Welkom Jolie! @Babylove, ik maak zelf echo's van het hart, bij volwassenen. Ik heb dus niet echt verstand van baby echo's, maar ja je ziet in ieder geval de kleine uk bewegen en het hartje kloppen. Zou niet kunnen zien of er afwijkingen zitten. Mijn collega kan het wel, dus zal over een aantal weken eens vragen of zij wil kijken Geslachtsbepaling is meestal pas vanaf 16 weken toch ofzo?
Bloemm, oohh jij herkent het dus... Wel fijn dat je nu nergens last van hebt. Bleef het bij jou de hele zwangerschap? En had je er last van met bevallen? Het is nu niet echt pijnlijk, meer gevoelig en dat ik het voel bij bepaalde bewegingen. Echt apart inderdaad. Lise, jij geeft nog BV ook toch? Hoe gaat dat bij jou? Hier merk ik namelijk dat het echt terug loopt. Geef nu alleen nog ochtend en avond voeding. En de rest maar ander drinken of poedermelk o.i.d. Soms tussendoor nog een slokje. Jolie, wat bijzonder zeg! Heel speciaal, fijn dat alles nu weer goed is met je vriend. Geslachtsbepaling, licht aan apparatuur, hier in de buurt (Papendrecht) zit een bureau die heeft de nieuwste apparatuur en die maken mooie echo's en doen vanaf 14/15 weken geslachtsbepalingen. Ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor de geslachtsbepaling op 7 november, ben dan (volgens mijn banner) precies 15 weken zwanger. Ben zoooooo benieuwd!! Voor de lijst: 7 november geslachtsbepaling
Oeh charisa, ik heb ook papendrecht inde buurt! woon in rotterdam. Misschien laat ik me toch wel verleiden. HOeveel betaal je daar voor zo'n geslachtsbepalings echo? Al denk ik nu nog steeds ach, ik zie t met 20 weken wel. Welkom jolie! Leuk! En heel bijzonder!
Ik ben precies 14,5 week met de geslachtsbepaling 5 november. Bij Mira was ik 15 weken en bij Ediz 14 Charise, het was vooral de eerste 15/20 weken en laatste paar weken voor de bevalling dat ik er last van had. Niet de hele zwangerschap dus! Was normaal had de vk me toen verteld, is ook een enorme knip tot mijn been.
Ik zal precies 14 weke zijn op de geslachtsbepaling op 31 oktober ik betaal 35 euro dacht ik... Waar ik ga die kunnen het in principe al vanaf 13 weken maar wacht voor de zekerheid een weekje langer omdat je nooit weet met de berekeningen da je mss toch iets minder ver bent of niet...
Jeee ik heb het hartje ook gehoord!! Wat is dat toch een prachtig geluid! Ik ben helemaal gelukkig!!! Goede tip charise waar je moet zoeken; klopte bij mij ook! Het was ook best duidelijk! Charise; ik geef idd nog bv. Merk wel dat het allemaal wat veel energie kost dus ik heb nu besloten om te stoppen als zl 1 jaar is. Of ik toch niet doorvoed weet ik niet..😉 maar dit is nu het plan! Het wordt hier ook minder hoor. Doe nog twee/ drie voedingen. S'ochtends 1 en savonds 1 a 2, maar net hoe het uitkomt. Smiddags een fles melk. Geslachtsbepaling; wij wachten in principe tot de 20 weken echo (die hebben we met 18 week in het ziekenhuis waarschijnlijk). Ik wil wel liever eerder maar ml vindt het onzin! Tja!
