Ik zit in een enorme BV dip..... Bij mijn eerste heb ik iets soortegelijks meegemaakt. Ik heb hem 3 maanden BV gegeven. Toen overleed mijn vader, en dat bracht enorm veel stress met zich mee. Behalve het verlies kreeg ik met een hele hoop romslomp te maken die ik als enig kind alleen moest oplossen. Na een dag waarop mij kindje alleen maar wilde drinken en maar huilde en huilde (regeldagen logisch, maar ik kon er toen niet mee omgaan) ging ik toen mijn man thuis kwam overstag en liet hem een flesje kv geven. Zl dronk dit gulzig op en was voor het eerst die dag verzadigd. En ik was zoooooo moe, dat ik vanaf dat moment ben gaan afbouwen. Maar wat ben ik hier achteraf verdrietig om geweest, en toen ik opnieuw zwanger was van mijn 2e zoon heb ik daar nog heel wat traantjes om gelaten. Dit keer zou ik dan ook zeker 6 maanden volhouden en ik bereidde me grondig voor. Ook mijn man ontkwam niet aan de nodige literatuur want ik wilde koste wat het kost slagen! Nou begon het al heel anders dan bij mijn 1e, die pas na 4 dagen dubben de borst pakte. Nee Zl 2 was een waar natuurtalent en bijna 3 maanden lang heb ik hem probleemloos (op 2 beginnende borstontstekingen na) en met veel plezier gevoed. Maar toen........ Mijn man had aan het begin van mijn zwangerschap een enorme dip die zijn weerslag had op onze relatie. Toen ik ongeveer 5 maanden zwanger was hebben we op he tpunt gestaan de relatie te beeindigen maar we besloten er toch nog voor te gaan. Om een heeel lang verhaal kort te maken....Ongeveer een maand geleden heeft mijn man te kennen gegeven te willen scheiden en sindsdien gaat het bergafwaarts met de bv. Zo kwam mijn zoontje weken lang nog maar 1x per nacht zo tussen 4 en 5 en dan weer 7 a 8 uur 's morgens. Dit was accuut over waardoor ik nu al ruim 4 weken maximaal 2 uur aaneen gesloten slaap krijg. Vannacht bijvoorbeeld heb ik van 23 tot 1 geslapen, toen weer van 1.30 tot 3, en toen van 3.30 tot 5. om 6.30 was hij wakker. Emorioneel zit ik er gewoon doorheen en dit helpt niet. Overdag voed ik gewoon om de 3 uur (op verzoek), en vaker kan echt niet want ik moet met hem boven gaan zitten omdat hij anders te veel afgeleid is en ik heb ook nog een zoontje van bijna 3 rondlopen. Behalve dat drinkt hij ook echt niet als hij geen honger heeft. Als ik gelukheb zuigt hij wat aan maar dat is het dan. Kolven lukte door een productie dip ook niet meer waardoor mijn beetje voorraad er inmiddels doorheen is en ik dus letterlijk geen kant meer op kan. Ik zou graag even een avondje naar een vriendin willen om gewoon te praten over alles wat ik meemaak maar mijn zoontje clustert ook nog eens bijna de hele avond dus ik kan echt niet weg zonder melk achter te laten. Pas vanaf 22.00 uur heb ik weer even rust (dan slaapt hij tot 1 uur). Het gevolg is dat ik doodop ben en het voeden steeds meer als een last ga zien, en ik schaam me dat te zeggen maar zo voelt het nu, terwijl ik er ook van genoten heb. DAt intieme, het gemak, als hij loslaat om even naar me te lachen. Maar ik ben gewoon aan het einde van mijn latijn en snak naar rust. Dus nu overweeg ik hem voor de nacht kv te gaan geven, gewoon om te kijken of hij dan een paar nachtjes wat langer wil slapen zodat ik aan mijn rust kan komen. Misschien dat ik dan ook weer meer melk heb en hij dan daarna ook weer met BV langer kan slapen. Maar ik vind het zoooooo moeilijk. Ik heb het gevoel dat ik het hoe dan ook nooit goed kan doen. Als ik BV blijf geven is dat het beste voor mijn jongste maar ikzelf en mijn oudste zijn de dupe. Want ik ben gestressed, heb een kort lontje, heb geen energie om leuke dingen met hem te ondernemen en zit avond aan avond met mijn baby aan de borst waardoor ik ook mijn oudste vaak niet even kan voorlezen of iets dergelijks. Mijn oudste begint zijn frustraties op de baby af te reageren en wijst zijn vader steeds meer af want hij wil nu ook wel weer eens door mama in bed gestopt worden. Mijn man houd nu regelmatig onze jongste nu