1 op 1 tijd met je kind • wat doe jij?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nina Sanders, 25 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik vind het af en toe lastig om te bedenken wat te doen met onze kinderen. Vooral qua leeftijd bedoel ik dan en ik kan ook niet altijd alles uit mijn handen laten vallen en (lang) weggaan.

    Onlangs met oudste zoon een nachtje weggeweest maar dit is natuurlijk een uitzondering. Maar die eeuwige speeltuin of puzzel kennen we nu wel. Hetzelfde geldt voor knutselen of treinbanen maken. o_O

    Kom maar op. Wat doen jullie met je kleuter, peuter, dreumes en baby? :| Met baby is het vooral knuffelen natuurlijk!
     
  2. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    #2 Mama to B, 25 nov 2022
    Laatst bewerkt: 25 nov 2022
    Met de oudste , nu 6, heb ik vaak qtime dagje. We gaan dan regelmatig naar de bios en laatst zijn we bijvoorbeeld gaan glowgolfen. Andere dingen die we het afgelopen jaar hebben gedaan zijn, gamehall, lunchen, klimbos, dierentuin, blote voetenpad, dagje pretpark, herfstwandeling en herfstschatten zoeken. Thuis een spelletje spelen, sa men koekjes (nu pepernoten) bakken, samen knutselen of kleuren.

    met de jongste van bijna 2 blijf ik over het algemeen nog thuis als we alleen zijn. Samen op de fiets of boodschappen doen zijn al een uitje genoeg :roflmao: compenseer het dan met veel knuffels en af en toe eens samen knutselen. Heel soms na balorig.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Wij doen niet zoveel spectaculairs geloof ik maar wel gewoon af en toe lekker 1 op 1.

    en dan is het met kleuter: samen knutselen, bakken, lezen, naar tuincentrum, met peuter naar tuincentrum of boodschappen, samen bakken/koken, samen vaatwasser leegruimen (zijn hobby, niet de mijne) en met mijn dreumes torens bouwen , puzzelen. En met de baby straks vooral veel knuffelen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb maar 1 kind, dat scheelt. Als baby niet zoveel natuurlijk. Als dreumes en peuter veel kinderboerderij, monkey town, even naar tuincentrum, bieb, zwemmen, naar het bos. Kleuter en nu: hetzelfde als dreumes en peuter, maar ook schaatsen, pretpark zoals Drievliet, Efteling en Duinrell, dierentuin en iets als Plaswijckpark, kijken op Schiphol, met de trein even ergens heen, klimhal, naar de markt. Ik ga in januari samen met haar een midweek weg, maar wat ik zei, maar 1 kind, dus makkelijker.
    Thuis is het vooral koekjes of cake bakken, soms knutselen, hutten bouwen en samen spelen ofzo. Maar ze is vooral veel buiten of aan het spelen met vriendjes en vriendinnetjes.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  5. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Ik ga met allebei de kinderen apart wel eens ergens een taartje en warme chocolademelk drinken. Ze zijn 2 en 5 jaar. Meestal één keer per maand.

    En expres met de trein ergens naartoe gaan vinden ze helemaal geweldig of een heel eind fietsen en lekker kletsen. Dat doe ik met de jongste -als het niet regent- 2 keer per week.

    Ze vinden het altijd helemaal geweldig.
     
    Vulpen en Nina Sanders vinden dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Toen ze zo klein waren ergens samen koffie drinken, bij de Hema hadden/hebben ze ook babyccino, gewoon melk met melkschuim en mini marshmallows. Vonden ze altijd wel gezellig en ik ook. Nu kletsen mijn kinderen al van kleins af aan wat af.

    Samen naar het zwembad.

    In het bos kastanjes, eikeltjes, beukennootjes enz. zoeken. Of als je een stand in de buurt hebt, schelpen zoeken.

    Naar de bioscoop naar een film die als ouder ook nog te doen is.
    Naar voorstellingen, Dirk Scheele is bijvoorbeeld ook vermakelijk als volwassene.

    Uitstapjes als de dierentuin.

    Kerstshow bij een tuincentrum.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Havermout

    Havermout Niet meer actief

    #7 Havermout, 25 nov 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2022
    Wij doen met ieder kind een dagje weg. Dus mijn man doet dat en ik ook. Met de oudste vorig jaar nachtje weg geweest en met de middelste toen naar de Efteling. Dit jaar met de oudste naar Hellendoorn geweest en met de middelste naar dinoland. Super leuk! Mijn man ging naar voetbalfabriek met oudste, een voetbalwedstrijd en met de middelste naar jumpxl

    En verder komt het gewoon weinig voor echt 1 op 1 tijd. We werken 4 dagen ieder, ik heb altijd een dreumes erbij..

    Met de dreumes zwem ik elke woensdagochtend en dat heb ik met de andere twee ook altijd gedaan. De middelste gaat op zaterdag met mij vaak boodschappen doen en soms doe ik dat ook met de oudste.

    Elke avond 1 op 1 voorlezen wel. En met de middelste soms memory of pesten of een treinbaan bouwen. Met de oudste even kletsen of Donald duck lezen of af en toe film kijken of hij blijft op met man erbij en dan met zijn drieën een spel (al komt dat laatste niet zo vaak meer voor want ik ben overspannen en heb mijn avond nu gewoon nodig om tot rust te komen)

    ik heb wel vaak de middelste en jongste samen maar de oudste wil gewoon ook al vaak buiten spelen of met vriendjes. Ik doe wel veel uitjes met alledrie de kinderen of met de twee jongens samen (bijv bios) Zo ga ik eind dec met de twee jongens naar een toneelvoorstelling.