Babymaantje, ik woon in Zwijndrecht. Kost 37,50. Zijn hele lieve mensen die er werken. Nemen echt de tijd. Bloemm, oeh flinke knip gehad dus. Hier viel het mee, was klein knipje op zich, maarja voel t toch nu. Achja komt vast wel goed. Lise, bij jou ook al wat minder dus. Lastig he. Maarja is niet anders. Op zich heb ik er ook wel vrede mee en vind ik het prima zo. Maar toch maakt het me ergens een beetje verdrietig dat het er op zit met haar. Wie weet komt ze af en toe nog wel een slokje drinken als de baby er is haha. Gelukkig gaat het prima zo. Was toen ik net zwanger was best wel bang dat het moeite zou kosten of dat dochter nog graag had willen drinken en er niets meer zou zijn voor haar. Nu gaat het geleidelijk en is het ook wel prima zo. Maar die momentjes in bed vind ik nog wel erg fijn hoor. En tussendoor nog wel eens een troostslokje. Aan de ene kant leek t me wel fijn om door te voeden omdat dan alles al goed op gang is als de baby komt. Maar denk ook niet dat ik het zie zitten. Ach ja we zien wel hoe het loopt.
Ik vind het ook wel erg jammer idd dat die periode dan straks voorbij is. Ik geniet er ook nog echt van maar het wordt al wel anders dan toen hij zo'n kleine humpie was. Hij is veel sneller afgeleid en ziet mijn borsten ook als speel materiaal. 😉 Wat denken jullie trouwens van de doppler.. Ik zat net even te googlen naar de gevaren/ bezwaren maar ik word er niet echt wijzer van!
Ja echt bewijs is er ook niet, maar ze hebben wel aangetoond dat de baby's er op reageren en er onrustig van worden. 3D is schadelijker omdat er langer geluidsgolven worden uitgezonden en dit kan de baarmoeder opwarmen, dat is niet goed voor het kindje. Ik weet uit ervaring bij het maken van hartecho's, dat mensen soms wel een prikkend warm gevoel kunnen krijgen, dit omdat de geluidsgolven omgezet worden in warmte. Dus doe alles met mate, je moet gewoon niet uren per dag doppler gebruiken en echo's maken. Ik denk dat als het echt zo slecht was, er niet zoveel pretecho's gemaakt werden en die doppler dingen niet verkocht zouden worden.
Hihi Lise ja dat is hier ook hoor. Overdag was het al een hele uitdaging om te voeden, hele tijd rondkijken en af en toe een slokje dat ik dacht ja hallo ik zit hier niet voor niets met mn tiet bloot hoor. Maar in bed, 's ochtends en 's avonds ging het altijd beter en kon ze lekker drinken. En die momentjes zijn er nog wel gelukkig. Dus daar geniet ik nog maar even van. Doppler, ja ik heb zoiets van als je af en toe gewoon heel eventjes luistert lijkt het me niet dat het kwaad kan. Zou geen half uur met dat ding op je buik zitten elke dag. Maar even zoeken en minuutje luisteren lijkt me geen punt. Ik deed vorige keer iets van 1x in de week luisteren ofzo. Na de 20 weken eigenlijk helemaal niet meer gedaan, toen voelde ik haar goed bewegen namelijk.
Zo pffff net terug van een familie dag pretpark in Duitsland en toen pannenkoeken eten. Liggen nu voor Pampus op bed.... Dinsdag de termijn echo woehoee Hartje hoor ik niet echt hoor de beeb wel bewegen en zie tussen 130 en 160 hartslag op beeldscherm
Jeetje, zo vroeg al geslachtsbepaling? Wist niet dat dat kon.. Bij mijn vorige zwangerschap, met 12 weken, zei de verloskundige: 'pin me er niet op vast, maar volgens mij verwachten jullie een jongetje.' En het was toch een meisje Donderdag weer naar mijn oude vertrouwde verloskundige praktijk, zin in.
Ja kan zo vroeg... Heb het al veel gelezen maar dan wel in reacties dichter naar deze tijd toe... In 2012 was het vb nog een pak minder.. Men eigen gyn doet het niet ma die hebben niet de apparatuur die ze hebben in een pretecho bureau. Ze doen dar heelder dagen niets anders... Heb er nog niet veel en bij die van mij waar ik ga gaan zelfs geen een denk ik fout zien hebben... Natuurlijk zeggen ze het niet als ht niet 100% zeker is... Weet niet of dat overal zo is. Of dan zeggen ze gewoon dat het maar een vermoeden is. Met ons zoontje ook laten doen en toen Wisten we het ook op 14 weken
Ik heb een angelsound zonder beeldscherm maar ik hoor duidelijk dat dit niet mijn hartslag is. Dit is een treintje, zo klonk het bij mijn zoontje ook. Je kunt het met 12 weken via de nub theorie kijken geloof ik.. Maar dat is niet heel betrouwbaar geloof ik.. Ik heb nog wel even geduld.. Hebben jullie een gevoel wat het geslacht is? Ik heb echt er echt geen voorgevoel bij..