dan maar even zoet, zodat ik onze zoon ook even aandacht kan geven maar dat betekent wel dat ik dan dus weer aan de bak moet terwijl we het met kv zouden kunnen afwisselen. kortom ik pieker me dus suf over hoe ik het nou allemaal moet oplossen. Ik houd mezelf steeds maar voor dat het heus geen kwaad kan om te combineren, dat dat altijd nog beter is dan helemaal kv maar ben zo bang dat ik al mijn zware werk, want dat is het toch geweest de afgelopen maand, teniet doe door nu kv bij te gaan geven.......In mijn omgeving alleen maar KV mama's, die roepen dus al gelijk dat ik gewoon kv moet gaan geven, ze bwonderen het dat ik 'al zo lang' (ik weet dat het helemaal niet lang is) bv geef maar begrijpen niet hoe moeilijk ik het heb met deze beslissing. Maar wat dan? Dit kan echt niet veel langer meer doorgaan, dat trek ik gewoon niet. Zeker niet met alle andere dingen die ik momenteel doormaak. Ik heb dus eigenlijk het gevoel dat ik niet anders kan dan het te proberen. Zo...dat was het wel. Ik verwacht geen oplossingen hoor, vind he tal knap als je het tot hier gered hebt Moest het gewoon even op een rijtje zien voor mezelf allemaal.
Hè meid, wat zul je verdrietig zijn.. Maar ik vind dat je je iig echt niet schuldig hoeft te voelen als je de 6 maanden niet volmaakt met bv hoor! Jullie worden er (als het goed is) alledrie alleen maar beter op als ik het zo lees. Petje af dat je het al zo goed hebt volgehouden! En oowwh ik ken die gevoelens, maar als je rationeel denkt weet je zelf ook wel wat de beste 'oplossing' is of niet? Jeetje meid, je maakt wel veel mee zo, Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing(en).
he Patries, bedankt voor je reactie meis. Ja rationeel weet ik wel dat ik nu in moet grijpen maar gevoelsmatig......
Eerst en vooral wil ik je graag héél veel sterkte toewensen! Je gaat door een erg moeilijke tijd en ik vind het heel erg knap dat je zo je best doet om je kindjes 'het beste' te geven! Chapeau! Langs de ene kant lijkt het nu het beste om te stoppen met de BV, wat misschien ook wel zo is maar langs de andere kant ga je daar dan weer een schuldgevoel aan overhouden (onterecht!) en weegt dat misschien wel harder door...? KV geven vraagt natuurlijk ook wel wat meer werk en als jij en je man uit elkaar gaan, is dit ook weer niet beter. Ik vraag me ook af of je vermoeidheid écht een gevolg is van de BV of gewoon van alle stress die je hebt. Laat me ff duidelijk zeggen dat ik je NIET wil overtuigen om toch BV te geven, JIJ moet die beslissing maken! Maar ik ben bang dat je misschien teveel verwacht van het stoppen met de BV en/of dat je achteraf opnieuw met zo'n schuldgevoel zit. Heel veel sterkte met het nemen van een beslissing! Je kan echt geen foute keuze maken!! Je kindjes hebben enkele maanden BV gekregen dus dat hebben ze sowieso en nu hebben ze er vooral baat bij dat mama zich goed voelt, ongeacht met/zonder BV!!! Lieve groetjes!
Hoi ELke, jij ook bedankt voor je reactie hoor. Maar nog ff voor de duidelijkheid, ik wil zowiezo niet helemaal stoppen met de bv. Ik hoop gewoon de cirkel te doorbreken waar ik nu in zit. En natuurlijk weegt de stress ook mee in de moeheid maar ik heb in de afgelopen maand een paar betere nachteng ehad en dat is echt een wereld van verschil, ook juist voor de stress. Op dit moment zie ik alles nogal somber in en dat komt ook voor een groot deel door het slaaptekort. Ik kan gewoon niet meer helder denken. Verder heb ik ervaring en weet ik dat de voordelen van kv helemaal niet zo groot zijn hoor ten opzichte van de bv. Vandaar ook dat ik helemaal niet geheel over wil. Ik weet alleen wel dat mijn oudste vanaf he tmoment dat hij over was op kv steeds langer ging doorslapen. Daarom wil ik het voor de nacht toch gaan proberen, al is het maar een weekje. Die voeding wil ik dan wel gaan kolven, zo bouw ik misschien weer wat voorraad op en houd ik hopelijk ook de productie op peil. En wie weet kan ik daarna wel weer over op volledige bv.
