Iedereen moet het trouwens helemaal zelf weten hoor. Iedereen doet toch voor zijn/haar kind wat hen het beste lijkt. En dat dat anders is als hoe iemand anders er over denkt is helemaal prima. Ze worden als het goed is, allemaal groot
Hier is wel een mooie blog bijvoorbeeld waar het wel duidelijk wordt uitgelegd. https://groenevrouw.nl/die-zes-maanden/
Na even snel kijken kun je dat oa hier vinden... https://mobiel.voedingscentrum.nl/professionals/kindervoeding-0-4-jaar/babyenkindervoeding/introductie-van-bijvoeding.aspx
Ja, zo werdt het vroeger ook altijd beredeneerd. Ben bij mijn oudste met 6 maanden begonnen. Maar tijden veranderen en ook zo de kennis op dit gebied
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/pedagogiek/21505-waarom-wachten-tot-6-maanden-met-vaste-voeding.html of deze. Ik heb zelf een aantal boeken ook aangeschaft toen. Oa. Eten voor de kleintjes, van stefan kleinjes. Zal vanavond als ik thuiskom even kijken of ik ze zo snel kan vinden.
Mijn dochter ben ik begonnen bij 5 maanden met potjes, ze was ook niet zn snelle zat pas echt goed in de trip trap met 7 maanden en liep pas bij 1 jaar en 7 maanden. Mijn zoon had daarin tegen naar mijn inzicht sneller behoefte aan de hapjes dit kon ik ook goed als tussendoortje gebruiken, hij zat ook een stuk sneller tegen de 6 maanden geloof ik en liep al met 11 maanden. Wat het CB verteld interesseert met vrij weinig het is toch nooit goed....dat is wat ik er heb geleerd.... Mijn ex is 1.90 m ik ben 1.80 als mijn dochter blijft groeien zoals ze doet word ze 1.75 m en volgens hun grafiek is dat te klein want ons gemiddelde is 1.85 en krijg ik extra controle stelletje idioten. *einde klaagbank*
maar hier lees ik ook duidelijk onder het kopje kaders: " Een kind heeft tot de leeftijd van 6 maanden geen vaste voeding nodig om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Borstvoeding en kunstvoeding leveren alle voedingsstoffen die een kind in de eerste 6 maanden nodig heeft. Daarna is ook vaste voeding nodig voor de verdere groei en ontwikkeling. Borstvoeding is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van kinderen en beschermt tegen ziekten. Een kind profiteert het meest als het ten minste 6 maanden borstvoeding krijgt, maar elke week telt. Indien met vaste voeding voor de leeftijd van 6 maanden wordt gestart en uitgebreid naar grotere hoeveelheden dan enkele hapjes, terwijl het kind borstvoeding krijgt, bestaat de kans dat de melkproductie gaat teruglopen en dit kan onwenselijk zijn."
Uit 2015 dan, en nogsteeds van kracht. https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/vast-voedsel/exclusief-3.html Ga verder stoppen met zoeken hoor haha, hoeft geen wedstrijdje te worden. Zoals ik al zei, iedereen doet wat zij denken dat het beste is voor hun kindje
Ja, dat klopt. Maar het gaat nu niet om de behoefte maar om de ontwikkeling van allergieën. Als je verder leest zul je zien dat het wenselijk is om tussen de 4-6 maanden te starten. En dan specifiek niet later dan 6 maanden. Tevens staat daar ook, juist om de bv in stand te houden het beter is eerder te starten met bijvoeden. Maar vind eerlijk gezegd dat ik er nu wel voldoende over geschreven heb. Probeer alleen de huidige feiten weer te geven. Iedereen moet zelf hierin een keuze maken
nee juist niet, "Indien met vaste voeding voor de leeftijd van 6 maanden wordt gestart en uitgebreid naar grotere hoeveelheden dan enkele hapjes, terwijl het kind borstvoeding krijgt, bestaat de kans dat de melkproductie gaat teruglopen en dit kan onwenselijk zijn."
Nu echt het laatste...maar daarom staat er ook specifiek dat het hapjes moet zijn. Dus een paar lepeltjes en niet 3 bananen en een peer
Ik denk dat het merendeel van de mensen er direct een half potje ingiet, als het geen hele is. ( maar wellicht is dat alleen in mijn omgeving en kennissenkring ) 3 hapjes uit een heel potje is ook zonde
Hahaha...ja dat is ook zonde! Vind het sowieso al zonde als mensen potjes gebruiken, met al die conserveringsmiddelen etc. Maar dat is weer een hele andere discussie en laten we dat vooral niet doen kinderen moeten nog geboren worden hahaha
Nee bij ons was er nog niks bekend maar idd wel puzzelstukjes die in elkaar vielen bij mijn moeder en zusje. Mijn dochter is wel hypermobiel maar kunnen ze verder nog niet testen. Ik zit helaas nog midden in een arbeidsongeschikt drama. Hebben een eigen zaak dus het is allemaal iets anders...
Mag ik ook iets zeggen? No way dat ik met drie maanden ga bijvoeden, maarrrr... Mijn jongste heeft anafylaxie en reageert mogelijk dodelijk op pinda. Zij heeft ruim een half jaar uitsluitend bv gehad. We lopen bij een allergoloog/kinderarts die een autoriteit is op dit gebied en ook hij geeft heel duidelijk aan dat onderzoek naar het ontstaan/voorkomen/genezen van allergieën echt nog in de kinderschoenen staat. Inzichten veranderen bijna continu. Het inzicht nú is dat je in de periode tussen 6 maanden en 1 jaar (ik check het straks nog even, want ben niet helemaal zeker) je kind moet blootstellen aan zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen en allergenen. Het tijdsraam waarbinnen je allergie kunt voorkomen is heel beperkt en je doet het door middel van blootstelling. Zelf was ik aan het begin heel terughoudend. Ik deed eens een hapje pompoen... een beetje wortel... wat avocado... Ik dacht hoe rustiger hoe beter. Volgens de inzichten nú zat ik dus fout.
Ja iedereen moet lekker doen wat ie wil met zowel het geven van borstvoeding of flesvoeding. Maar ik vind wel dat het soms wordt opgedrongen dat borstvoeding het beste is voor je kind. Ik heb het bij de eerste ook geprobeerd, maar ik vond het zelf helemaal niks. Ik had genoeg melk, het voeden ging goed, maar toch werd ik er doodongelukkig van, zelfs zo erg dat ik mede daardoor een postnatale depressie heb gekregen (gelukkig snel herkend en daardoor ook snel geholpen, maar dat terzijde) dus bij de 2e heb ik voor mezelf gekozen en besloten er niet eens aan te beginnen. Een gezonde moeder is meer waard dan koste wat het kost borstvoeding geven. Gaf mij veel meer rust en meer slaap, afwisselen met man. Ik ga dus nu ook weer vanaf het begin flesvoeding geven. En daarna begint hetzelfde weer met het geven van potjes of niet en bij welke leeftijd. Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten wat ie doet. Als je er zelf maar achter staat. Ik trek me trouwens sowieso weinig aan van wat anderen doen en wat het CB voor "advies" geeft. Jij kent je kindje het best, dus weet je ook wat het beste is. Ik heb gelukkig een heel fijn CB in de plaats waar ik nu woon, maar er zitten wel verschrikkelijk vervelende CB's bij. Morgen mn officiële eerste echo Heb gister zelf het hartje ook al kunnen luisteren, zo leuk weer!
Helemaal mee eens dat iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt Blijft het belangrijkst aangezien wij de ouders zijn!