Er zijn er een paar (weet ff niet uit mn hoofd) Charise en nog 1? die nog bv geven. Ik wil dat zeker gaan proberen, maar lees ook overal dat in het begin nogal eens verkeerd kan gaan, of het fout opbouwt door fout aanleggen etc.. ging het bij jullie in 1x goed? Zag ook dat jullie kindjes nu al 1 of bijna 1 zijn, lang volgehouden zeg! kan dat ook met werk enz? een hoop gekolft? dat kolven lijkt me nog een beetje gek. Wel leuk en fijn als dat borstvoeden zo goed lukt. Mijn moeder heeft met haar beide kids wel moeite gehad. bij mij maar een paar weken volgehouden, en bij mijn zusje 2 maandjes.. Dus heb als voorbeeld van haar dat het niet perse altijd 'lukt' ? Hoe zien jullie dat?
Mijn zoontje is 3 weken te vroeg geboren en had dus de eerste paar dagen wat moeite met aanhappen. Het was toen een beetje doorzetten, blijven aanleggen om te oefenen, kolven en met een klein rietje aan m'n vingen 'fingerfeeden'. Gelukkig had ik een top kraamverzorgster die mij heel goed begeleid heeft en toen hij het eenmaal door had hoe hij goed moest vacuümzuigen (en dus goed aanhappen) was het echt super! Verder vond ik het in het begin wel gevoelig maar dat went ook weer en ik heb idd ook gekolfd op het werk. Als je een goede kolf hebt dan scheelt dat al de helft en van te voren gewoon even oefenen thuis. Ik had vooraf geen doelstelling om het een jaar vol te houden maar er kwam steeds een verder doel bij. In het begin kost het meer tijd dan een flesje, later gaat het echt veel sneller! Ik zou zeggen laat je niet beïnvloeden door alle doemverhalen. In principe kan bijna iedereen borstvoeding geven.
In principe kan iedereen borstvoeding geven. Alleen heb je soms wel goede begeleiding nodig. Het moet in het begin op gang komen, dat is logisch. Sophia dronk wel gelijk goed, maar toch op dag 3 was ze teveel afgevallen en had ze de hele nacht gehuild. Ze kreeg niet genoeg binnen. Moest toen ook gaan kolven om de productie op te krikken en dan dronk ze eerst bij mij, kolfde ik na en dan gaven we dat ook met een spuitje met lang tuutje met pink erbij (fingerfeeding net zoals bij Lise) en dronk ze dat. Als ik minder dan 30 ml had gekolft vulden we dat aan met KV, maar eigenlijk was dat maar een paar keer nodig. Na 2 dagen elke voeding kolven was het goed op gang en kon ze volledig aan de borst. We zijn pas vanaf 6 weken gaan oefenen met een flesje. Voor als ik zou gaan werken. Dan kolfde ik thuis en gaf in het begin mijn man een flesje. Later deed ik het eens zelf. Eenmaal aan het werk kolfde ik ook op het werk. Je hebt kolfrecht, en dat is in principe 1/4e van je werktijd die je mag gebruiken, je mag in principe ook naar huis om te voeden of de baby laten komen. Maar goed dit is iets wat je met je werk kunt overleggen. Ik deed gewoon kolven. Je mag dit tot 9 maanden doen. In het begin is veel aanleggen belangrijk, op verzoek voeden, dit is alleen maar goed voor de productie. Lekker je kindje bij je nemen, huid op huid contact. En vaak willen babies clusteren. Dus dat ze de hele avond bij wijze van aan de borst willen. Ik heb dit zelf eigenlijk niet zo erg gehad met Sophia, maar het kan. Dat wil dus absoluut niet zeggen dat je te weinig melk hebt. Dat babies met BV niet doorslapen is ook niet waar hoor. Sophia sliep met 4 weken door, later wel eens periodes dat ze gewoon 's nachts weer dronk, en nog steeds. Maar dat is ook wat je zelf wil. Ik vind het prima dat ze komt voor een voeding. Het CB (consultatie bureau) wil ook nog wel eens borstvoedings onvriendelijke adviezen geven. Dus het is wel belangrijk dat je je inleest en hierin je eigen keuzes maakt. Op facebook is een groep die heet: natuurlijk borstvoeding - ook voor een 6+ maand kind. Als je je daar aanmeld kan je een hoop informatie lezen en vragen mocht je het willen. Ook kan het goed zijn om een lactatiekundige in te schakelen mocht je tegen dingen aanlopen. Ik heb echt geluk gehad met mijn kraamhulp en ben haar nog dankbaar dat ze me zo goed begeleid heeft. Ik had ook nooit een idee van hoelang ik borstvoeding zou geven, maar het is zo makkelijk en ideaal dat ik gewoon nooit ben gestopt haha. Die momentjes zijn zo fijn, heerlijk om te zien dat een kindje zo geniet van het drinken bij je en om het te zien groeien op jouw melk. Heel verhaal haha, maar ja ik help graag anderen als ze graag borstvoeding willen geven. PS. Een kolf kan je huren via thuiszorgwinkel o.i.d. mocht je die nodig hebben in de kraamweek kun je dat zo regelen. Kan je daarna altijd iets aanschaffen mocht het nodig zijn. Ohja nog iets... in het begin moest ik ook erg wennen hoor aan het gevoel, was gevoelig en vond het vervelend aanvoelen het voeden, maar dit was met een paar dagen echt weg. Was ook blij dat iemand me zei dat het normaal was, anders had ik waarschijnlijk zoiets gehad van nee dit is niets. Kon echt niets hebben aan m'n tepels voor de bevalling. Maar het is eigenlijk net zoiets als dat je er eelt op moet krijgen. Natuurlijk niet echt eelt, maarja je snapt wel... het moet even wennen.
Ik heb tot 4 maande bv gegeven en ben toen ik gaan werken gestopt. Kolven op werk vond ik alles behalve wat ik prettig vond.. Over iedereen kan bv geven ( Oh en ik wil niet een discussie uitlokken over wat nou goed of slecht ia want ik vind echt dat iedereen dat helemaal voor zich moet weten!!!!), ik heb twee voorbeelden in de fam gehad die het wel geven konden maar waar de voeding veel te weinig was met veel frustratie voor moeder en kind (en bij beide een pnd tot gevolg). Het kunnen geven is 1 maar of het ook werkt en voldoende oplevert is wel een tweede . Ben wel benieuwd hoe het is om bv te geven als er nu een tweede rond loopt hihi die zal daar vast gebruik van maken als ik even onthand ben . Ik ben moeee en wil niet werken!!
Interessant meiden, Bedankt voor jullie uitgebreide antwoord. Ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Ik ben zzper dus kolven op t werk zit hier niet zomaar bij de tijd in. Moet ik zelf dan tijd voor vrijmaken, en wordt dus niet dorbetaald. Maar goed, dat zien we dan wel weer. Heb met kolven nog een beetje een 'koe met uiers' idee whaha.. Wat vinden jullie een fijn kolfapparaat? Ik ben in boekjes al een hoop verschillende tegengekomen. Waarvan zo'n electrische waarbij je zelf niks hoeft te doen me het meest ideaal lijkt..? Vannacht helaas echt kut geslapen. Maar 2 of 3 uurtjes. De rest wakker gelegen. Waar dat dan weer vandaan kwam!? Wel behoorlijk irritant want ben super moe en echt geen zin om te werken! Bluhhhh