook beperkt. Revalidatie was niet leuk (luier enzo) maar goed doorstaan en samen verder met hun gepensioneerde leven en mooie reizen maken.

Hoeveel tijd je dan nog gegund is blijft altijd een vraagteken, maar prostaatkanker is in principe langzaam groeiend begreep ik van de huisarts. Het komt bij veel oudere mannen voor maar is niet altijd een probleem omdat hart- en vaatziekten ze bijv. eerder velt.

T andere geval wat ik heel direct kende stak zn kop in t zand met serieus klachten. Ze hebben moeten lullen als een brugman voor een foto toen hij vanwege longontsteking verplicht in t ziekenhuis gevloerd was. Man en ik hadden al een vermoeden dat er kanker in t spel was, hij verloor veels te veel gewicht in te korte tijd. Hoge woord kwam er helaas toen ook uit, maar toen zaten de uitzaaiingen al in diverse botten o.a. in benen en in ruggenwervels. Prognose onbehandeld was 3mnd, met behandeling pauzeknop van 2,5-5 jaar max. Hij koos geen behandeling en overleed in 3mnd tijd. Dat hij bewust koos voor geen behandeling snapte ik wel in zijn positie overigens.

Maar had hij niet stronteigenwijs zn kop in t zand gestoken had hij R nog mee kunnen maken. Iets wat hij nooit meer had verwacht en geweldig had gevonden.

Deel Deze Pagina