1 op 1 tijd met je kind • wat doe jij?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Nina Sanders, 25 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik heb een zoontje van 3 en 15 maanden. Met de jongens samen ga ik regelmatig naar de dierentuin (we hebben een abbo) of binnenspeeltuin. Met een van beide of beide ga ik regelmatig ergens iets lunchen. Maar ook; ijsje halen. Beide genieten ze erg van uit eten zijn dus dat scheelt haha. Ook ga ik met de oudste alleen naar een pretpark, zwemmen of bios.

    Thuis probeer ik activiteiten te bedenken met de oudste als de jongste op bed ligt: Duplo bouwen, Kapla bouwen, bakken en cupcakes versieren, tekenen maar ook knutselen. Soms bedenk ik iets (bijv bladeren zoeken buiten) waar we binnen dan iets van maken.
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Maar die tijd komt toch wel weer.
    Laat je de 2 jongste thuis bij papa en doe je iets met de 2 oudste.
    En volgend jaar zitten zij allebei op school en doe je iets met de 2 jongste. Dan is dat ook weer makkelijker of zelfde ritme of alleen L. Slaapt nog.

    Ik herinner me van vroeger het picknicken in de vakantie met mijn moeder en het voorlezen tussen de middag tijdens het eten. En op zaterdag maakte ik altijd een boswandeling met mijn vader, mijn moeder ging dan vaak niet mee. En wat ik ook geweldig vond: na het avondeten als het schemerig werd een fietstochtje maken met mijn vader tijdens de vakantie. Hele simpele kneuterige dingen dus.
     
    Neuzeke, NiVa0230 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  3. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Met de oudste doe ik van alles: dagje Amsterdam, dagje kerstmarkt, winkelen, lunchen, theatervoorstelling, paar dagen weg.
    Met jongste minder, ik ga vooral vaak apart met de oudste weg omdat hij nergens iets aan vindt en snel irritant wordt. Laatst wel bijv met hem naar Andre Kuipers geweest.
    Er zit ook 9 jaar leeftijdsverschil tussen de kinderen dus dan is het al snel logisch om dingen apart te doen.
     
  4. Zus9

    Zus9 Bekend lid

    25 jul 2014
    965
    686
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Ik heb een beetje dezelfde gezinssamenstelling als jij, alleen zijn ze bij mij ietsje ouder (7, 5, 2 en een baby).
    Met de oudste kijk ik elke vrijdag- of zaterdagavond iets op tv, gezellig met wat te snoepen en wat lekkers te drinken. Momenteel kijkt hij graag The Masked Singer. Dat neem ik op zodat we het op een schappelijke tijd kunnen kijken.
    Nr 2 zit op zwemles en je hebt hier op zondag ochtend een gratis oefenuurtje voor zwemleskinderen. Mijn man gaat daar elke zondag met hem heen. Half uurtje oefenen en half uurtje spelen.
    Met nr 3 en 4 onderneem ik dingen als de andere twee op school zitten. Boodschappen doen met de bakfiets en dan onderweg even langs een speeltuin. Rondje op de loopfiets + kinderwagen. Mijn nr 3 is extreem makkelijk en is al blij als je gewoon in de buurt bent. Dus als de baby slaapt hang ik op zolder de was op terwijl nr 3 daar wat rondscharrelt, tussendoor lees ik even een boekje voor. Verder puzzelen we veel en gewoon buiten spelen. We wonen recht tegenover een grote speeltuin.
    Met nr 4 knuffel ik de hele dag door. Echt mijn kadootje en ze is om op te vreten ❤️ Gelukkig houdt zij ook van knuffelen ;)

    Verder kan mijn oudste de jongere kinderen ook wel vermaken met een boekje. Die leest gerust een boekje voor terwijl ik even wat met 1 van de anderen doe.

    Ik herken wel wat je zegt: je kunt jezelf niet in vieren delen en je kan niet altijd de deur uit. Ik accepteer dat dat nu gewoon even de situatie is en probeer de momenten dat het wél kan iets speciaals te maken van alledaagse dingen. Dus als ik voorraad moet halen bij de drogist, dan bestel ik dat niet via internet, maar ga dan in het weekend met de oudsten met de bakfiets op pad. Bakfiets vol met luiers, tandpasta etc en dan in de stad ergens een gebakje eten op het terras.
    Overigens gaan we ook gewoon vaak met het hele gezin op pad, ergens lunchen of koffie drinken. Gewoon iets uitkiezen waar de oudsten goed kunnen spelen, dan zit je zelf ook relaxt.
     
    Lies1611 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Niet veel speciaals eigenlijk.. al wil ik dit wel vaker gaan doen. Ik ga wel regelmatig met de oudste even naar de stad, ergens wat drinken of lunchen.. bioscoop doen we ook wel eens als er een leuke film draait.
    Ik zou graag nog eens een dag op pad willen met hem met de trein.
     
