Epi-wat?! De oorsprong Je wist dit misschien niet, maar Afrikaanse vrouwen bereiden zich intensief voor op hun bevalling. Als topsporters bijna. Ze moeten ook wel, want in Afrika kun je niet snel even naar een geboortekliniek. Daarom hebben deze vrouwen slimme oplossingen gezocht. Zo gebruiken ze gedroogde kalebassen van verschillende grootte om hun spieren en weefsel in het bekkengebied al voor hun bevalling te trainen en te versoepelen. Op deze manier kunnen zij de veranderingen die hun lichaam ondergaat tijdens de bevalling veel beter opvangen. En zijn ze na hun bevalling sneller weer op de been. De werking Gelukkig hoef jij jezelf niet als een topsporter af te beulen. Maar je kunt wel slim gebruik maken van de wetenschap van een eeuwenoude voorbereidingsmethode. Met de Epi-no! Letterlijk betekent deze naam geen episiotomie. Want oefenen met de Epi-no kan namelijk uitscheuren of inknippen voorkomen. Het opblaasbare siliconen ballonnetje van deze geboortetrainer werkt net als de kalebassen. Met als voordeel dat jij wel zelf bepaalt in welk tempo je deze wilt vergroten. Uitgebreidere informatie is te vinden in de gebruikershandleiding. De oefeningen Trainen met de Epi-no doe je maar een paar weken. De geboortetrainer is namelijk bedoeld om je voor te bereiden op de bevalling. Met de Epi-no rek je geleidelijk de vaginale opening en het perineum op. Omdat dit tijdens de bevalling ook zal gebeuren. Tegelijkertijd train je je bekkenbodemspieren en zie je op de luchtdrukmeter precies hoe goed je dat doet. Een belangrijke oefening voor het persen. Op deze manier verklein je de kans dat je vagina en perineum zomaar uit kunnen scheuren. Het maakt je al voor de bevalling een stuk zelfverzekerder. De bewijzen Zelfvertrouwen is van belang! Want voorbereiden op een natuurlijke bevalling doe je ook mentaal. Onderzoek wijst uit dat vrouwen die weten wat hen te wachten staat een grotere kans hebben op een natuurlijke bevalling. Als je minder gespannen bent, maak je namelijk minder adrenaline aan. En zo verdraag je de pijn veel beter. Het is daarnaast wetenschappelijk bewezen dat een goede voorbereiding zorgt voor een kortere persfase en een sneller herstel. In zekere zin ben je dus toch een topsporter. Je gaat jezelf immers voorbereiden om een topprestatie te leveren. De voordelen voor jou Getrainde bekkenbodemspieren Bewuster van het bekkengebied Meer zelfvertrouwen Minder kans op inknippen en/of uitscheuren De voordelen voor jou en je kindje Verkorte persfase Sneller herstel na de bevalling Het is dus een blauw ballonnetje in de vorm van een barbapappa (alleen dan barbabenno want hij is blauw ). Die breng je deels in en kun je oppompen (tot wel ter grootte van het hoofdje). Op het luchtdrukmetertje kun je dus zien of en hoe goed je je bekkenbodem aanspant en kun je dat trainen (ook na de bevalling).
Hallo!! @Daantje; Spannend, nog 3,5 week!!! Raar idee lijkt me, dat je iets concreter weet wanneer het gaat gebeuren? @Ange; Mijn dochter was 3508gr.. dus ook geen megababy Fijn dat je kleintje nu beter mee lijkt te komen met de groei. Als ze de cirkel om het buikje/hoofdje iets groter maken komt er ineens een heel ander gewicht uit.. mijn gyn meet meestal alles 3x en dan het gemiddelde. @Arual; Haha, ben het toch met je man eens.. lijkt mij ook niets @Herstel; Ik las hier op het forum over Arnica D6. Dat schijnt ook beter voor je herstel te zijn.. aangezien ik 13 weken last had van mijn hechting (was onderhuids, dus kon ook niet verwijderd worden) en ik daarna nog een half jaar beurs ben geweest van onder.. lijkt het mij het proberen waard? Het zit ook in die 'vallen en stoten'-gel.. en waar is waar; als ik het gebruik is de zwelling bij mn dochter zo weg. Nooit bulten of blauwe plekken.
