Hoe doe ik dit? Fulltime kolven + af en toe aanhappen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door LieveMamaTrix, 28 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hoi dames,

Onze dochter is 12 dagen oud. Ik wilde net zoals bij onze oudste borstvoeding geven. Helaas blijkt dit gupje niet zo'n natuurtalent. De eerste paar dagen dronk ze niks en daarna deed ze verwoede pogingen aan te happen. Maar zonder succes. Ze werd boos, begon zich te verzetten en viel uiteindelijk een dikke 11% af. Hierdoor werd ons geadviseerd bij te voeden.
    Hierop besloot ik een dubbelzijdige kolf te kopen en (voorlopig) fulltime te kolven. De productie is flink op gang en mevrouwtje begint wat te groeien.
    Aanleggen doe ik zo af en toe omdat live voeden natuurlijk vele malen makkelijker is en ik hoop dat ze het alsnog oppikt.

Nu, leg ik haar dus aan en hapt ze sporadisch effectief aan. Het zij in compleet ontspannen staat wanneer ze al even wakker is of wanneer ze al een beetje borstvoeding uit het flesje heeft gedronken.

Zojuist bijvoorbeeld... Voor de voeding probeerde ik haar aan te leggen. Zonder succes. Ik gaf haar een flesje afgekolfde melk van 70 cc.
    Hierna nog behoefte en nog een tweede poging aanhappen gewaagd. Deze keer gelukt! Ze drinkt, zoals ik gewend ben dat borstvoeding gaat, een groot deel/ de rechterborst 'leeg'.

Hoe doe ik dat nu met kolven? Alleen de linkerborst? Of ook de rechter nog nakolven?

Ik hoop dat ze het structureel gaat doen, dat drinken aan de borst. Want dit lijkt me nogal verwarrend voor mijn lijf/productie.

Hoe pak ik dit aan? Tips?

2. jolein8

jolein8 Bekend lid

23 jan 2015
    569
    9
    18
    Vanwege prematuur moest ik ook in het begin kolven. Naderhand beetje borstvoeding en daarna aanvullen met fles afgekolfde melk.

Tips:
    - probeer niet veel meer te kolven dan je baby drinkt. Of hoogstens een enkele keer per dag. Anders is je productie veel hoger dan de vraag als ze wel aan de borst gaat drinken. En zit jij met stuwing of harde plekken.
    - probeer eens een tepelhoedje. Hier ook eerst mee gevoed. Na een tijdje lukte het ook steeds vaker zonder.
    - koop een weegschaal, evt op marktplaats. Weeg je baby vooraf. Laat haar drinken aan borst. Weeg erna. Als ze weinig heeft gedronken aanvullen met afgekolfde melk. Kolf zelf dat gedeelte ook af, zodat productie ongeveer gelijk blijft aan vraag.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Wat betreft het wegen, het is een methode, maar wel een waarbij je behoorlijk onzeker kan worden. Dan had ik gevoed, wist zeker dat het een keer goed was gegaan, en had ze volgens de weegschaal amper wat gedronken...Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt.

Verder, kon je LK iets zeggen over waarom ze niet wil aanhappen? Ze heeft neem ik aan ook naar lip/tong bandje gekeken? Is dat allemaal goed?
    Je zit nog in de opbouw fase qua productie, dus ik zou zeker het aantal keren kolven dat je kindje wil drinken. En wat betreft drinken, kan je eventueel via fingerfeeding voeden? Aangezien je kindje die fles wel erg leuk aan het vinden is...

Hier duurde het 4/5 weken om oudste dochter aan de borst te krijgen. Soms dan duurt het even :)

4. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Hoera! Ik was even vergeten dat ik tepelhoedjes in huis had (en bij mijn oudste dochter ook de eerste maanden met hoedje heb gevoed).

Toen de jongste een paar dagen oud was, dus wel geprobeerd, maar ze heeft er vannacht goed en effectief mee gedronken. Ik kon het kolven zelfs achterwege laten. Wat een verademing...

Enige 'nadeel', heb natuurlijk onder invloed van hormonen en de verwachting dat het bij fulltime kolven zou blijven, een knetter-luxe kolf aangeschaft :D. Oeps.

Bedankt voor de tips dames!

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.944
    113
    Vrouw
    Top!����

Deel Deze Pagina