  6. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.465
    113
    Vrouw
    Vroeger naar de kleuterbioscoop, de valkenier, sprookjesbos, speeltuin, pannekoekje eten, samen Mario karten, geocachen.

    Nu hij groter is gaan we vaak naar pretparken, (Bobbejaanland, Walibi, Toverland, Efteling en GaiaZOO), in een jaar tijd zeker 10/15 keer gegaan (waarvan 5 keer ofzo Bobbejaanland vanwege abonnement) liefst ga ik met studiedagen.
    Samen gamen kan vanalles zijn maar de laatste maanden bijna dagelijks samen fortnite, dan zijn we een team. Sinds kort heeft hij een gsm dus we gaan nu heel vaak Pokemon go spelen.
    Soms ga ik wel eens met hem badmintonnen als geen training is.
    Volgens hem ben ik best een coole mama :roflmao:

    Knutselen enzovoort zijn we beiden even onhandig in. :oops: ik wou dat ik het kon maar pfffff vind het verschrikkelijk om te doen en zoon gelukkig ook. Beiden hypermobiliteit dus waarschijnlijk heeft dat er deels mee te maken.

    Maar ik heb maar 1 kind en de papa en ik zijn uit elkaar dus heel veel tijd samen. Heb hem voor 80% zoiets.
     
    NiVa0230 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  7. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Met de oudste doen we een aantal keer per jaar een dagje weg en brengen de jongste dan naar de opvang of is bij één van ons thuis.
    Wat we doen wisselt; dag pretpark, museum, shoppen/lunchen, bios etc..
    Ook thuis genoeg 1 op 1 als de jongste op bed ligt.
    Spelletjes avond, film avond met hapjes etc, beneden slapen, kamperen in de tuin.
    De oudste heeft een periode fanatiek pokemon GO gespeeld en deden dit dan samen, lopend of in de auto :p

    De jongste niet specifiek 1 op 1 echt dagje uit.
    Overdag is de oudste op school, dus thuis ondernemen we dan genoeg alleen met hem of even buiten naar de speeltuin.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Met de jongste alles met paarden, met de oudste vooral series en films kijken en shoppen. En met allebei (apart in dit geval dan ;)) soms naar een voorstelling.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  9. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    slapen... mijn oudste is net zo gek op slapen als zijn moeder lol. We hebben niet veel 1 op 1 tijd, meeste heb ik met de jongste als we naar school wandelen dus dat is gewoon praten. Met de oudste ook vooral praten. En verder kijken we samen films of speel ik multiplayer games met ze en doen we elk weekend een filmavond in mama's bed... hond en kinderen vallen dan languit in slaap en mama gaat uit miserie maar in 1 van de jongens hun bed slapen omdat er gewoon geen plaats meer is voor mij.
     
  10. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.446
    7.289
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik ga graag naar de dierentuin met haar (jaarkaart) of het park bij de stad waar ook een grote speeltuin is. Zwemmen doen we ongeveer 1 a 2x per maand en 1-2x per maand krijspaleis . Thuis puzzelen, met Lego Duplo spelen, tekenen met haar magic tekenbord, stickeren.. of ik knip stukjes papier en laat haar die op een vel plakken
     
  11. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.474
    3.331
    113
    Wij splitten ook regelmatig.

    Vriend 1 kind en ik 1 kind.

    Lunchen bij het kattencafe vind jij oudste geweldig.
    Samen naar de kermis.
    Laatst ontbeten bij de Hema, jongste psz en met de oudste met z'n schoolwerk naar de Hema zn werk had hij zo af.(juf was ziek)
    Bios met de oudste

    Wat leuk voor m'n jongste is het nijntje museum (ook leuk voor de kids van jou @Nina Sanders ) zou wel als je met meer kids gaat ook nog een volwassene meenemen.

    Jongste neem ik ook regelmatig mee naar de stad/centrum.
    Met papa vaak naar de kinderboerderij speeltuin stuk fietsen enz.

    Beide neem ik ook alleen regelmatig mee naar monkey town.

    Laatst nam ik ze eens mee naar de stad, koopavond haha was het al donker vooral m'n jongste was zwaar onder de indruk. Al doe lichtjes enz. Helemaal spannend.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  12. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.663
    33.033
    113
    Sowieso met Ies eens per 2/3 maanden een nachtje (of 2) in een hotel.
    Elk weekend ga ik samen met haar winkelen. Naast de vaste winkels (supermarkt en mijn favoriete winkel) mag zij kiezen waar nog meer heen.
    Met Luc eet ik eens per maand een taartje bij een bakker en ga ik naar zo’n krijspaleis :|:rolleyes::|
    We zwemmen eens per maand en gaan eens per maand ergens lunchen.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  13. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.682
    3.222
    113
    Echt erop uit doe ik bijna nooit. Maar af en toe wel ergens koffie drinken of zo.