Arual het klinkt aardig luguber hahah trainse.Ben benieuwd naar je ervaring.. Tummetje ikke Luv vallen en stoten zalf gebruik het ook altijd bij mijn dochtertje topspul
We zullen het zien . Ik vind eigenlijk het grootste voordeel het trainen van de bekkenbodem. Ik heb ms en ik heb al eens een periode wat problemen gehad met de spieren daaromheen (zelfs sprake van catheteriseren geweest). Dat die kleine er sowieso (meestal) wel uit komt, dat begrijp ik wel, er zijn er al zovelen geweest die me daarin voor zijn gegaan maar ik ben wel nieuwsgierig of het een gevoel van een beetje controle (qua spieren) geeft en of het invloed heeft op het herstel. Een vriendin van me heeft hem ook gebruikt voor de bevalling, maar na de bevalling nog niet maar verliest wel zo nu en dan wat urine met sporten en gaat het gebruiken om haar bekkenbodem weer wat te trainen. Ik was eerst overtuigt dat ik het niet ging doen maar als zowel de gyn als verpleegkundige als de bekkenfysio het wel een goed idee vinden in mijn geval, waag ik me er toch maar aan (al zou ik het niet doen als ik er niet achter zou staan hoor ). We'll see . Bij mijn zwangerschapscursus was het ook al ter sprake gekomen trouwens. Ik heb wel Arnica liggen, geen idee of je die ook daar mag smeren (als het dicht is).
Arual, ik heb er ook van gehoord maar ga er zelf niet mee aan de slag. Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen. Ik heb overigens wel die weleda perineum massage olie in huis gehaald, maar ik ben echt te ongeduldig om 3 x per week 10 min te masseren... Misschien nu 2 x 30 sec gedaan haha! Tummetje, dat valt idd wel mee. Gewoon gemiddeld toch? Bij een evt knip wil ik ook arnica proberen. Heb er iig goede dingen over gelezen. 13 weken last lijkt me echt verschrikkelijk hopen dat het dit keer beter / sneller gaat! Heb trouwens floradix in huis gehaald. Thanks voor de tip ladies! Ga het morgen wel mixen met jus, want het geeft wel een beetje een vieze nasmaak.
@daantje, natas en anderen fijn dat jullie goed gekeurd,zijn, fijnfijn. @daantje over 3,5 week al..... Wow wat lijkt me dat,gaaf, ons kindje voor kerst..... Zie t helemaal voor me.... In n kerstmuts onder de boom..... @arual schijnt dat t,draaien nu wel te voelen moet zijn..... Maar nee ik voel niet wat.... mn man heeft gevoeld & zegt ook dat hij t kindje bij hoofd en billen kan pakken/voelen.... Dus denk ik niet gedraaid.... 2e korrel inmiddels gehad.... Morgen nog 1.... Maar geloof er eigenlijk niet in,haha. De echo bij vk zal donderdag uitsluitsel geven, anders gyn.... @arual.... Succes met je trainer hihi lijkt me niet echt,wat, maar,is miss wel t,proberen waard
@natas: ja he.. als het bij die kleintjes werkt.. zou het ons ook kunnen helpen toch? @arual; ik weet van die stoten en vallen-gel dat je dat niet op een open wondje mag gebruiken. Dus ik denk ook niet bij een hechting.. of het dan wel kan als het dicht is weet ik niet..maar die D6 zijn druppels.. dus als je die vanaf het begin neemt herstelt je hechting ook sneller...zeggen ze haha @ange; ja klinkt goed hoor je beebje.. Zijn jullie ook niet zo groot? Want als jullie allebei 1.60 zijn heb je al niks aan de gemiddelde gewichten van kindjes (wij zijn 1.75 en 1.80, dus wij hebben meer gewicht nodig zeg maar haha). 13 weken last is niks hoor.. blegh.. de wond was wel dicht.. maar die hechting zat er nog..en die lost heeeeel langzaam op.. dus ik had geen rek meer daar (seks ging dus ook niet). @akkoe; haha, blijf het apart vinden.. welke korrels zijn het? ben we; nieuwsgierig wel stofje er dan voor kan zorgen dat je kindje gaat draaien.
Als de beeb nu draait zou je dat zeker moeten voelen..Mijn vk zei vanmorgen nog dat het zeer pijnlijk is als de beeb nu nog draait
@Tummetje, oh haha, druppels dus @Natascha, lijkt me dat je het dan wel merkt ja, vroeg het me af omdat mijn kleine een voorkeurshouding heeft (hoofd naar beneden) al vanaf voor de 20 weken en ik dus nooit een draai heb gevoeld.