    En dingen die we doen: klimbos, zwemmen, speelparadijs, kabouterpad, blotevoetenpad, kinderboerderij, bioscoop, theater, tuincentrum, bibliotheek, boodschappen doen, fietsen, evenementen in de buurt zoals lichtjestocht braderie kerstmarkt etc. Thuis bioscoop, spelletjes avond, iets bakken, koken etc
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Met G zwemmen, maar dat is pas sinds ze op zwemles zit.

    Met R kroeluuuuh en spelen, nouja wat hij spelen vindt is wat anders dan wat ik zou vinden.

    Hebben voor G een abonnement op avontura (soort ballorig) sinds afgelopen maart, dat blijft leuk.

    Daarvoor was t knutselen, strijkkralen, kinderboerderij, koekjes maken (heb altijd een voorraad "alleen water toevoegen" bakspul). Op peuter niveau heb ik boeken liggen voor knutselen met peuters en kleuters.

    Vandaag was t dan schaaktijd, voor t eerst. Maar dat is wel next level spelletje zeg maar we zijn nu met de basis bezig. Hiervoor kon ze dat gewoon echt nog niet.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  9. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Veel spelletjes spelen, onze oudste speelt intussen spellen die ook voor volwassenen wel interessant zijn.
    Met de jongste rollenspel doen. Niet mijn ding maar wel helemaal haar ding.
    Als uitjes vooral kinderboerderij of speeltuin. Andere uitjes zijn vaak met het hele gezin.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  10. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Met mijn zoon van 6:

    - bioscoop
    - theater/ voorstelling
    - speeltuin
    - knutselen
    - zwemmen
    - bakken
    - lego bouwen
    - ijsje halen

    Maar eerlijk gezegd, hij wordt ook heel blij van een rondje samen wandelen en dan een voetbal mee. Niks leukers dan mama verslaan met voetballen;)

    Jongste is een baby en daar doe ik vaak mee zingen, met balletjes rollen en aan de hand lopen.
     
  11. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.920
    15.366
    113
    #11 Sado, 25 nov 2022
    Laatst bewerkt: 25 nov 2022
    Op vrijdag heb ik mijn vaste vrije dag. Dan ga ik elke week met de jongste naar de stad om ergens koffie te drinken (ik dan, zij wat anders ;)) en wat lekkers te eten. Ik ga ook met regelmaat met haar op de vrijdag naar een Ballorig-achtig iets.

    Met de oudsten doe ik iets minder vaak iets op 1:1 dan zou ik willen - da’s max eens per 6 weken, wel regelmatig iets met z’n 3en, dus beide oudsten en ik.
    We gaan bijv samen naar de bioscoop, of ergens wat eten/drinken, samen shoppen, etc. Thuis wat bakken, of samen koken, knutselen, verven, etc

    Ik heb wel met de oudsten elke avond een uitgebreid 1:1 moment voor het slapengaan, op hun eigen kamers. Dat vind ik belangrijk en neem ik ook echt de tijd voor.
    Kletsen hoe de dag was, samen lezen, knuffelen, etc.
     
  12. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Fietsen, speeltuin, wandelen, na de beestjes toe, krijspaleis maar dan vaak daten met een ander zodat ze samen kunnen spelen.
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja echt erop uit gaan is lastig gewoon. Omdat we letterlijk onze handen vol hebben aan ons gezin en M en L ook nog zo klein zijn. Alle hierboven genoemde dingen doen wij ook wel maar ik weet niet, soms is iets anders ook wel leuk. Het weer speelt ook niet mee (koud en vroeg donker), anders is een wandelingetje na het eten ook altijd wel leuk.
     
  14. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja koffie drinken met O deed ik voorheen ook elk weekend. Maar toen kwam Covid en kwamen er meer kinderen en op dit moment is dat dus lastig te plannen. Het loopt vaak gewoon anders. Dat komt wel weer. Daarom was ons nachtje weg ook echt leuk! :D

    1:1 tijd voor het slapen doen wij idd beiden ook met alle kinderen. Iets minder lang dan voorheen want anders duurt het bedritueel echt 2 uur. Maar we knuffelen altijd, zingen een liedje of lezen verhaaltje, kletsen over de dag en geven elkaar een dikke smakkerd.
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh nu ik jou zie posten. Hoe was je echo laatst?
     
  16. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Gelukkig maar 1 :oops:
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.164
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Denk ook wel dat dat voor nu gewoon even zo is met 4 kleine kinderen. En wat je zegt, het weer werkt niet mee, maar je hijst ook niet iedereen zo snel ff op de fiets of in de auto om iets te gaan doen, en dat met allerlei slaapjes enzo nog.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  18. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Maar dan is het toch ook gewoon even zo. Wij doen nog wel eens de kinderen verdelen, dan blijft de kleinste thuis en ga ik bv met de oudste 2 naar een voorstelling (naar paw patrol van de zomer). maar momentjes thuis/in de buurt is net zo goed als allerlei spectaculairs he!
     
    NiVa0230 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  19. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ja is ook zo hoor. Maar soms voelt het een beetje alsof ik ze tekort doe. Want ja, ik heb gewoon niet mega veel tijd per kind. Kan mezelf niet in vieren verdelen ;).
     
    Snoepjes en Havermout vinden dit leuk.
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ik ben de jongste en daar was ook niet altijd tijd voor, ik wist niet beter. Kleine dingen zijn inderdaad ook gezellig, met mijn moeder mee naar de markt en dan kreeg ik een verse stroopwafel, thuis helpen met iets bakken, helpen om de kerstboom te versieren etc. Was ook prima.
     
    Palmpje, Zonnestralen en Nina Sanders vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina