Hallo Heidi, Mijn dochter van bijna 8 weken krijgt vanaf het begin volledig borstvoeding op verzoek wat eigenlijk prima gaat. Nu kwam ze voorheen gemiddeld 1/2 keer per nacht: 21.00/22.00u, soms rond 00.30 uur weer en meestal tussen 3.00/4.00 uur. Daarna pas weer rond 7.30u. Ik zat dan meestal op 7 voedingen in 24 uur. Maar nu sinds een aantal nachten komt ze weer vaker. Soms wel 3x per nacht! Terwijl ze overdag om de 3/4uur ook komt. Afgelopen nacht bijvoorbeeld om 2.30/5.30/7.30! Ik merk aan mijn energie dat dat steeds minder wordt. Zou dit kunnen verbeteren door bijvoorbeeld voor de nacht een flesje kunstvoeding te geven? Ze is dan vaak onrustig en wil meer drinken. Of is er een andere manier om dit te verminderen? Ik weet namelijk niet hoe lang ik deze nachten nog vol hou.. Groetjes Marleen
Hoi, Dat kindjes vaker in de nacht komen kan verschillende aanleidingen hebben: -Groeispurt: ontwikkeling: er gaat wat veranderen of gebeuren in wat ze kan. Groei is niet alleen lengte/gewicht, ook wanneer er een sprong in ontwikkeling op stapel staat komen kindjes nog wel eens extra in de nacht. Een terugval. Daarna komt de boel weer op de rit. - Groeispurt lengte/gewicht: De naam zegt het al: extra groei, dus even extra energie hiervoor nodig. - Weerstand. Kindjes die iets onder de leden hebben, mama die niet helemaal fit is, voor het eerst naar het dagverblijf en in aanraking komen met andere kindjes en daar heersende snot, kuchjes en virussen. Allemaal reden om in de nacht antistoffen bij te tanken bij mama. Ook dit is van tijdelijke aard, na het boosten van de weerstand kunnen we er weer tegen! - Prikjes gehad? - Minder effectief voeden overdag: Hoe drinkt je kindje overdag? Komt het wel aan drinken toe? Effectieve voedingen? - Mama is minder thuis overdag: ben je meer uithuizig? Heb je je aandacht meer nodig voor andere taken dan voorheen? Dat kan een reden zijn dat kindjes in de nacht hun mamahonger inhalen! Ook wanneer mama weer gaat werken zien we dit gedrag (tijdelijk) ontstaan. - productie in stand houden: wanneer je productie om wat voor reden dan ook overdag minder dreigt te worden, gaan kindjes dit in de nacht bijspijkeren. Productie minder zou kunnen komen door bijvoorbeeld minder voedingen overdag, uitstellen van voedingsmomenten door speen gebruik, introductie van een fles en hierdoor een voeding verminderd. Kijk eens kritisch naar hoe het gaat overdag. Veel dingen kunnen dus aan de hand zijn. Een fles kunstvoeding geven is niet altijd de oplossing voor de onderliggende oorzaak: immers als je kindje in de nacht extra komt om je productie op te vijzelen en je geeft dan een fles, dan komt dat productie niet ten goede. Net zo als bij weerstand en antistoffen. Het is dus kijken naar waarom deze verandering, wat wil je er mee, en wat kun je doen om het of op te lossen, of makkelijk mee om te gaan. Succes!
Bedankt voor je uitgebreide reactie, fijn. Het is inderdaad van tijdelijke aard geweest gelukkig! Inmiddels heeft ze nu zelfs 2 nachten doorgeslapen van 23.00 tot 7 uur! Erg blij mee. Groetjes