Ah zoo. Die van mij wisseld paar keer per dag van plek met zijn rug. Dan weer links dan weer rechts hihi. Ooh word helemaal gek heel de dag al gevoel dat ik moet poepen.maar dat is dus niet zo
Natascha, das beweeglijk Onze kleine ligt al 10 weken ofzo in een voorkeurspositie: met haar hoofdje naar beneden en rugje rechts. Toch zei de vk dat ze ingedaald, maar beweeglijk in mijn bekken ligt. Dames die al een kindje hebben: hoe ziet de slijmprop eruit? Ben net in de douche een stuk slijm verloren, doorzichtig met wit en bruin en een cm of 3 a 4. Heb het vastgepakt (ja iewl ja) en het voelde een beetje taai aan. Heb het gewoon door het putje weggespoeld. Zou dit is de slijmprop zijn geweest of afscheiding?? Mocht het het eerste zijn, betekent dat dat de bevalling snel begint??
Ange klinkt als slijmprop maar zeg niets over je bevalling. Jeukziekte hem gewoon weer opnieuw aan nu.. Ik verloor hem in gedeeltes toen ik al in de weeen zat.mwas bloed met slijm en flinke proppen.
@ange klinkt als slijmprop..... @tummetje zal is,kijken wat,er op staat.... @draaien..... Voel echt niets haha dus euh..... Draaien....? Voel nog steeds trekkende pijn onderin.... Met name links.... Kleine,is wel lkkr druk met t trappelen, geen idee hoe t nu licht hoor haha Trusten, ga n poging tot slapen doen
@Ange, als het de slijmprop zou zijn zegt het volgens mij nog niets over het moment van de bevalling. @Natascha, ken het poepgevoel, steeds loos alarm hier, ligt met haar hoofd dan te draaien precies daar bij mij. @Akkoe, spannend hoor. Heb trek... Niet weer zo'n nacht he... Toch maar eruit voor een rijstwafel. Vluchtkoffer is op toilettas na klaar denk ik, al bedenk ik steeds weer iets dat mee moet .
Deze week de klossen maar eens ophalen.....Een vriendin van me is nu 2,5 week te vroeg bevallen. Tja dan komt het wel dichtbij hoor! Kind groeit goed, wordt waarschijnlijk een 7 of 7+ponder, ondanks het gemis van een bloedvat. Heb nog best veel dingentjes te doen, maar met de feestdagen tussendoor.... Gisteren lekker pyjamadag gehad. Vandaag maar eens orde op zaken stellen!(wat mijn buik toelaat ) Buikshoot wordt gepland en ze komt ook een newbornreportage doen Jeuh!
Leuk de fotoshoot! Vriendin komt hier zaterdag foto's maken maar ben heel mijn inspiratie kwijt voor leuke ideetjes. Klossen ohja! Op mijn lijst erbij! Was weer een topnacht zeg, gaap. Vanmorgen maar een beetje in huis rommelen en vanmiddag even een boodschap doen met mijn moeder. Morgen hopelijk even Rotterdam in voor Sinterklaascadeautjes.
@arual wat lukt lukt en anders laten..... @marloescha zo komt t wel dichtbij he..... @klossen..... Hier in afwachting of we naar zh moeten, daar zit thuiszorgwinkel om ze te lenen hihi Vanochtend met manlief eruit en net nog ff tot 9uur geslapen, heerlijk! Vandaag weer n hfst zelfstudie proberen.....
grrrr.. lekker weer in een hormonale bui.. we weten eigelijk de datum al van inleiding, maar ik zeg dat bewust tegen niemand omdat ik dan 100x de vraag overal krijg van: en, en, en???? en daar weinig zin in heb.. en wat doet manlief? die bazuint het door zowat zijn hele fabriek heen zodat ik op die dag nog 100 telefoontjes of FB berichtjes krijg :x @ Ange; hier een deel van de slijmprop al bij 19 weken verloren, zei de gyn ook. google maar eens op slijmprop dan krijg je een paar afbeeldingen, brr.. zo zag het er bij mij ook uit. Maar zegt niet perse iets over een naderende bevalling @ Arual; benieuwd naar je fotoshoot zaterdag @ klossen; ik doe hier geen klossen.. ga sowieso klinisch bevallen, maar voor dadelijk de kraamhulp eventueel extra matras..
Morge dames.. Wij gaan morge ff naar de thuiszorg winkel in zkh de benodigdheden halen voor de bevalling