Hoi Lily, Wat een verhaal meid. En dat je er even doorheen zit kan ik heel goed begrijpen. Even een paar dagen ´s avonds/'s nachts aan de kv zou wel eens heel heilzaam voor jou en je kleintjes kunnen werken. En als je dan nog een beetje kunt kolven om weer een voorraadje op te bouwen is misschien ook wel een goed idee. Als je weer wat beter hebt geslapen kan je weer opnieuw proberen of het wat beter gaat 's avonds aan d bv en ook evalueren of je weer helemaal bv of zo af en toe wat kv gaat geven. Sterkte!
Waarom vind je het niet lang dat je 5 mnd bv hebt gegeven? De vorige keer 3 mnd, en nu al 5 mnd, dat is toch een super prestatie?? Ik vond het tenminste al met al best wel heftig! Zeker in tijden dat je het op andere gebieden even niet gemakkelijk hebt, lijdt je bv daaronder, heel normaal! Ik ken meerdere vrouwen die idd 's avonds het laatste voeding een flesje geven. Je kunt er ook voor kiezen om daar dan ook rijstebloem aan toe te voegen, zodat hij echt lekker vol zit. 's Nachts zou ik verder gewoon lekker bv blijven geven, want dat kost je veel minder werk (buiten het feit dat je het wel zelf moet doen). Anders sta je misschien de volgende dag ook echt op klappen, of niet? Van 1 voeding er af, kun je ook weer prima opbouwen naar 1 voeding er bij op, als je dat over een paar weken weer ziet zitten. Je kunt zelfs af en toe al 's avonds kolven als je man een flesje geeft, zodat je langzaam je productie kan opkrikken en daarna weer volledig bv kan gaan geven, als je dat zou willen! Maar voel je boven alles niet schuldig over wat er gebeurd. Jullie zitten even in een moeilijke relatie op dit moment, en daar kun je nu niets aan veranderen. Dat slaat op je bv, en daar kun je ook niets aan veranderen. Het enige wat je kunt doen, is het beste voor je kids willen, en in jouw situatie kiezen voor de beste oplossing! En ik kan me heeeeel goed voorstellen dat je kiest voor een fles 's avonds laat!!!!
Meid je ervoor schamen dat je er door zit is helemaal onzin en ik mag aannemen dat ieder at hier vind. Geen wonder dat je bv in een behoorlijke dip zit, stress is gewoon niet goed voor je bv. Jij moet lekker doen waar jij je prettig bij voelt. Zolang je bv blijft stimuleren zal het niet snel stoppen alleen minder worden. Wie weet vind je op den duur wel de rust om het weer op te pakken en anders maar niet. Ik heb voor mezef ook de 6 maanden als doel ingesteld en daarna is het voor mij ook klaar en ga ik afbouwen. Ik wil nog zoveel doen voor een bepaalde datum en dat kan niet in combi met bv. En daarbij komt kijken dat ondanks dat ik het heel gezellig vind en echt kan genieten ik het in de nacht best wel heel erg zat begin te worden. Meisje doe waar jij je prettig bij voelt en laat je 6 maanden doel varen want 5 maanden is ook een hele prestatie
He, dat had ik ff nodig....ik heb de tranen in mijn ogen dat mogen jullie best weten.... Gisteren wilden we de fles gaan geven maar blijkbaar was er toch een drempel want toch maar niet gedaan. Maar vannacht wilde hij weer zoooo vaak drinken....dat ik het vanavond toch echt ga proberen dit kan zo niet langer. Er komen pittige maanden aan mijn kinderen hebben er ook niks aan als ze straks een oververmoeide mama hebben want ook voor hun gaat er een hoop veranderen Nu maar duimen draaien dat de fles ook echt gaat helpen... BEdankt!
Ik geef ook rond 23.00 uur een flesje. 60 of 90 cc, daarna laat ik haar aan de borst drinken. Als ik alleen borst doe, heeft ze niet genoeg om minimaal 4 uurtjes te slapen. Ik trok dat op een gegeven moment ook niet meer, 3 x op een nacht voeden. Nu komt ze nog maar 1 keer, dat is veel beter te doen. Het is inderdaad een drempel, maar het geeft je echt zoveel meer rust.