    Momenteel zijn ze eigenlijk al zielsgelukkig als ik 'waarbij?' antwoord op de vraag of ik ergens bij kan zodat zij 'aardbei!' kunnen zeggen. Erg veeleisend zijn ze niet qua qualitytime.
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  14. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.008
    15.554
    113
    Vrouw
    Met de jongste: met de trein richting stad en daar een taartje gaan eten en hem wat laten kiezen in het kruidvat of hema.

    Met de middelste en oudste is dat eerder cinema, shoppen, iets gaan eten..

    Mijn man is dan weer degene die moto ritjes doet met de middelste, uren staat te prullen in de tuinberging met de oudste en richting het bos trekt met de jongste.
     
  15. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Zowel man als ik gaan 1 dag per jaar een dag weg met 1 kind.
    Het kind mag zelf bepalen wat we gaan doen.
    Met mij:
    C wilt altijd een nachtje weg en gaan winkelen.
    N wilde dit jaar naar de bioscoop maar wilt volgend jaar een nachtje weg.
    L en D doe ik nog samen en we gaan naar het Nijntje museum.
    Volgend jaar ga ik ook met L apart.

    met man:
    C naar show van k3 (verrassing)
    N: spoorwegmuseum
    L & D ? Weten we nog niet :p
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Thuis kook ik regelmatig met ze. M wil dan vaak pannenkoeken bakken, Q sushi (al wil M ook steeds vaker helpen met de sushi).
    Soms spelen we restaurantje. Dan kiest M in de winkel van alles uit dat ze lekker vindt en vraagt dan wat we willen eten en drinken. (Vaak van die tapas bakjes wat ze dan kiest.)
     
  17. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Er zijn al veel dingen genoemd maar wat hier ook wel leuk is in de wintermaanden voor leeftijd 2-4 jaar (en ouder ook natuurlijk) is de bibliotheek. Boekje lezen en ze hebben een speelhoek waar ze zich best een tijd kunnen vermaken.
     
    Vulpen en Nina Sanders vinden dit leuk.
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.459
    2.275
    113
    herkenbaar hoor. Wordt misschien ook wel iets beter als de jongste ietsje groter is.
    Ik probeer wel er steeds op te letten dat elk kind af en toe 1-op1 tijd krijgt.
    sowieso elk kind altijd zeker 10-12 min met naar bed brengen bezig alleen. bijna 10 min lezen en dus nog paar minuten even masseren of knuffelen.
    Verder gewoon kleine dingen zoals met maar 1 kind even een boodschap doen, of even samen wat snijden voor avondeten. Jongste 2 vinden met de treinbaan bv spelen leuk.
    iets grotere dingen zoals een uurtje of 2 samen shoppen of rondje door de buurt steppen/fietsen/skaten ed (of bv met 2 kids ook al leuk en 'rustig'). of nog groter zoals een nachtje weg (doen we tot nu toe alleen nog met de oudste 2).
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  19. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.416
    4.842
    113
    Vrouw
    Hier gaan we er niet veel op uit, maar probeer ik ze thuis de 1 op 1 aandacht te geven.
    De oudste mag s avonds vaak nog eventjes opblijven als de middelste naar bed gaat. Of ik ga samen met haar aan tafel kleuren terwijl de andere 2 spelen! De middelste word al heel gelukkig als we samen Duplo bouwen of zijn treinbaan maken. En de jongste heeft meer op 1 tijd dan dat de andere 2 ooit hebben gehad :o:. Die is de schooldagen alleen met mij en tegenwoordig is m’n man ook vrij op de maandag dus dan heeft ze dubbel zo veel aandacht waar ze van geniet:)
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  20. Goldrose

    Goldrose Actief lid

    4 feb 2017
    318
    193
    43
    Wij hebben 1 dochter van 3 jaar dus de situatie is niet helemaal te vergelijken natuurlijk. Maar ik merk bij ons dat de 1 op 1 aandacht vooral zit in dingen echt samen doen. Dus niet boodschappen doen en dat zij mee gaat. Maar echt samen een cake bakken of samen de was ophangen. Maar uiteindelijk is de grote favoriet hier toch echt samen een spelletje doen op tafel, dus memorie of een ander eenvoudig spelletje (Haba heeft leuke spelletjes). Als ik 3 spelletjes met haar doe, kan ze daarna weer 45min lekker zelf spelen.
    Maar zoals altijd, dit verschilt zo per kind (en ouder).
     

Deel Deze Pagina