Ook ik geef voor de nacht een klein flesje met rijstebloem maar helaas heeft mijn dochter geen zin om door te halen. Ze kan het wel hoor want ze heeft het 7 dagen gedaan maar nu heeft ze geen zin meer. Weet ook niet waarom madam ineens weer 2 keer komt.....bah. Meissie ondanks je drempel kun je het gewoon proberen. Ik geef inderdaad 60 tot 90 cc en als ze nog wil leg ik haar aan. Jou gezondheid geestelijk en lichamelijk is veel belangrijker.
Nou ik zou al blij zijn met 2 keer, vannacht was het 4x.... Maar goed we gaan zien of het zin heeft...
Hoi Lilly, Wat een rotsituatie waar je inzit! Je hoeft niet helemaal te stoppen met je bv natuurlijk, ik geef bv en soms een flesje kv. Ik kolf fulltime en soms heb ik gewoon niet genoeg...de eerste keer dat ik kv gaf aan Sem voelde ik me zo slecht en vooral toen hij 2 slokken nam en zijn mond op slot ging en hij me met grote ogen aankeek van wat flik jij me nou dit is geen bv!! Maar sinds ik dus af en toe een flesje kv geef (sinds een week of 2 doe ik dit nu) heb ik ook minder druk om genoeg te moeten kolven en het is echt wat tussen mijn oren zit want opeens kan ik wel weer genoeg kolven Succes meid, je gezondheid is ook belangrijk want als je niet lekker in je vel zit en moe bent dan gaat je opbrengst ook achteruit.. Knuffel van mij
Hey wat lief dat je naar me vraagt! Nou, na 2 hele slechte nachten (een keer of 5 eruit) daarna weer 1 betere gehad (3x eruit) maar vannacht was het weer bal. Ik heb misschien 4 uur slaap gehad en niet aan een stuk.... Gisteravond was mijn melk gewoon op De tsr kwam maar niet, terwijl dit anders nooit een probleem is geweest en zeker de eerste 2 maanden had ik eerder teveel dan te weinig melk en tot 3 maanden heeft hij doorgeslapen van 22 tot 4 uur en dan weer tot 7 uur. Helaas is de kv nog geen succes. Hij heeft eergisteren denk ik 30 ml gedronken. Ik gaf hem tussen de bv door steeds een slokje in de hoop dat hij aan de smaak zou wennen maar 's avonds gaat zijn mond op slot en huilt hij zo zielig als ik hem kv wil geven dat ik heel snel overstag ga en maar weer bv geef. En als hij dan zo volmaakt gelukkig ligt te drinken dan geniet ik daar ook wel weer van. Het komt gewoon doordat ik er zelf geen goed gevoel bij heb denk ik....Misschien dat wanneer ik er echt achter sta dat hij kv drinkt dat het dan ook zal gaan. Of klink ik nu heel zweverig? Kortom, nog geen verandering en ik weet ook ff niet wat ik nu moet doen....
Jeetje zeg ik vind het echt een heftig verhaal. Ik vind het zelf al heftig deze periode, mijn zoontje is 4 maanden en een week, alle veranderingen en dan heb jij ook nog relatiestress en een kind dat heel vaak komt. maar ik ga toch streng tegen je zijn. Ik vind dat je moet beginnen om eerst eens goed voor jezelf te gaan zorgen, pas dan heb je ook je kinderen weer wat te bieden. Als je een paar voedingen borstvoeding blijft geven bied je jou kindje nog steeds de afweerstoffen en dergelijke dus dat is prima en nodig want anders heeft ie een moeder die straks helemaal overspannen raakt. Zijn er nog andere dingen die je kan doen om lief en goed voor jezelf te zijn...inderdaad naar die vriendin desnoods met je kind...heel belangrijk nu dat je steun krijgt en kan delen...ik zie ook nog een verwendag voor me met kleimaskers en fijne tijdschriften enzo...maar misschien sla ik nu een beetje door, sterkte he!
Hey, ik kan het bijna niet geloven maar gisteren nacht heeft Job van 23 uur tot 2.30 geslapen, en toen weer tot 6.30. Hij heeft toen nog wel de hele avond om voeding gevraagd maar dat voelde al heel anders. Ik voelde weer dat ik melk had. Gisteren heeft hij gewoon vanaf 19.30 geslapen! Ik heb hem toen ik wilde gaan slapen om 23 uur zelf er maar uit gehaald En toen heeft hij weer tot 2.30 geslapen en daarna tot 5.30. Een uurtje eerder wakker maar ik klaag niet hoor. Hier kan ik prima op functioneren en als hij zo doorgaat heb ik er alle vertrouwen in dat we alsnog de 6 maanden volledige BV kunnen volmaken!